Hämta kursplan
Kursplan för:
Pedagogik AV, Högskolepedagogik och flexibelt lärande, 15 hp
Education MA, Higher Education and Flexible Learning
Allmänna data om kursen
Kurskod: PE007A
Ämne huvudområde: Pedagogik
Nivå: Avancerad
Namn (inriktning): Högskolepedagogik och flexibelt lärande
Högskolepoäng: 15
Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för utbildningsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2006-09-26
Fastställd: 2007-06-11
Senast ändrad: 2015-05-28
Giltig fr.o.m: 2015-08-15
Syfte
Kursen syftar till att kursdeltagaren skall utveckla fördjupade kunskaper, färdigheter och förmågor inom högskolepedagogik på avancerad nivå. Detta innebär att kursdeltagaren skall, utöver vad som gäller för grundnivå,
- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom huvudområdet pedagogik,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet pedagogik
Lärandemål
Det övergripande målet för kursen är att kursdeltagaren efter fullgjord kurs skall visa fördjupade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som grund för att arbeta professionellt som lärare inom högre utbildning.
Detta innebär att kursdeltagaren skall kunna:
- redogöra för fördjupade kunskaper om studenters lärande i högre utbildning utifrån teori och forskning med utbildningsvetenskaplig relevans eller motsvarande utifrån relevant konstnärligt utvecklingsarbete.
- redogöra för en fördjupad självständig och kollegial hållning till kunskap om samhällets mål och regelverk för högre utbildning.
- kritiskt granska och reflektera över den egna lärarrollen och relatera till värdegrundsfrågor såsom vetenskaplighet/ konstnärlighet, demokrati och lika villkor inom högreutbildning.
- självständigt och kollegialt planera, undervisa i, examinera samt utvärdera högre utbildning på vetenskaplig eller konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet.
- stödja individers och gruppers lärande.
- uppvisa förmåga att tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat/resultat av konstnärligt utvecklingsarbete som grund för utveckling av utbildningen och av den egna professionen.
- redovisa ett självständigt arbete som behandlar utveckling av undervisning inom det egna kunskapsområdet i relation till relevant utbildningsvetenskaplig teori och forskning.
Innehåll
Delmoment 1: Ramverk för högre utbildning 7,5 hp
Kursen bearbetar centrala områden för undervisning och lärande inom högskola och universitet:
- Utbildningsvetenskapligt relevanta teorier och forskning om högre utbildning samt studenters lärande.
- Samhällets mål och regelverk för högre utbildning som högskolelag och högskoleförordning samt den egna högskolans särskilda beslutsordning och organisation.
- Akademin som institution, den akademiska lärarrollen, grundläggande akademiska värden och generella värden som demokrati och lika villkor i högre utbildning.
Delmoment 2: Undervisning i högre utbildning, 7,5 hp
Kursen bearbetar centrala områden för undervisning och lärande inom högskola och universitet, med fokus på:
- Strategier, metoder och tekniker för undervisning, examination och utvärdering, med inriktning på såväl campusförlagd som nätbaserad utbildning.
- Studentaktiverande metoder och flexibelt lärande
- Självständigt utvecklingsarbete med inriktning på deltagarens eget kunskapsområde i förhållande till vetenskapsbaserad kunskap och kollegialt erfarenhetsutbyte.
Behörighet
Kandidatexamen omfattande minst 180 hp varav minst 90 hp inom ett huvudområde samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, demonstrationer och seminarier och genomförs med gemensamma samlingar, individuella och gruppvisa möten, på kursort eller via distansöverbryggande tekniker.
Examination
Kontinuerlig examination; deltagande vid samtliga undervisningstillfällen och gruppseminarier samt redovisning av självständiga arbeten.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
Titel: Tips för ökad tillgänglighet i undervisningen
Upplaga: 2015
Förlag: Mittuniversitetet
Författare/red: Becher, Tony & Trowler, Paul R.
