Pedagogisk ledning för en pedagogisk verksamhet? – Om den kommunala förskolans ledningsstruktur
Maria Styf adjunkt pedagogik
Detta nyligen avslutade avhandlingsprojekt är en totalundersökning av den kommunala förskolans ledningsstruktur. Avhandlingen fokuserar frågan om ledningsstrukturens utformning skett med intentionen att skapa en pedagogisk ledning för den pedagogiska verksamheten i den kommunala förskolan eller om det finns andra faktorer och syften som styrt utformningen. På den webbaserade enkäten som undersökningen grundar sina resultat på svarade 62 % dvs. 180 av 290 kommuner. Materialet har analyserats med hjälp av statistikprogrammet spss samt sammanställts och redovisats genom deskriptiv statistik. Resultatet visar att ledningsstrukturen för den kommunala förskolan var en mångskiftande formering. I flest kommuner var det främst en struktur av flera ledningstitlar, rektor och förskolerektor. Områdeschef och rektor användes också i stor utsträckning. I relation till kommunkategorierna förändrades inte ledningskartan nämnvärt, variationen bestod. Skillnaderna i mönstret framträdde främst för de mindre och större kommunerna. Kommunerna formade en samordnad ledningsstruktur i syfte att skapa en pedagogisk ledning som hanterade en utbildningsverksamhet från förskola till grundskola med ett rektorskap för både förskola och skola.
Publicering på www.diva-portal.org/smash/get/diva2:526505/FULLTEXT01