Resultat i korthet
Totalt deltog 41 länder, varav 30 OECD-länder, i PISA 2003.
Sverige är signifikant bättre än OECD-genomsnittet i matematik, läsning, naturvetenskap och problemlösning.
Det går inte att påvisa signifikanta förändringar i den genomsnittliga resultatbilden i Sverige i matematik, läsning eller naturvetenskap jämfört med den första PISA-undersökningen (2000).
Finland, Sydkorea, Kanada och Australien är signifikant bättre än Sverige i alla fyra ämnena. Ytterligare två OECD-länder, Japan och Nya Zeeland, är signifikant bättre än Sverige i matematik, naturvetenskap och problemlösning.
Ett tiotal OECD-länder är signifikant sämre än Sverige i alla fyra ämnena.
De minsta skillnaderna i elevresultat mellan skolorna finns i de fem nordiska länderna och Polen. Sverige är ett av de länder som uppvisar störst skillnad inom skolor.
Sverige har en något mindre andel svagpresterande elever i matematik, läs- ning och problemlösning än OECD-genomsnittet, men inte i naturvetenskap.
I Sverige presterar flickor bättre än pojkar i läsning och problemlösning. Pojkar presterar bättre än flickor i matematik. I naturvetenskap finns inga signifikanta skillnader.
Elever med utländsk bakgrund som är födda i Sverige har förbättrat sina resultat i matematik och läsning men försämrat sina resultat i naturvetenskap.
Elever med utländsk bakgrund födda utomlands har försämrat sina resultat i matematik, läsning och naturvetenskap.
De svenska eleverna anser i större utsträckning än OECD-genomsnittet att de får stöd av sina matematiklärare.
Jämfört med OECD-genomsnittet visar de svenska eleverna större intresse för och bättre självuppfattning i matematik 2003 än 2000.
Svenska elever hör till de femtonåringar i OECD som känner minst ängslan för matematik.
Svenska elever trivs bättre i skolan än genomsnittselever i OECD, och ligger näst högst.
I Sverige har pojkar större intresse och bättre självuppfattning i matematik än flickor, medan flickor upplever mer ängslan i matematik.
En tredjedel av de svenska eleverna anser att det är oväsen och oordning på matematiklektionerna. Andelen ligger nära OECD-genomsnittet.
Sverige har tappat hela sitt försprång gentemot OECD-genomsnittet för lågpresterande elever i naturvetenskap.
Denna sammanfattning är ett utdrag ur: Skolverket (2003) PISA 2003. Svenska femtonåringars kunskaper och attityder i ett internationellt perspektiv. Rapport 254. Stockholm: Skolverket.