Titel: Academic Tribes and Territories: Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines
Upplaga: 2001, 2 revised edition
Förlag: Milton Keynes, UK, Open University Press
Kommentar: 256 s.
Författare/red: Berggren, Caroline
Titel: Entering Higher Education – Gender and Class Perspectives
Upplaga: 2006
Förlag: Acta Universitatis Gothoburgensis
Kommentar: Finns att beställa på https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/16857?locale=sv.
Författare/red: Hedin, Anna
Titel: Lärande på hög nivå.Idéer från studenter, lärare och pedagogisk forskning som stöd för utveckling av universitetsundervisning
Upplaga: 2006
Förlag: Uppsala universitet: Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande
Webbadress: http://www.uadm.uu.se/upi/arkiv/rapporter/Larandepahog%20niva.pdf
Kommentar: 528 s.
Författare/red: Hult, Agneta
Titel: Examination är kursen - en analys av examination i kurser över nätet.
Upplaga: 2007
Förlag: Myndighet för nätverk och samarbete inom högre utbildning
Webbadress: https://www.gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/17994/1/gupea_2077_17994_1.pdf
Författare/red: Härnsten, Gunilla & Wingård, Britta (red.)
Titel: Högskoleutbildning javisst, men med vem och för vad? Genusperspektiv i praktiknära forskning i högre utbildning
Upplaga: 2007
Förlag: Växjö University Press
Författare/red: Högskoleverket
Titel: Högskolelagen & Högskoleförordningen
Webbadress: http://www.uka.se/studentratttillsyn/lagarochreglersomstyrhogskolan.4.782a298813a88dd0dad800011224.html
Författare: Jaldemark, Jimmy
Artikeltitel: Om lärandets sammanhang och mobilitetens utmaningar
Tidskrift: Pedagogisk Forskning i Sverige
År/Volym/nr/sidor: 2013, 18(1-2), ss 102-118
Författare: Keller, Christina & Hrastinski, Stefan
Artikeltitel: Towards digitally literate university teachers
Tidskrift: Nordic Journal of Digital literacy
År/Volym/nr/sidor: 2009, 4(2), ss. 104-115
Webbadress: http://www.idunn.no/dk/2009/02/art10
Författare/red: Knowles, Malcolm Shephard, Holton III, Elwood F. & Swanson, Richard
Titel: The Adult Learner.
Upplaga: 2011
Förlag: Routledge
Kommentar: 288 s
Moment 2
Titel: Högskolelagen & Högskoleförordningen
Webbadress: http://www.uka.se/studentratttillsyn/lagarochreglersomstyrhogskolan.4.782a298813a88dd0dad800011224.html
Författare: Aldrin, Viktor
Artikeltitel: Kursguidernas roll i högre utbildning - En studie av kursguidebruk vid Göteborgs universitet
Tidskrift: högre utbildning
År/Volym/nr/sidor: 2013, 3(1), ss 37-51
Webbadress: www.hogreutbildning.se
Författare: Augustsson, Gunnar, & Jaldemark, Jimmy
Artikeltitel: Online supervision: a theory of supervisors strategic communicative influence on student dissertations
Tidskrift: Higher Education
År/Volym/nr/sidor: 2013, 67(1), ss 19-33
Webbadress: http://link.springer.com/article/10.1007/s10734-013-9638-4/fulltext.html
Författare: Borg, Markus, Kembro, Joakim, Notander, Jesper, Petersson Catarina, & Olsson, Lars
Artikeltitel: Conflict Management in Student Groups - a Teacher’s Perspective in Higher Education
Tidskrift: Högre utbildning
År/Volym/nr/sidor: 2011, 1(2), ss 111-124
Webbadress: www.hogreutbildning.se
Författare: Eriksson, Sandra
Artikeltitel: Utveckling av muntlig examination med fokus på studenters rättssäkerhet - exempel från en ingenjörskurs
Tidskrift: Högre utbildning
År/Volym/nr/sidor: 2014, 4(1), ss 75-82
Webbadress: www.hogreutbildning.se
Författare/red: Hedin, Anna
Titel: Lärande på hög nivå. Idéer från studenter, lärare och pedagogisk forskning som stöd för utveckling av universitetsundervisning
Upplaga: 2006
Förlag: Uppsala universitet: Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande
Webbadress: http://www.uadm.uu.se/upi/arkiv/rapporter/Larandepahog%20niva.pdf
Kommentar: 528 s.
