Hämta kursplan
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Pedagogik, 30 hp
Education Ba (B)
Allmänna data om kursen
Kurskod: PE022G
Ämne huvudområde: Pedagogik
Nivå: Grundnivå
Progression: (B)
Namn (inriktning): Pedagogik
Högskolepoäng: 30
Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för utbildningsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2006-09-26
Fastställd: 2007-04-05
Senast ändrad: 2017-05-11
Giltig fr.o.m: 2017-07-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet kunskap om pedagogiks vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder i pedagogik, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.
- visa förmåga att inom huvudområdet pedagogik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Lärandemålen gäller områdena: Pedagogik som vetenskap; Bedömning, rekrytering och urval; Styrning och utvärdering samt E-lärandeprocesser i arbetslivet.
Innehåll
Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp
- De olika principiella stegen i en forskningsprocess ingår liksom olika sätt att söka, samla och kritiskt tolka relevant information i pedagogisk forskning.
Delmoment 2: Bedömning, rekrytering och urval, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika tillämpningar i beteendevetenskapliga mätningar vid utvärdering av pedagogiska processer som rekrytering och urval. Kunskapsteori härför liksom konstruktion av mätinstrument som test, enkät och intervju ingår.
Delmoment 3: Styrning och utvärdering, 7,5 hp
- I detta moment ingår att utifrån pedagogisk teori genomföra behovs- och målanalyser som grund för styrning och utvärdering av utbildning och undervisning.
Delmoment 4: E-lärandeprocesser i arbetslivet, 7,5 hp
I detta moment ingår olika teorier och modeller om e-lärande och hur dessa kan implementeras i arbetslivsrelaterade lärprocesser.
Behörighet
Pedagogik GR (A), Pedagogik 1-30, minst 22,5 hp
eller tidigare lärarexamen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier.
För studenter antagna till Beteendevetenskapliga programmet:
I kursen förekommer obligatoriska moment som kräver att studenten fysiskt närvarar vid Mittuniversitetets campus Sundsvall.
För studenter antagna till Pedagogik B fristående kurs ITD: inga fysiska träffar förekommer.
Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Utöver individuella examinationsformer förekommer gruppbaserad examination. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenten till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
Författare/red: Augustsson, Gunnar
Titel: Akademisk skribent
Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 166 s.
Författare/red: Bell, Judith, & Waters, Stephen
Titel: Introduktion till forskningsmetodik
Upplaga: 2016 (5:e uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 311 s.
Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: 2014
Förlag: Gleerups
Kommentar: 119 s.
Författare/red: Borg, Elisabeth, & Westerlund, Joakim
Titel: Statistik för beteendevetare
Upplaga: 2012 (3:e uppl.)
Förlag: Liber
Kommentar: Totalt 247 s.; kapitel 1-9
Författare/red: Erikson, Martin G.
Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 112 s.
Författare/red: Hartman, Jan
Titel: Vetenskapligt tänkande
Upplaga: 2004
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 307 s.
Författare/red: Patton, Michael Quinn
Titel: Qualitative research & evaluation methods
Upplaga: 2015 (4:e uppl.)
Förlag: Sage
Kommentar: Totalt 125 s.; kapitel 3 & 9
Moment 2
Författare/red: Augustsson, Gunnar
Titel: Akademisk skribent
Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 166 s.
Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: 2014
Förlag: Gleerups
Kommentar: 119 s.
Författare/red: Erikson, Martin G.
Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 112 s.
Författare/red: Kahlke, Edith, & Smith, Victor
Titel: Arbetsanalys och personbedömning: Att öka träffsäkerheten vid urval och rekrytering
Upplaga: 2002
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 355 s.
Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Philip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
Titel: Education, Globalisation & Social Change
Upplaga: 2006
Förlag: Oxford University Press
Kommentar: Totalt 10 s.; kapitel 21
Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
Upplaga: 2017 (4:e uppl.)
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Totalt 39 s.; Enligt tredje upplagan kapitel numrerad som kapitel 16
Författare/red: Schultz, Duane P., & Schultz, Sydney Ellen
Titel: Psychology and work today: Pearson new international edition
Upplaga: 2013 (10:e uppl.)
Förlag: Pearson
Kommentar: Totalt 110 s.; kapitel 3-5 & 8
Författare/red: Sparrhoff, Gun, & Fejes, Andreas (Red.)
Titel: Anställningsbarhet: Perspektiv från utbildning och arbetsliv
Upplaga: 2016 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 238 s.
Moment 3
Författare/red: Augustsson, Gunnar
Titel: Akademisk skribent
Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 166 s.
Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: 2014
Förlag: Gleerups
Kommentar: 119 s.
Författare/red: Erikson, Martin G.
Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 112 s.
Författare/red: House, Ernest R.
Titel: Professional evaluation: Social impact and political consequences
Upplaga: 1993
Förlag: Sage
Kommentar: 215 s.
