Hämta kursplan
Kursplan för:
Psykologi GR (A), Introduktion till Beteendeterapi och kognitiv beteendeterapi (KBT), 7,5 hp
Psychology Ba (A) Introduction to Behaviour Therapy and Cognitive Behaviour Therapy (CBT), 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
Kurskod: PS062G
Ämne huvudområde: Psykologi
Nivå: Grundnivå
Progression: (A)
Namn (inriktning): Introduktion till Beteendeterapi och kognitiv beteendeterapi (KBT)
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Samhällsvetenskap 60%
Medicin 40%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för psykologi
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Fastställd: 2009-10-31
Senast ändrad: 2014-05-20
Giltig fr.o.m: 2014-08-15
Syfte
Kursen introducerar dig i de historiska och teoretiska grunderna för KBT, liksom i
olika KBT-inriktade synsätt, förklaringsmodeller och praktiska arbetsmetoder
inom olika tillämpningsområden. En översikt av det vetskapliga stödet för effekten
av olika KBT-metoder ges och den beteendeorienterade psykologins roll vid (o)hälsa diskuteras.
Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
• Redogöra för - allmänna och problemspecifika - teoretiska modeller och BT/KBT-inriktade analyser
• Översiktigt redogöra för arbetssätt och interventionsmetoder inom BT/KBT
• Översiktligt redogöra för det empiriska stödet för BT/KBT
Färdighet och förmåga
• Genomföra enklare analyser utifrån ett BT/KBT-perspektiv av mänskligt beteende i allmänhet och kliniska problemområden i synnerhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Identifiera och resonera kring etiska frågeställningar i olika beteendeinterventionssammanhang
Innehåll
Olika moment belyser bl.a.
• Teoretiska modeller inom BT/KBT
• Allmänna och problemspecifika analyser, interventioner och arbetssätt inom BT/KBT
• Det vetenskapliga, empiriska stödet för KBT inom olika problemområden
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningens upplägg framgår av aktuell kursinformation. Kursens upplägg syftar till att möjliggöra deltagande både för yrkesverksamma och för tillresta studenter. Kursen ges på halvfart. Heldagssammankomster vid ett färre antal tillfällen kan förekomma. Distansanpassad teknologi används.
Examination
Kunskapsredovisningen sker individuellt i form av skriftlig tentamen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Kåver, A.
Titel: KBT i utveckling. En introduktion till kognitiv beteendeterapi
Upplaga: senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur.
Författare/red: Wadström, O.,
Titel: Att förstå och påverka beteendeproblem
Upplaga: senaste upplagan
Förlag: Psykologinsats
Författare/red: Öst, L.-G. (Red)
Titel: Kognitiv beteendeterapi inom psykiatrin
Upplaga: senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur.
Aktuella forskningsartiklar, samt fördjupningslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Övrig information
Kursen kan ingå i examen och tillgodoräknas inom vissa kombinationer av tillämpningsblock, förutsatt att kurserna Psykologi GR (A) Basblock 30 hp samt Forskningsmetodik I 7,5 hp är godkända.