Författare: Kim, Min Kyu, Kim, SoMi, Khera, Otto & Getman, Joan
Artikeltitel: The experience of three flipped classrooms in an urban university: an exploration of design principles
Tidskrift: Internet and Higher Education
År/Volym/nr/sidor: 2014, 22, ss 37-50
Webbadress: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1096751614000219
Författare: Lundkvist, Emma, & Swartling, Maria
Artikeltitel: Införande av betygskriterier i undervisning och examination
Tidskrift: Högre utbildning
År/Volym/nr/sidor: 2011, 1(2), ss 111-124
Webbadress: www.hogreutbildning.se
Författare: Nikku, Nina
Artikeltitel: Uppsatsetik - om etisk problematik i studenters självständiga arbeten
Tidskrift: Högre utbildning
År/Volym/nr/sidor: 2013, 3(2), ss 103-116
Webbadress: www.hogreutbildning.se
Författare: Olofsson, Anders D., Lindberg J. Ola & Hauge, Trond Eiliv
Artikeltitel: Blogs and the design of reflective peer-to-peer technology enhanced learning and formative assessment
Tidskrift: Campus-Wide Information Systems
År/Volym/nr/sidor: 2011, 28(3), ss 183-194
Författare: Rutherfoord, Rebecca H., & Rutherfoord, James K.
Artikeltitel: Flipping the Classroom - Is It For You?
År/Volym/nr/sidor: 2013
Webbadress: http://dx.doi.org/10.1145/2512276.2512299
Kommentar: Konferenspaper SIGITE’ 13 (Florida, USA), ss 19-22
Författare/red: Salmon, Gilly
Titel: E-moderating: the key to teaching and learning online.
Upplaga: 2011
Förlag: Routledge
Kommentar: Finns som e-bok, 2012, Taylor and Francis
Författare: Shared Video Media and Blogging Online - Educational Technologies for Enhancing Formative E-Assessment?
Artikeltitel: Olofsson, Anders D, Lindberg J Ola & Stödberg, Ulf
Tidskrift: Campus-Wide Information Systems
År/Volym/nr/sidor: 2011, 28(1), ss 41-55
Författare: Tait, Alan
Artikeltitel: From Place to Virtual Place: reconfiguring student support for distance and e-learning in the digital age
Tidskrift: Open Praxis
År/Volym/nr/sidor: 2014, 6 (1), ss 5–16
Webbadress: http://www.openpraxis.org/index.php/OpenPraxis/article/view/102/74.
Författare/red: Tait, Alan
Titel: Student success in open, distance and e-learning
Upplaga: 2015
Förlag: The ICDE Reports Series
Webbadress: http://icde.org/admin/filestore/Resources/Studentsuccess.pdf
Kommentar: Rapport från ICDE (International Council for Open and Distance Education).
Referenslitteratur
Tidskrift: Högre utbildning
Webbadress: http://hogreutbildning.se/ (länk “Se tidigare nummer”)
Kommentar: Tidskriftserie om högre utbildning och högskolepedagogik. Relevanta artiklar väljs till utvecklingsarbetet (delmoment 2).
Titel: Styrdokument för utbildning på grund- och avancerad nivå
Kommentar: Se gällande styrdokument/förvaltningshandbok på lärosätets hemsida (gäller delmoment 1 och 2).
Förutom den angivna litteraturen kommer valbar litteratur att ingå i de individuella skrivuppgifterna.
Övrig information
För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med Internetanslutning, ljudkort samt headset (d.v.s. hörlurar med mikrofon). Viss datorvana rekommenderas.
Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2007-03-30