Kvalitetsarbete
Två viktiga ingredienser i bibliotekets kvalitetsarbete är Kvalitetsindex som tas fram årligen och bibliotekets enkät till studenter och anställda som genomförs vartannat år.
Två viktiga ingredienser i bibliotekets kvalitetsarbete är Kvalitetsindex som tas fram årligen och bibliotekets enkät till studenter och anställda som genomförs vartannat år.
UB hade 266 848 besökare vid campusbiblioteken. Besökare via webb uppgick till 307 212 .
37 300 frågor besvarades via chatt, e-post, telefon, och vid informationsdiskarna. Ungefär 1/3 var tekniska frågor (studentportal, utskrifter. kopieringspapper m.m.)
Antalet utlån 121 733 varav 1 446 fjärrinlån (material som lånats in från andra bibliotek). Framtagna dokument från elektronisk samling (e-böcker och e-tidskrifter) 621 000.
3 600 studenter och anställda deltog i bibliotekets undervisning i informationssökning, referenshantering och källkritik.
260 studenter bokade handledning via "Boka bibliotekarie".
Den tryckta samlingen (böcker) bestod av 4 525 hyllmeter, 181 015 volymer. En minskning med 2% jmf med året innen. Löpande prenumerationer av tidskrifter 101 tryckta (minskning med 42% jmf med året innan) och 20 260 e-tidskrifter (ökning med 4%). Antalet databaser var 72 st. och antalet e-böcker ca 23 000.
54,5 timmar/vecka hölls bibliotekslokalerna öppna med personal på plats.
UB hade ca 40 anställda.