Verktyg för lärare
Här presenteras vanligt förekommande verktyg som används i utbildning och lärande vid Mittuniversitetet. Om du är ny lärare eller ska använda vissa verktyg för första gången erbjuder UB/LRC kortare kurser och workshops om flera av verktygen (se Kurser).
Lärplattformen Moodle
Vid Mittuniversitetet används lärplattformen Moodle för nätbaserade kurser. För att använda Moodle behöver du ha ett användarkonto för CAS-inloggning (det beställs av din närmaste chef hos IT-avdelningen vid din anställnings början). Lathundar och lärobjekt som beskriver grunderna för hur lärplattformen kan användas finns tillgängliga efter inloggning i Moodle under "Moodle-resurser för alla". Kurser i Moodle skapas efter att en beställning läggs till UB/LRC senast två veckor före kursstart.
Lathundar och lärobjekt finns i "Moodle-resurser för alla" i Moodle.
Mötesverktyg Adobe Connect
SUNET (Svenska Universitetsdatanätverket) tillhandahåller Adobe Connect som mötesverktyg för svenska lärosäten. Adobe Connect kan användas för handledning, föreläsningar, möten och seminarier i nätkurser. Verktyget möjliggör att presentationer, dokument och resurser på lokala datorer kan visas för mötets deltagare. Möten kan också spelas in och göras tillgängliga för andra att ta del. Adobe Connect kräver ingen installation av särskild programvara utan fungerar med de flesta webbläsare (en plug-in kan behöva installeras vid första användningstillfället). Hörlurar med mikrofon rekommenderas, samt en webbkamera för att synas.
Officepaket med enkätverktyg GoogleDocs
Alla lärare och studenter har tillgång till GoogleDocs, som är en molnbaserad uppsättning Office-program. I GoogleDocs kan användare dela dokument och samtidigt redigera dokument. I det fall du som lärare vill att dina studenter ska göra enklare enkäter kan formulärverktyget i GoogleDocs användas. GoogleDocs finns fritt tillgängligt för personal och studenter via studenternas e-post i Studentportalen.
Observera att enkäter för kursutvärderingar hanteras centralt genom verktyget EvaSys.
Skärminspelning med Camtasia
Camtasia är ett verktyg som kan användas för att skapa filmer i olika format från PowerPoint-presentationer eller för att spela in det som visas på din datorskärm, vilket gör det möjligt att skapa filmer som visar hur olika program fungerar. Med Camtasia kan material enkelt skapas för att exempelvis användas i nätbaserade kurser. I Camtasia finns även möjligheter att redigera inspelningar innan det slutgiltiga materialet skapas.
Camtasia beställs via Helpdesk.
Instruktionsfilmer för Camtasia från tillverkaren TechSmith
Verktyg för Medieproduktion, inspelningslokaler och lån av utrustning
Om du behöver filma en presentation, föreläsning, seminarium eller någon annan aktivitet för din undervisning så finns det möjlighet att låna utrustning för medieproduktion vid varje campus. UB/LRC tillhandahåller enklare digitala videokameror samt tillbehör som trådlös mikrofon och lampor för ljussättning.
Det finns även möjlighet att boka inspelnings- och redigeringsrum med program som Adobe Premiere, Final Cut (Mac) eller Camtasia för efterarbete. UB/LRC kan hjälpa till med handledning.