Innovativ glasbeläggning får anslag av Vinnova till kommersialisering

Publicerad: 2017-03-20


Forskare vid Linnéuniversitetet och Linköpings universitet satsar nu på att kommersialisera det nya glasmaterial man utvecklat – en mikrometertunn film som kan göra vanligt fönsterglas tre gånger hårdare och har stor potential för skärmar i smarta telefoner och surfplattor.


Repor och sprickor i mobiltelefonens skärm är mer regel än undantag. I fjol kunde forskargruppen inom glasteknologi vid Linnéuniversitetet, i samarbete med Linköpings universitet, presentera ett helt nytt material som man utvecklat – en mikrometertunn film som gör glas av olika typer betydligt hårdare och tåligare. Nu är man på gång att kommersialisera sin uppfinning, som man sökte patent på i november 2016.


Projektet har som målsättning att kommersialisera innovationen av ett nytt material, "hårda, tunna filmer". En transparent tunn film läggs med avancerad teknik – magnetron sputtering – på ett annat transparent material, till exempel glas eller plast. Ett vanligt fönsterglas blir då ungefär tre gånger hårdare. En uppenbar marknad är skärmar i smarta telefoner och surfplattor som ofta spricker när de tappas. Dessa produkter har en årlig försäljningsvolym om ca 1,5 miljarder enheter, vilket ger en stor marknadspotential.Innovationen har kommit till genom ett grundforskningsprojekt i samarbete mellan Linnéuniversitetet och Linköpings universitet. Tunna filmer som består av vanliga grundämnen – kisel, syre och kväve – tillverkas så att minst ett grundämne till binds i materialet. Filmen är vitrös, det vill säga i glasform, vilket bidrar till att den är transparent.Läs mer om projektet här.

Nyheter