Semester
Som statligt anställd har du rätt till betald semester redan första året du är anställd. För att få full betald semester måste du vara anställd hela året.
Din ålder avgår hur många semesterdagar du har:
- Till och med 29 år: 28 dagar
- Från och med 30 år: 31 dagar
- Från och med 40 år: 35 dagar
Varje arbetstagare som har rätt till fler än 20 betalda semesterdagar för ett visst kalenderår får spara en eller flera av de överskjutande dagarna till ett senare semesterår. En arbetstagare får ha maximalt 35 dagar sparade. Den anställde måste ta ut minst 20 dagar av årets semester innan dagar kan sparas.
Semesterdagar som inte tagits ut och inte ryms inom de 35 dagarna som får sparas betalas ut efter semesterårets utgång i marsmånad. Detta skall emellertid inte tolkas så att arbetstagare kan byta semesterledighet mot pengar. Utbetalning av semesterlön är tänkt att träda i stället för ledighet i rena undantagssituationer om arbetstagaren av särskilda skäl, till exempel sjukdom, inte har kunnat ta ut ledighet under året.
För lärare, samt amanuenser och doktorander gäller ett lokalt avtal för semesterns förläggning. Hela årssemestern förläggs till de studerandes sommaruppehåll med början måndagen efter midsommar (semesterperioden). Semester skall inte rapporteras.
Om semestern förläggs till annan period på grund av t ex sommaruniversitet, sjukdom eller särskild överenskommelse skall semesteransökan rapporteras för den del av semestern som förläggs terminstid.