Vid Mittuniversitetet bedrivs forskning inom flera områden inom naturvetenskapernas och matematikens didaktik. Systematiska utvärderingar, likvärdighet, undervisningsmodeller, genus, klassrumsstudier och elevers intresseområden är några av våra forskningsområden. Ett omfattande samarbete finns med forskare och universitet i Sverige, Norden och övriga världen.
PISA
Programme for international student assessment, PISA är ett OECD-projekt och världens största utvärdering av elevers kunskaper och attityder till skolan. På uppdrag av skolverket leds den svenska delen av undersökningen av Mittuniversitetet. Vi samarbetar med forskare vid Stockholms universitet och har ett brett kontaktnät över hela världen med forskare kopplade till PISA.
TIMSS
Trends In Mathematical and Science Study, TIMSS är en utvärdering av elevers kunskaper samt åsikter och erfarenheter från såväl elever som lärare och rektorer. . Tillsammans med Nationellt centrum i matematik i Göteborg står vi för den ämnesmässiga expertisen I Sverige, där vår grupp ansvarar för den naturvetenskapliga delen.
SONAT
Språk och Naturvetenskap, är ett forskningsprojekt tillsammans med forskare på Malmö högskola, högskolan i Kristianstad och Danmarks pedagogiska universitet. Vi bedriver klassrumsstudier i NO i åk 9. Lektioner videofilmas och analyser görs med fokus på elevernas språkanvändning.