Anställningsrutiner

Spara favorit Skriv ut 11 nov november 2013

Att göra

Anställning upphör

När en anställning upphör ska punkterna nedan göras:

  • Nycklar och passerkort återlämnas till vaktmästeriet
  • Inventarier såsom dator, mobiltelefon, mm ska lämnas tillbaka till IT-avdelningen
  • Filer och e-post ska ...
  • Ansvarig avdelningschef gör genom Beställningswebben en beställning att anställning har upphört - Kontohantering/Anställning upphör. Genom Beställningswebben går information till IT-avdelning, reception och vaktmästeri om att anställningen har upphört.

Obs! Personalavdelningen tar inte del av informationen från Beställningswebben.

Förändring av personaluppgifter

Om ändringar sker av personaluppgifter som berör e-postadress, reception och vaktmästeri ska förändring göras via Beställningswebben, exempelvis:

  • Namn
  • Avdelning
  • Titel
  • Telefonnummer
  • Arbetsuppgifter
  • Tjänsteort
  • Tjänst-/föräldraledighet (gäller ledighet längre än 3 månader)

När anställds uppgifter förändras eller när anställningen upphör, vänligen gå till Beställningswebben och gör en beställning av produkten Kontohantering/Förändring av personaluppgifter.

Ändringar som rör hemadress och hemtelefonnummer ändras direkt i Egenrapporteringen.

Obs! Ändringar som rör anställningar ska godkännas och skickas in till personalavdelningen via prefekt/avdelningschef.

Nyanställning

För att den nyanställde ska få ett professionellt bemötande på den nya arbetsplatsen är dessa punkter viktiga att göra i god tid innan anställningen påbörjas.

  • Skapa ett ärende om nyanställning i Beställningswebben för att den nyanställde ska få dator, personalkonto, telefonanknytning, nycklar, passerkort samt kontor, postfack och rumsskylt. 
  • För att skapa ett nytt personalkonto, vänligen gå till Beställningswebben och gör en beställning av produkten Kontohantering/Nyanställning. När personalkontot är skapat skickas ett meddelande till beställaren att kontot finns att hämta ut i reception mot uppvisande av legitimation. Där kommer även den nyanställde att få fylla i en ansvarsförbindelse.
    Se IT-hjälp och guider för mer hjälp hur du beställer ett nytt personalkonto.
  • Skriv förordnande - Anställningsbevis

Se mer information på personalavdelningens sida för Introduktion av nyanställda.

0
4