Anställningens upphörande

Spara favorit Skriv ut 8 maj maj 2014

En anställning kan upphöra av olika skäl enligt lagen om anställningsskydd (LAS). De vanligaste är:

  • arbetstagaren får en ny anställning
  • en tidsbegränsad anställning upphör
  • arbetstagaren säger upp sig
  • arbetstagaren avgår p g a ålder eller sjukdom
  • arbetstagaren blir uppsagd p g a arbetsbrist
  • uppsägning p g a personliga förhållanden

Annan statlig anställning

När en tillsvidare anställd arbetstagare vid en myndighet påbörjar en tillsvidare anställning vid en annan myndighet, upphör den första anställningen utan särskild åtgärd. 

Tidsbegränsade anställningar

Anställningsavtal gäller tills vidare. Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas i de fall som anges i Lagen om anställningsskydd och i Högskoleförordningen.


Anställningsavtal som gäller tills vidare kan sägas upp av arbetsgivaren eller arbetstagaren för att upphöra efter viss uppsägningstid.

En tidsbegränsad anställning upphör vid anställningstidens utgång eller när arbetet är slutfört.

Arbetstagare och arbetsgivare kan dock komma överens om att anställningen ska upphöra i förtid, men detta kräver i så fall båda parters godkännande. 

Rutiner vid anställningsupphörande 

När en anställning upphör ska punkterna nedan göras:
Respektive chef ansvarar för att förändringarna blir genomförda.

  • Nycklar och passerkort återlämnas till vaktmästeriet
  • Dator, mobiltelefon, mm ska lämnas tillbaka till IT-avdelningen
  • Gå till Beställningswebben och gör en beställning av Personal/Anställning upphör. Genom Beställningswebben går information till IT-avdelning, reception och vaktmästeri om att anställningen har upphört.

    Obs! Personalavdelningen tar inte del av informationen från Beställningswebben.
    Om en tidsbegränsad anställning upphör i förtid eller när en tillsvidareanställd arbetstagare slutar så skall blanketten "Entledigande" fyllas i och lämnas till prefekt/chef för godkännande.

När medarbetare slutar – avslutningssamtal
Mittuniversitetet strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare. En del i strategin för att nå dit handlar om att ta tillvara medarbetarnas upplevelser av sin anställning och hans/hennes förslag till förbättringar. Ett bra tillfälle att fånga upp detta är i det avslutningssamtal som avdelningschefen bör ha med medarbetare som slutar eller går på tjänstledighet i minst sex månader. Stöd för avslutningssamtal hittar du i "Avslutningssamtal".

 

Länkar