Telefoni - FAQ

Spara favorit Skriv ut 4 feb februari 2015

FAQ – Frågor och svar om nya telefonin

Vem bestämmer om jag får stänga min röstbrevlåda?

Du avgör själv om du ska ha din röstbrevlåda stängd. Om du vill få den avstängd så kontaktar du Servicecenter på telefon (010-142) 8000 knappval 4, eller via mejl: kontakt@miun.se. 

Har mobiltelefonen några spärrar; begränsningar i var man kan ringa och vilka tjänster man kan använda?

Mobiltelefonen är spärrad för utlandssamtal, men efter beslut av närmaste chef kan man få sin telefon öppnad för utlandssamtal genom att kontakta Servicecenter. Servicecenter kan vid behov tillfälligt öppna telefonen för utlandssamtal. Närmaste chef avgör om du har behov av en permanent utlandsöppen telefon och meddelar i så fall detta beslut till Servicecenter.

Även så kallade premium numbers, dvs. betalnummer är spärrade. Det innebär att det inte går att ringa telefonnummer som börjar med riktnummer 071, 099, 0939, 0944, 0900 och 900, med undantag för nummerserien 071-90000100000 – 071- 90000599999. Det går heller inte att få innehållstjänsten levererad vid beställning av innehåll via SMS/MMS sänt till 72xxx nummer eller wrap. Sedan den 1 januari ingår även nummerserien 118xxx i betalsamtalsspärren, med undantag på 118400 som är en tjänst för funktionshindrade.

Går det att flytta över nuvarande mobilnummer till min privata telefon?

Det finns vissa möjligheter att överta sitt jobbmobilnummer exempelvis när man avslutar sin anställning. I dessa fall kontaktar du Servicecenter.

Är det tillåtet att ha en annan mobiltelefon? (avdelningens eget inköp)

Nej, universitetet ersätter inte inköp av någon annan mobil än den som erbjuds. Undantag är när telefonen ingår i en utbildning eller är en del av ett forskningsprojekt och därför behöver vara av ett speciellt fabrikat och eller annat operativsystem.

Är det tillåtet att ha ett privat SIM-kort i jobbets mobil?

Nej, det är inte tillåtet.

Kan man få headset oavsett vilken typ av telefon man har, dvs. mobil eller bordstelefon?

Ja, de som har headset till sin fasta telefon kan återanvända det i mobillösningen med hjälp av en adapter som finns att hämta hos Servicecenter. De som har en fast telefon kan använda samma headset som till datorn som också finnas att hämta i Servicecenter.

Med mobilen får du även ett "normalt" mobilheadset, alltså någon form av öronmussla. Mittuniversitetets telefonisystem gör det möjligt att prata i telefon även via datorns headset med stöd av Skype och Touchpoint, som är programvaror som installeras i datorn (PC o Mac) och som gör att du kan använda datorn som telefon.

Kan man få trådlöst headset till bordstelefonen?

Nej, trådlösa headsets tillhandahålls inte till bordstelefonerna.

Kan man få välja mellan ett headset med en hörlur respektive med två hörlurar?

De som redan har headset kan återanvända det med hjälp av en adapter. Nya headsets av båda typerna (en respektive två hörlurar) finns att tillgå via Servicecenter.

Kan man få ett skyddsfodral till mobilen?

 Ja, dessa tillhandahålls av Servicecenter.

Om man vill använda sin privata mobil och sätta in jobbmobilens SIM-kort i den, är det ok?

Ja, men då måste den privata telefonen ha jobbtelefonins applikationer installerade, och alla kostnader (inkl eventuella skador och reparationer) för telefonenheten betalas av den enskilde privat.

När jag befinner mig utomlands, kan jag då ringa och ta emot arbetssamtal till/från Sverige utan extra kostnad med mobilabonnemanget? Om inte, vem betalar för dessa samtal?

Telefonerna är spärrade för utlandssamtal, men efter beslut av närmaste chef kan man få sin telefon öppnad för utlandssamtal genom att kontakta Servicecenter. Kostnaden för utlandssamtal hanteras även den som overheadkostnad men extra höga samtalskostnader kommer att utredas/hanteras i särskild ordning.

Mobilsamtal till/från Norden och Baltikum ingår dock i grundabonnemanget.

Om jag har en mobiltelefon via Miun, men inget abonnemang via Miun, kan jag använda mitt privata nummer och göra om det till ett Miun-nummer?

Nej du kan inte göra om ditt privata mobilnummer till ett Miun-nummer/abonnemang. Du får ett Miun-abonnemang med ett nytt nummer.

Vad är Touchpoint?

Touchpoint är namnet på Mittuniversitetets växellösning. Till den finns en app (Telia Touchpoint Plus) som gör att vi enklare kan kommunicera internt med vår telefoni. Med hjälp av Touchpoint-appen kan man själv koppla samtal till annan användare och sätta närvarostatus för sitt 010-nummer (koda telefonen när man inte är anträffbar).

Här finns en kort instruktionsfilm om hur appen fungerar

Finns det möjlighet att istället för Sony Xperia få "hyra" en iPhone?

Nej, det är bara Sony Xperia som erbjuds.

Vad är Skype för företag ?

Skype för företag, är ett system med funktioner för telefonsamtal, snabbmeddelanden, ljud- och videosamtal samt för Skype-möten (ljud och bild). 

Mer information

Vilka telefoner kan man beställa?

Det finns två alternativ antingen en fast telefon på kontoret som  är databuren (modell: Snom 710) eller en mobiltelefon; Sony Xperia E4g.

Vad gäller i fråga om strålning o. dyl för jobbmobilerna?

Den som är strålningskänslig rekommenderas att välja alternativet med en fast telefon på kontoret. 

Ingår utlandssamtal i mobilabonnemanget?

Nej. Utlandssamtal ingår inte i flatrate-abonnemanget, d.v.s. minuttaxa tillkommer för utlandssamtal.

Mobilsamtal till/från Norden och Baltikum ingår dock i grundabonnemanget.

Är det tillåtet att hänvisa jobbets mobil till min privata mobil?

Nej, det är inte tillåtet.

25
21