Publicerad: 2016-09-09
Från forskning till marknad. Balansamodellen, en innovation framtagen av forskare vid Karlstads universitet, har nu slutit cirkeln för nyttiggörande i och med att företaget Cojn Balansa slår upp portarna för verksamheten, som är helt baserad på modellen.
Balansamodellen är en innovation som har sin grund i humanistisk forskning vid Karlstads universitet, och har utvecklats i samarbete mellan Centrum för genusforskning och värmländska arbetsgivare. Modellen är ett ledningsverktyg som syftar till att öka företagens och medarbetarnas förmåga att balansera arbete och privatliv. Den inkluderar bland annat verktyg förledning och styrning, delaktighet, kommunikation, fördelning av arbetsuppgifter samt ansvarsfördelning.
Nu har alltså Balansamodellen tagit klivet ut på marknaden,och är fokus för verksamheten i företaget Cojn Balansa.
- Modellen är katalysatorn i verksamheten, säger Mike Helber, vd för Cojn Balansa. Vi har sett vilka effekter den kan få ute påföretagen – personalen mår bättre, sjukskrivningen går ner och man skapar enhelt annan dialog och en bättre förmåga att hitta vägen genom förändringsprocesser. Vi har ägnat en stor del av våren till att lära ut modellen till våra konsulter, och vi är väldigt positiva.
10 år normal tid från idé till marknad
Cecilia Nahnfeldt, tidigare lektor vid Karlstads universitet, nu chef för Svenska kyrkans forskningsenhet, har ägnat tio år till att utveckla modellen.
- Det är ganska normal tid för en social innovation att nå från idéstadiet till marknaden, säger hon. Det är också en fråga om tajming: vi fick en ny lag om social arbetsmiljö den 31 mars, vilket förstås har hjälpt att öka intresset. Det är förstås oerhört roligt och spännande att ens arbete kommit hit. Det är en bra firma som tagit över modellen – de är redan etablerade, förstår vad det handlar om och är kompetenta. Jag kommer att fortsätta vara verksam, för jag delar utvecklingsansvar och är senior rådgivare och delägare i företaget.
Innovationsstödet som hon fått av universitetet och Innovationskontoret Fyrklövern har varit ovärderligt, menar hon.
- Utan det hade vi inte varit här idag. Forskare är starkt beroende av en sådan miljö, och platser som licensbanken.se har varit ovärderliga som skyltfönster. Det finns mycket forskning som annars inte skulle få sådan exponering.
En innovationsresa har med andra ord nåt hela varvet runt –från forskning till marknad.
Kontakt
För mer information, kontakta innovationsrådgivare FredrikÖstlin på Karlstads universitet, 070-180 70 15, eller fredrik.ostlin@kau.se.