Författare/red: Karlsson, Ove
Titel: Utvärdering - mer än metod: Tankar och synsätt i utvärderingsforskning: En översikt
Upplaga: 1999
Förlag: Svenska Kommunförbundet
Webbadress: https://www.mah.se/upload/Samverkan/Karlsson%20-%20Utvärdering%20mer%20än%20metod_1999.pdf
Kommentar: Ajour nr 3; 92 s.
Författare/red: Karlsson-Vestman, Ove, & Andersson, Inger M.
Titel: Pedagogisk utvärdering som styrning - En historia från präster till PISA
Upplaga: 2007
Förlag: Myndigheten för skolutveckling
Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1847
Kommentar: Forskning i fokus nr 35; 168 s.
Författare/red: Kylén, Jan-Axel
Titel: Att utvärdera
Upplaga: 2008
Förlag: Liber
Kommentar: 235 s.
Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Philip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
Titel: Education, Globalisation & Social Change
Upplaga: 2006
Förlag: Oxford University Press
Kommentar: Totalt 50 s.; kapitel 55-57
Författare/red: Lindensjö, Bo, & Lundgren, Ulf P.
Titel: Utbildningsreformer och politisk styrning
Upplaga: 2014 (2:a uppl.)
Förlag: Liber
Kommentar: 220 s.
Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
Upplaga: 2017 (4:e uppl.)
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Totalt 28 s.; Enligt tredje upplagan kapitel numrerad som kapitel 15
Författare/red: Patton, Michael Quinn
Titel: Qualitative research & evaluation methods
Upplaga: 2015 (4:e uppl.)
Förlag: Sage
Kommentar: Totalt 265 s.; kapitel 4-7
Moment 4
Författare/red: Ally, Mohamed, & Tsinakos, Avgoustos (Red.)
Titel: Increasing access through mobile learning
Upplaga: 2014
Förlag: Commonwealth of Learning & Athabasca University
Webbadress: http://en.copian.ca/library/research/commonwealth_of_learning/perspectives/perspectives.pdf#page=210
Kommentar: Totalt 11 s.; kapitel 14
Författare/red: Augustsson, Gunnar
Titel: Akademisk skribent
Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 166 s.
Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: 2014
Förlag: Gleerups
Kommentar: 119 s.
Författare: Carlén, Urban
Artikeltitel: Design for co-moderation in online learning communities
Tidskrift: International Journal of Web Based Communities
År/Volym/nr/sidor: 2012/8/4/408-421
Kommentar: 14 s.
Författare: Chen, Hsiu-Ju
Artikeltitel: Linking employees' e-learning system use to their overall job outcomes: An empirical study based on the IS success model
Tidskrift: Computers & Education
År/Volym/nr/sidor: 2010/55/4/1628-1639
Kommentar: 12 s.
Författare: Cheng, Bo, Wang, Minhong, Mørch, Anders I., Chen, Nian-Shing, Kinshuk, & Spector, J. Michael
Artikeltitel: Research on e-learning in the workplace 2000–2012: A bibliometric analysis of the literature
Tidskrift: Educational Research Review
År/Volym/nr/sidor: 2014/11/56-72
Kommentar: 27 s.
Författare/red: Erikson, Martin G.
Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 112 s.
Författare/red: Garrison, Randy
Titel: E-learning in the 21st century: A framework for research and practice
Upplaga: 2017 (3:e uppl.)
Förlag: Routledge
Kommentar: 202 s.
Författare: Gu, Jia, Churchill, Daniel & Lu, Jie
Artikeltitel: Mobile web 2.0 in the workplace: A case study of employees' informal learning
Tidskrift: British Journal of Educational Technology
År/Volym/nr/sidor: 2014/45/6/1049-1059
Kommentar: 11 s.
Författare/red: Hrastinski, Stefan
Titel: Nätbaserad utbildning: En introduktion
Upplaga: 2013 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 126 s.
Författare: Jaldemark, Jimmy
Artikeltitel: Om lärandets sammanhang och mobilitetens utmaningar
Tidskrift: Pedagogisk Forskning i Sverige
År/Volym/nr/sidor: 2013/18/1-2/102-118
Kommentar: 17 s.
Författare/red: Pachler, Norbert, Pimmer, Christoph, & Seipold, Judith (Red.)
Titel: Work-based mobile learning: Concept and cases
Upplaga: 2011
Förlag: Peter Lang
Kommentar: Valda delar; 403 s.; E-bok tillgänglig via universitetsbiblioteket
Författare: Sundgren, Marcus
Artikeltitel: Blurring time and place in higher education with bring your own device applications: a literature review
Tidskrift: Education and Information Technologies
År/Volym/nr/sidor: In Press
Kommentar: 39 s.
Författare/red: Säljö, Roger
Titel: Lärande och kulturella redskap: Om lärprocesser och det kollektiva minnet
Upplaga: 2013 (3:e uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 272 s.
Författare: Tynjälä, Päivi
Artikeltitel: Perspectives into learning at the workplace
Tidskrift: Educational Research Review
År/Volym/nr/sidor: 2008/3/2/130-154
Kommentar: 25 s.