Kursplan

Spara favorit Skriv ut

Hämta kursplan
Kursplan för:

Pedagogik GR (A), Läs- och skrivinlärning, 15 hp

Education Ba (A), Learning reading and writing


Allmänna data om kursen

Kurskod: PE050G
Ämne huvudområde: Pedagogik
Nivå: Grundnivå
Progression: (A)
Namn (inriktning): Läs- och skrivinlärning
Högskolepoäng: 15
Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Utbildningsområde: Undervisning 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för utbildningsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2007-09-25
Fastställd: 2008-03-04
Senast ändrad: 2016-05-30
Giltig fr.o.m: 2016-08-10

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs- och skrivinlärning skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa mycket goda kunskaper och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs- och skrivinlärning i pedagogiskt arbete med barn
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet läs- och skrivinlärning
- visa förmåga att redogöra för samt uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i läs- och skrivinlärning riktat mot barn
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund inom läs- och skrivinlärning avseende undervisning och lärande för barn.

Innehåll

Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Språkutveckling och språklig medvetenhet, 7,5 hp
I detta moment ingår kunskaper angående språkliga funktioner,
språkutvecklingsteorier, språklig medvetenhet och tidig lässtimulans.

Delmoment 2: Att erövra skriftspråket, 7,5 hp
I detta moment ingår kunskaper och färdigheter angående läs- och
skrivutveckling, läsförståelse, läsinlärningsmetoder samt kartläggning av barns
och elevers skrivutveckling.

Behörighet

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap A. Eller:Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Alternativt lärarexamen.
(OB 6)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar,
handledning samt självstudier. Undervisningen kan ske på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker löpande under kursens gång.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur


Obligatorisk litteratur

Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: 2014 (2:a uppl.)
Förlag: Gleerups, Malmö
Kommentar: ISBN: 978-91-40-68825-5 122 s.

Författare/red: Erikson, Martin, G
Titel: Referera reflekterande
Upplaga: 2015
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: ISBN: 978-91-44-06887-9 112 s.

Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Läroplan för förskolan
Upplaga: Reviderad 2010
Förlag: Skolverket
Webbadress: www.skolverket.se
Kommentar: 16 s.

Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Upplaga: 2011
Förlag: Skolverket
Webbadress: www.skolverket.se/
Kommentar: 279 s.

Moment 1

Författare/red: Axelsson, Monica, Jönsson, Karin (redaktör)
Titel: Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
Upplaga: 2009
Förlag: Liber
Kommentar: ISBN: 91-47-09378-1 196 s.

Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline
Titel: Barn utvecklar sitt språk
Upplaga: 2010
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: ISBN: 9789144067438 296 s.

Författare/red: Fast, Carina
Titel: Att läsa och skriva i förskolan
Upplaga: 2011
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: ISBN: 978-91-44-06859-6 272 s.

Moment 2

Författare/red: Allard,Birgita, Rudqvist, Margret, Sundblad, Bo
Titel: Nya lusboken: en bok om läsutveckling
Upplaga: 2001
Förlag: Bonnier utbildning
Kommentar: ISBN: 91-622-4498-1 176 s.

Författare/red: Gibbons, Pauline
Titel: Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Upplaga: 2013
Förlag: Hallgren & Fallgren, Uppsala
Kommentar: ISBN: 9789173828666 230 s.

Författare/red: Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
Titel: Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Upplaga: 2013
Förlag: Stockholms universitetsförlag
Kommentar: ISBN: 9789176566756 270 s.

Författare/red: Lundberg, Ingvar
Titel: God skrivutveckling: kartläggning och övningar
Upplaga: 2010
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: ISBN: 978-91-27-41258-3 112 s.

Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
Titel: God läsutveckling: kartläggning och övningar
Upplaga: 2014
Förlag: Natur och Kultur
Kommentar: ISBN: 9789127437517 92 s.

Författare/red: Skolverket
Titel: Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper
Upplaga: 2016
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress: www.skolverket.se

Författare/red: Skolverket
Titel: Nya språket lyfter! Diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-5, lärarhandledning
Upplaga: 2012
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress: www.skolverket.se

Författare/red: Skolverket
Titel: Observationsschema
Upplaga: 2012
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress: www.skolverket.se

Aktuella avhandlingar, rapporter och artiklar kan tillkomma.
Generellt gäller att senaste versionen av kurslitteraturen är att föredra.