Visa Kursplan, inkl. litteraturlista

Spara favorit Skriv ut

Hämta kursplan
Kursplan för:

Pedagogik AV, Skoljuridik och myndighetsutövning i Rektorsprogrammet, Uppdragsutbildning, 10 hp

Educational Sciences, MA , School Law and the Exercise of Public Authority, 10 Credits


Allmänna data om kursen

Kurskod: PE031U
Ämne huvudområde: Pedagogik
Nivå: Avancerad
Namn (inriktning): Skoljuridik och myndighetsutövning i Rektorsprogrammet, Uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 10
Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för utbildningsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2015-03-09
Fastställd: 2015-03-24
Senast ändrad: 2015-03-24
Giltig fr.o.m: 2015-08-01

Syfte

Syftet med kursen är att ge rektorer, förskolechefer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion i skolan, förskola och fritidshem kunskaper om gällande rätt (lag, författningar, förordningar) för skolan. Vidare syftar kursen till att ge förmåga att beakta och praktisera rättssäkerhetsaspekter i arbete med skolutveckling. I detta kommer förskolans och skolans värdegrundsuppdrag och kunskapsuppdrag att på olika sätt synliggöras. Kursen syftar också till att problematisera arbete i en politiskt styrd verksamhet, att synliggöra förskolans och skolans dubbla styrning (stat och huvudman) samt skolans kompensatoriska uppdrag i förhållande till perspektiv på ledning och styrning av verksamheter.

Lärandemål

Efter genomgången utbildning ska rektorer, förskolechefer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion i skolan, förskola och fritidshem
- Visa goda kunskaper om svensk skola och förskolas utformning, styrsystem och grundläggande värderingar samt rektorers och chefers myndighetsuppdrag.
- Visa kunskap om relevanta nationella och internationella författningar av relevans för verksamheten och hur den egna verksamheten uppfyller dessa.
- Visa god kunskap om rättssystemets uppbyggnad, rättskällor och juridisk metod samt god förmåga att använda rättskällor för problemlösning.
- Visa god förmåga att utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, samt med hänsyn till barn och elevers rättssäkerhet, göra bedömningar, förmedla samt tillämpa relevanta kunskaper. Elever i behov av särskilt stöd och barn och elever med funktionsnedsättning ska särskilt uppmärksammas.

Innehåll

Kursens fokus är det uppdrag, den roll och det ansvar som åligger rektorer, förskolechefer och annan ledningspersonal i skola, förskola och fritidshem i förhållande till de lagar, förordningar, föreskrifter och avtal som utgör inramningen för skolans och förskolans verksamhet. Kursen inleds med en genomgång av rättssystemets uppbyggnad, rättskällor och juridisk metod. Därefter sker en genomgång av nationell och internationell rätt av betydelse för förskolans och skolans område. I denna genomgång belyses även de internationella överenskommelser Sverige ingått inom det specialpedagogiska området. Kursens tredje del fokuserar svensk skola och förskolas organisatoriska uppbyggnad, dess styrsystem och vägledande värderingar. Här behandlas även chefernas myndighetsuppdrag. Utifrån kännedom om rättssystem, nationell och internationell rätt av relevans för området och skolan samt förskolans organisatoriska uppbyggnad avslutas kursen med tillämpade övningar samt att problematisera den utveckling svensk skola och förskola gått igenom. Insatser vad avser barn och elever i behov av särskilt stöd och barn och elever med funktionsnedsättning kommer i dessa övningar

Behörighet

Grundläggande behörighet Rektorer, förskolechefer, biträdande rektorer samt andra personer med motsvarande ledningsfunktioner i läroplansstyrda verksamheter, vilka tidigare inte genomgått någon statlig befattningsutbildning för rektorer.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan komma att genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur


Obligatorisk litteratur

Författare/red: Berg, G et al
Titel: Skolans professionalisering och de professionellas frirum
Upplaga: 2014
Förlag: SOU 2014:5, bilaga 3
Kommentar: s 435-789.

Författare/red: Boström V
Titel: Skoljuridik
Upplaga: 2012
Förlag: Liber, Stockholm
Kommentar: 429 s.

Författare/red: Dahlberg, G. Moss P. (2005)
Titel: Ethics and politics in Early Childhood Education
Upplaga: 2005
Förlag: Routledge Falmer
Kommentar: 224 s.

Författare/red: Frick, G.
Titel: Arbetsrätt: handbok för chefer.
Upplaga: 2012
Förlag: Liber, Stockholm
Kommentar: 192 s.

Författare/red: Hydén, H. Hydén, T.
Titel: Rättsregler.
Upplaga: 2011
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: 200 s.

Författare/red: Johansson, O. & Svedberg, L.(red.)
Titel: Att leda mot skolans mål. (1. uppl.)
Upplaga: 2013
Förlag: Gleerups utbildning, Malmö
Kommentar: Valda delar.

Författare/red: Johansson, O., Nilfors, E.
Titel: Rektor- en stark länk i styrningen av skolan.
Upplaga: 2013
Förlag: SNS förlag, Stockholm

Författare/red: Rimsten O, Hansson, B
Titel: Rättslig informationskompetens för skolledare.
Upplaga: Senaste upplagan
Kommentar: Under utgivning.

Författare/red: Rimsten, O
Titel: Diskriminering och kränkande behandling i skola och förskola.
Upplaga: 2010
Förlag: Nordstedts juridik.
Kommentar: Upplaga tre av denna bok är under utgivning och kommer ersätta upplagan från 2010 när den finns tillgänglig.

Författare/red: Rädda Barnen
Titel: FNs konvention om barnets rättigheter.
Upplaga: 2014
Webbadress: http://www.spsm.se/PageFiles/4587/Barnkonventionen.pdf

Författare/red: Svedberg, L. Johansson O
Titel: Att leda mot skolans mål.
Upplaga: 2013
Förlag: Gleerups

Författare/red: Utrikesdepartementet
Titel: Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Sveriges internationella överenskommelser SÖ 2008:26.
Upplaga: 2008

Referenslitteratur

Titel: UFB2 Skolans författningar.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Norstedts Juridik, Stockholm

Tillkommer aktuellt skoljuridiskt material publicerat på Skolverkets och Skolinspektionens hemsida. Vidare tillkommer material från Skolverket, Skolinspektionen, Arbetsmiljöverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) för tillämpade övningar.

Övrig information

Anmälan till utbildningen sker av skolhuvudman.