Magnus Oskarsson

Save favourite Print

Publications

Articles in journals

Davidsson, E. , Karlsson, K. G. & Oskarsson, M. (2013). Trender och likvärdighet : Svenska elevers resultat på PISA naturvetenskap i en internationell jämförelse. Utbildning och Demokrati, vol. 22: 3, pp. 37-52.

Oscarsson, M. & Karlsson, K. G. (2011). Health Care or Atom Bombs : Interest profiles in science among 15-year old students in Sweden. NorDiNa, vol. 7: 2, pp. 190-201.

Oscarsson, M. , Jidesjö, A. , Strömdahl, H. & Karlsson, K. G. (2009). Science in society or science in school : Swedish secondary teachers' beliefs about science and science lessons compared with what their students want to learn. NorDiNa, vol. 5: 1, pp. 18-34.

Oscarsson, M. , Jidesjö, A. , Karlsson, K. G. & Strömdahl, H. (2009). Science for all or science for some : What Swedish science students want to learn about in secondary science and technology and their opinions on science lessons.. NorDiNa, vol. 5: 2, pp. 213-229.

Books

Karlsson, K. G. & Oscarsson, M. (2003). Lärande i arbetet : bilder från några skolutvecklingsprojekt. Härnösand : Härnösand Color Tryck

Chapters in books

Oskarsson, M. (2014). Vart tog världens bästa skola vägen?. In Skolan ut ur krisen. Stockholm : Tiden.

Fredriksson, U. & Oskarsson, M. (2013). Skolans likvärdighet i ett internationellt perspektiv. In Slaget om den likvärdiga skolan. Stockholm : Kata (Katalys). pp. 67-80.

Karlsson, K. G. & Oscarsson, M. (2002). Fysik i ingenjörsutbildningen. In Sju ämnesdidaktiska artiklar. Härnösand : Institutionen för humaniora, Mitthögskolan. pp. 33-50.

Conference papers

Oscarsson, M. & Jidesjö, A. (2006). Science teachers´ instruction in relation to students´ interests and experiences Two divergent agendas : IOSTE XII symposium. .

Oscarsson, M. (2006). Interest profiles in science among 15-year old students in Sweden. : IOSTE XII symposium. .

Oscarsson, M. & Jidesjö, A. (2005). What Science Teachers Teach and Its Relations to Students Interest in Science and Technology. .

Jidesjö, A. & Oscarsson, M. (2004). Students´ attitudes to science. Some results from the ROSE-project in Sweden.. .

Reports

Eliasson, N. , Karlsson, K. G. & Oskarsson, M. (2014). PISA 2012 - Digital problemlösningsförmåga hos 15-åringar i ett internationellt perspektiv. Stockholm : Skolverket (Skolverkets rapport 406)

Fredriksson, U. , Sundgren, M. , Lundgren, M. & Oskarsson, M. (2013). Digital och traditionell läsning : Analys av olika elevgruppers läsning utifrån PISA 2009. Stockholm : Skolverket (Skolverkets aktuella analyser )

Pettersson, A. , Oskarsson, M. , Fredriksson, U. , Karlsson, K. G. , Sollerman, S. , Eliasson, N. , Rasmusson, M. & Sundgren, M. (2013). PISA 2012: 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Stockholm : Skolverket (Skolverkets rapport 398)

Taube, K. , Fredriksson, U. , Rasmusson, M. , Karlsson, K. , Pettersson, A. , Ingemansson, I. , Hammarberg, N. , Oscarsson, M. & et al. (2010). Rustad att möta framtiden? : PISA 2009 om 15-åringars läsförståelse och kunskaper i matematik och naturvetenskap. Stockholm : Fritzes (Internationella studier, Rapporter, Skolverket 352)

Ingemansson, I. , Karlsson, K. G. , Oscarsson, M. , Pettersson, A. & Taube, K. (2007). PISA 2006 : 15-åringars förmåga att förstå, tolka och reflektera - naturvetenskap, matematik och läsförståelse. Stockholm : Skolverket (Skolverkets rapport 306)

Kullerstedt, M. , Nyström, A. , Oscarsson, M. & Risberg-Borg, K. (2004). Hur ser ungdomar på naturvetenskap? : Projektarbete. NOT-projektet..