Hämta kursplan
Kursplan för:
Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B2, 7,5 hp
Swedish Language BA (B), Swedish as a Second Language B2, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
Kurskod: SV008G
Ämne huvudområde: Svenska språket
Nivå: Grundnivå
Progression: (B)
Namn (inriktning): Svenska som andraspråk B2
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Humaniora 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för humaniora
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2006-09-11
Fastställd: 2007-10-08
Senast ändrad: 2016-04-08
Giltig fr.o.m: 2016-09-05
Syfte
Kursens syfte är ge fördjupade kunskaper om flerspråkiga elevers andraspråksutveckling.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och resonera kring olika aspekter av flerspråkighet,
- redogöra för tal- och skriftspråkets olika funktioner,
- analysera olika typer av texter, både skrivna och talade, med hjälp av olika analysmetoder,
- redogöra för och resonera kring i kursen inhämtade kunskaper utifrån ett
ämnesdidaktiskt perspektiv,
- presentera sina kunskaper och resultat skriftligt och muntligt på ett språkligt korrekt sätt enligt gängse normer och regler för språkbruk och formalia i akademiska texter.
Innehåll
Kursen har en huvudsaklig inriktning på andraspråksutveckling och ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser där de övriga delarna består av B1, med inriktning på fördjupning i språkbeskrivning och språktypologi, B3 med inriktning på formell språkinlärning, läromedel och språktest samt B4 som består av ett projektarbete.
Kursen innehåller:
- olika aspekter av flerspråkighet
- läs- och skrivutveckling på ett andraspråk i olika åldrar
- analys av andraspråksinlärares skrivna och talade texter
- sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling.
Inom kursens första tre veckor genomförs ett första obligatoriskt prov/moment.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs i normalfallet minst 22,5 hp från kurserna A1-A4 i Svenska språket GR (A), Svenska som andraspråk A1-A4.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Närvaro är obligatorisk på samtliga fyra träffar.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier och skriftlig tentamen.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Abrahamsson, Niclas
Titel: Andraspråksinlärning
Upplaga: 2009
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt lärares anvisningar.
Författare/red: Abrahamsson, Tua, Bergman, Pirkko (red.)
Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling
Upplaga: 2005
Förlag: Stockholms universitets förlag
Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
Författare/red: Gibbons. Pauline
Titel: Lyft språket, lyft tänkandet
Upplaga: 2010
Förlag: Hallgren & Fallgren
Författare/red: Hajer Maaike & Meestringa Theun
Titel: Språkinriktad undervisning
Upplaga: senaste upplagan
Förlag: Hallgren & Fallgren
Författare/red: Hyltenstam, Kenneth
Titel: Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga. I: Ericson, B. (red) Utredning av läs- och skrivsvårigheter
Upplaga: 2010
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: S. 305-339.
Författare/red: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.)
Titel: Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle
Upplaga: 2004
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt lärares anvisningar.
Författare/red: Håkansson, Gisela, Flyman-Mattsson, Anna
Titel: Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier.
Upplaga: 2010
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Wedin, Åsa
Titel: Vägen till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
Upplaga: 2010
Förlag: Studentlitteratur
Ett antal aktuella artiklar tillkommer.