Visa Kursplan, inkl. litteraturlista

Spara favorit Skriv ut

Hämta kursplan
Kursplan för:

Pedagogik AV, Skolledarskap i Rektorsprogrammet. Uppdragsutbildning, 10 hp

Educational Sciences, MA , School Leadership, 10 Credits


Allmänna data om kursen

Kurskod: PE027U
Ämne huvudområde: Pedagogik
Nivå: Avancerad
Namn (inriktning): Skolledarskap i Rektorsprogrammet. Uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 10
Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för utbildningsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Fastställd: 2015-03-19
Senast ändrad: 2015-06-18
Giltig fr.o.m: 2015-08-20

Syfte

Kursens syfte är att deltagarna förvärvar sådana kunskaper och färdigheter så att de kan:
- styra och leda verksamheten med utgångspunkt i det nationella uppdraget och utifrån styrsystemets principer,
- förstå och tillämpa olika teoretiska perspektiv inom kunskapsområdet skolledarskap, av betydelse för organisationens, gruppens och individens utveckling,
- stärka sin förmåga att kritiskt reflektera över hur det egna ledarskapet påverkas av kontexten för att öka självkännedom och ge trygghet i yrkesrollen,
- leda och ansvara för verksamhetens resultat baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån förtrogenhet med lärandemiljöer, lärarkompetens och elevernas kunskapsutveckling,
- utveckla sin förmåga att motivera, initiera, organisera och leda verksamhetens förändrings- och utvecklingsprocesser så att elever, barn och personal stärks i sitt lärande och i sin vilja till utveckling,
- få en beredskap i att kunna hantera lagar, förordningar, och olika styrningslogiker som påverkar ledarskapets utövande,
- utveckla en förståelse för hur en systematiserad kunskap om den egna ledarrollen, verksamhetens förutsättningar, processer och resultat kan användas i utvecklingsarbetet i syfte att utmana lärare, förskollärare samt andra yrkesgrupper att utveckla arbetsformer, organisation och genomförande, med fokus på elevers och barns lärande, undervisning, kvalitet, måluppfyllelse och resultat.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- visa goda kunskaper om teorier gällande organisationers, gruppers och individers utveckling, samt skilda ledarstrategier och deras effekter på medarbetarnas handlingar, för att därigenom kunna stödja utveckling på både individ- och gruppnivå,
- visa god förmåga att leda och planera verksamheten utifrån kunskap om både den egna verksamhetens strukturella villkor och om organisationskulturens betydelse för förändringsarbete. Detta för att ge elever och barn optimala förutsättningar till lärande och utveckling,
- visa god förmåga att skapa ett kommunikativt klimat och en miljö för kollegialt lärande där erfarenhetsutbyten mellan personalen tar sin utgångspunkt i undervisningens kvalitet och elevers och barns lärande och utveckling,
- visa god förmåga att initiera, organisera och leda verksamhetens förändrings-och utvecklingsprocesser samt hantera olika typer av konflikter och
- visa god förmåga att i teori och praktik kommunicera, hävda och arbeta för alla människors lika värde samt verksamhetens uppdrag, dess mål och resultat inför verksamhetens målgrupper.

Innehåll

- Skolans och förskolans styrning och ledning
- Olika teoretiska perspektiv på ledarskapet betydelse för organisationens, gruppens och individens lärande och utveckling
- Att leda och kommunicera arbetet med organisationens kunskapsmål och värdegrundsuppdrag
- Att motivera, organisera och leda förändrings- och utvecklingsprocesser
- Olika perspektiv på den egna ledarrollen

Behörighet

Grundläggande behörighet Rektorer, förskolechefer, biträdande rektorer samt andra personer med motsvarande ledningsfunktioner i läroplansstyrda verksamheter, vilka tidigare inte genomgått någon statlig befattningsutbildning för rektorer.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och
med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur


Obligatorisk litteratur

Titel: Skolutveckling och ledarskap. Nr 3-4 2013 Årgång 18
Förlag: Pedagogisk Forskning i Sverige
Webbadress: http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/issue/view/1578
Kommentar: s.157

Författare/red: Berg, Gunnar
Titel: Skolledarskap och skolans frirum.
Upplaga: 2011
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: ISBN 978-91-44-07280-7 s.263

Författare/red: Blossing, Ulf (red.)
Titel: Skolledaren i fokus: kunskap, värden och verktyg.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: ISBN: 9789144060613 s. 276

Författare/red: Dahlberg, Gunilla and Peter Moss,
Titel: "Beyond Quality in Early Childhood Education and Care – Languages of Evaluation"
Upplaga: Report 6 (2), 2008, 21-26
Förlag: CESifo DICE
Kommentar: http://www.cesifo-group.de/pls/guestci/download/CESifo%20DICE%20Report%202008/CESifo%20DICE%20Report%202/2008%20/dicereport208-forum4.pdf

Författare/red: European Agency for Development in Special Needs Education
Titel: Huvudprinciper för att främja kvalitet i inkluderande undervisningsmiljöer: underlag för beslutsfattare.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Odense: European Agency for Development in Special Needs Education.
Webbadress: https://www.european-agency.org/sites/default/files/key-principles-for-promoting-quality-in-inclusive-education_key-principles-SV.pdf
Kommentar: s.26

Författare/red: Höög, Jonas & Johansson, Olof (Red.)
Titel: Struktur, kultur, ledarskap - förutsättningar för framgångsrika skolor
Upplaga: Andra upplagan
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: ISBN: 91-44-06754-4 223 s.

Författare/red: Johansson, Olof (red/ed)
Titel: Rektor en forskningsöversikt.
Upplaga: 2011
Förlag: Vetenskapsrådets rapportserie 4:2011, Stockholm
Kommentar: http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2011_04.pdf s.308

Författare/red: Jordan, Thomas
Titel: Konflikthantering i arbetslivet : förstå, hantera, förebygg
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Malmö : Gleerups Utbildning
Kommentar: ISBN: 9789140688354, 191 s.

Författare/red: Lejf Moos, Olof Johansson, Christopher Day
Titel: How School Principals Sustain Success over Time : International Perspectives / edited by Lejf Moos, Olof Johansson, Christopher
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Dordrecht : Springer Netherlands
Kommentar: ISBN: 9789400736290

Författare/red: Nihlfors, Elisabet, Johansson, Olof & Jervik Steen, Linda
Titel: Förskolechefen: en viktig länk i utbildningskedjan.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Malmö: Gleerup Utbildning
Kommentar: ISBN: 9789140690333 78 s.

Författare/red: Styf, Maria
Titel: Pedagogisk ledning för en pedagogisk verksamhet? Om den kommunala förskolans ledningsstruktur.
Upplaga: 2012
Förlag: Umeå universitet Pedagogiska institutionen, Umeå
Kommentar: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-55208 s.185

Författare/red: Tallberg Broman, Ingegerd
Titel: Skola och barndom : Normering, demokratisering, individ.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Malmö: Gleerups utbildningar.
Kommentar: ISBN: 91-40-67605-6 s.191

Författare/red: Törnsén, Monika & Ärlestig, Helene (red.)
Titel: Ledarskap i centrum: om rektor och förskolechef.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Malmö: Gleerup
Kommentar: ISBN: 9789140688361 233 s.

Tillkommer gällande läroplaner samt vetenskapliga artiklar.

Övrig information

Anmälan till utbildningen sker av skolhuvudman.