Verktyg för studenter
På den här sidan finner du information om de vanligaste verktygen som används vid Mittuniversitetet. Förutom vanliga program för ordbehandling, kalkyl och presentation (Office-program) kan du som student komma i kontakt med några av dessa verktyg. Om du vill ha ytterligare handledning är du välkommen att kontakta våra studentmentorer.
Lärplattform Moodle
Vid Mittuniversitetet används lärplattformen Moodle för nätbaserad undervisning. För att du ska komma åt din kurs i Moodle behöver du först registrera dig på kursen i Studentportalen. Då kommer du inom en arbetsdag att få tillgång till dina kurser. För att komma åt din kurs loggar du in i Studentportalen. Om du har registrerat dig på en kurs kommer den att visas i menyn "Mina Studier".
Logga in i lärplattformen via Studentportalen.
Mötesverktyg Adobe Connect
Adobe Connect är ett system för videokonferens via dator och kan användas både i undervisning och för vanliga möten. Adobe Connect tillhandahålls för svenska lärosäten av Sunet - det svenska universitetsdatanätverket. Du kan använda Adobe Connect i din vanliga webbläsare, det krävs dock att du har bredbandsuppkoppling till Internet och en flashklient installerad. Om du själv skall presentera i ett möte rekommenderas att du använder ett headset, dvs hörlurar med en inbyggd mikrofon. Vill du även synas i bild bör du förstås ha en webbkamera. Adobe Connect finns på https://connect.sunet.se/, du loggar in med din portalidentitet.
Helpdesk erbjuder IT-hjälp och guider med information om Adobe Connect.
Hos Sunet kan du också läsa mer om hur du kommer igång med Adobe Connect.
Om du vill fråga om något kan du koppla upp dig mot SUNET:s supportrum: https://connect.sunet.se/cafeconnect
Mötesrum i SUNET:s Adobe Connect kan bara skapas av lärare. För att studenter ska kunna ha egna möten har Mittuniversitetet tre öppna mötesrum. Dessa rum går att använda när de är lediga och går inte att boka i förväg. Material som läggs in i rummen rensas bort med jämna mellanrum: http://connect.sunet.se/miun-cafe1, miun-cafe2, miun-cafe3.
Verktyg för att dela dokument och göra enkäter: GoogleDocs
Som student vid Mittuniversitetet får du ett Googlekonto och kan använda dig av GoogleDocs, ett molnbaserat officepaket. I Google Docs kan du och dina studiekamrater redigera dokument samtidigt, även om ni befinner er på olika platser, det är också användbart för att skapa enkäter mm.
GoogleDocs har ett formulärverktyg om du behöver skapa enklare enkäter. Om du vill använda GoogleDocs för att göra enkäter som en del av ditt uppsats- eller forskningsarbete ska du komma ihåg att du först bör diskutera arbetet med din handledare så att du tillämpar god forskningsetik.
Läs om hur du kan formatera din uppsats