Måndagen den 23 november jobbade studenter vid Mittuniversitetet med ett skarpt produkt- och affärsutvecklingsuppdrag som levererats av företaget Iggesund Paperboard Europe. Målet med uppdraget var att studenterna presenterade olika lösningar på det verkliga uppdraget.
Studenter från ekonomi, industriell design, samhällsvetenskap arbetade i team för att hitta lösningar och förslag på uppdraget från Iggesund Paperboard. De skarpa uppdraget gav studenterna värdefulla möjligheter att skapa nya kontakter, testa hur det är att jobba skarpt mot en deadline i ett team och att utveckla sina entreprenöriella förmågor.
Dagen avslutades med att alla team presenterar sina idéer för en panel med bland annat representanter från Iggesund och Miun Innovation.
Jonas Adler, affärsutvecklingschef på Iggesund Paperboard berättar om varför han valde att ge uppdraget till Mittuniversitetet studenter.
- Mina förväntningar var att studenterna skulle kunna se fler affärsmöjligheter utifrån en tänkt framtida produktkoncept än vi själva kunde planera för. Jag tycker att studentgrupperna kom igång med idégenerering på ett imponerande bra sätt där alla grupper spände bågen rejält med nytänk. Riktigt spännande tankar utvecklades. Att arbeta med en sådan tvärvetenskaplig grupp med studenterna är svår att få till i vardagen inom företagen, detta tycker jag är styrkan i Mittuniversitetets upplägg.
Andreas Bylund, student på ekonomprogrammet var en av studenterna säger så här om dagen
- Dagen har varit lärorik. Jag har fått en förståelse i processen i hur man tar fram en bra produkt under speciella förutsättningar.
Den största utmaningen var att ta fram en bra produkt som passar alla områdena och möter alla krav.
Iggesund tar med sig studenternas tankar och idéer i Iggesund Paperboards framtida utmaningar.