Mittuniversitetet driver sedan sommaren 2010 ett omfattande tvärvetenskapligt forskningsprojekt, SESPA, kring socialt- och samhällsentreprenörskap samt sociala innovationer. Inom ramen för detta projekt pågår en rad aktiviteter för att dels öka och sprida kunskapen om området och dels för att lyfta fram förebilder för socialt entreprenörskap och sociala innovationer.
Nominera din kandidat till Årets sociala entreprenör och gör det senast den 29 september!
Som ett led i arbetet har Mittuniversitetet inrättat ett svenskt pris för Årets sociala entreprenör. Priset delas ut vid den årliga konferensen Entreprenörskapsdagarna i Östersund.
En social entreprenör, eller ett samhällsentreprenörskap, är exempelvis människor som tar egna initiativ för att förbättra sådant som saknas eller inte fungerar i samhället. Det kan handla om allt från glesbygdsutveckling till nya företag med en social dimension. Kriterierna för priset har tagits fram i samarbete med Schwab Foundation.
Kriterier
- Grad av innovation - hur innovativ är produkten eller tjänsten?
- Uthållighet - normalt ska organisationer visa att de varit verksamma i minst tre år.
- Hur stor social påverkan har produkten eller tjänsten?
Nominera din kandidat till Årets sociala entreprenör och gör det senast den 29 september!