Utbildningsplan för: Beteendevetenskapligt program, 180 hp
Bachelor Programme in Behavioural Science
Allmänna data om programmet
Programkod: SBETG
Tillträdesnivå: Grundnivå
Diarienummer: MIUN 2006/765
Högskolepoäng: 180
Ansvarig avdelning: Avdelningen för utbildningsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Senaste reviderad: 2014-04-30
Giltig fr.o.m: 2014-08-01
Syfte
Syftet med det Beteendevetenskapliga programmet är att studenten skall skaffa sig dels breda kunskaper inom det beteendevetenskapliga området samt grundläggande kunskaper i datavetenskap alternativt humanvetenskap så att de förvärvade kunskaperna utgör en god grund för tillämpning inom det beteendevetenskapliga yrkes- och verksamhetsområdet.
Lärandemål
Utöver de mål som anges i 1 kap. 8§ i Högskolelagen samt Högskoleförordningens bilaga 2 har Beteendevetenskapliga programmet följande lokala mål:
Efter avslutad utbildning skall studenten:
- Tillägna sig sådan kunskap och förståelse inom det beteendevetenskapliga
området, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om
tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt
orientering om aktuella forskningsfrågor, i en sådan omfattning som fordras för att
förstå och kunna tillämpa beteendevetenskapliga grunder inom valt
verksamhetsområde.
- Tillägna sig förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka
relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser,
frågeställningar och situationer och därigenom utveckla förmåga att självständigt
identifiera, formulera och lösa problem inom det beteendevetenskapliga området.
- Därtill utveckla sådan färdighet som fordras för att självständigt
arbeta inom det beteendevetenskapliga området och utveckla förmåga att göra
bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska
aspekter, inbegripet en insikt om kunskapens roll i samhället och om människors
ansvar för hur den används.
- Inom programmets ram ska studenten också tillägna sig grundläggande
kunskaper inom humanvetenskap alternativ datavetenskap nödvändiga för att
kunna tillämpa även dessa grunder inom valt verksamhetsområde på likartat sätt.
Innehåll
Utbildningens kurser och dess moment:
Termin 1
Pedagogik GR (A): Pedagogik 1-30 hp
- Introduktion till pedagogikämnet - fostran, undervisning och lärande
- Pedagogik och samhälle
- Utbildning och ledarskap i arbetslivet
- Vuxenpedagogik
Termin 2
Pedagogik GR (B): Pedagogik 31-60 hp
- Bedömning, rekrytering och urval
- Styrning och utvärdering
- Pedagogik som vetenskap
- E-lärandeprocesser i arbetslivet
Termin 3
Psykologi GR (A): Basblock 1-30 hp,
- Introduktion till psykologi
- Personlighetspsykologi
- Socialpsykologi
- Inlärningspsykologi
- Biologisk psykologi
Under termin 4 och 5 läses något av följande alternativ:
Alternativ 1 Inriktning mot humanvetenskapligt ämnesområde
Termin 4
Arkivvetenskap och juridik i offentliga organisationer 1-30 hp
- Arkiv- och informationsvetenskap
- Juridisk översiktskurs
Termin 5
Pedagogik GR (B): Utvärdering och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet 31-60 hp
- Utvärdering och utredning
- Socialpedagogik
Alternativ 2 Inriktning mot datavetenskap
Termin 4
Datavetenskap 1-30 hp
Termin 5
Datavetenskap 31-60 hp
Termin 6
Pedagogik GR (C): Pedagogik 61-90 hp
- Pedagogik som vetenskap
- Självständigt arbete
Kurserna kan komma att läsas i en annan ordning än den ovan angivna och de ingående momenten kan komma att bli föremål för smärre justeringar.
Behörighet
För humanvetenskaplig inriktning:
Grundläggande behörighet +
Engelska B, Samhällskunskap A
Eller:
Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
För datavetenskaplig inriktning:
Grundläggande behörighet +
Engelska B, Matematik B, Samhällskunskap A
Eller:
Engelska 6, Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
(OB 4)
Programbeskrivning
Beteendevetenskapliga programmet med datavetenskaplig alternativt humanvetenskaplig inriktning är ett samarbete mellan Mittuniversitetets huvudområden i syfte att utveckla kompetens inom beteendevetenskap och datavetenskap/humanvetenskap. Inom programmet läses obligatoriska kurser i pedagogik till och med kandidatnivå 90 hp, termin 1, 2 och 6 samt psykologi 30 hp, termin 3. Under termin 4 och 5 läses antingen inriktning mot datavetenskap eller inriktning mot humanvetenskapligt ämnesområde. Kandidatprogrammet är påbyggnadsbart mot en magister- master examen med huvudområdet pedagogik.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Spärrar i utbildningen
Krav för tillträde till vidare studier i programmet framgår av respektive kursplan.
För behörighet till termin 2 Pedagogik GR (B), Pedagogik 31-60 krävs Pedagogik GR (A), Pedagogik 1-30 minst 15 hp, behörighetskraven i kursplanen för Pedagogik GR (B) 31-60 gäller således inte.
Undervisning och examination
Utbildningen inleds med kursintroduktion med information om programmets upplägg och Mittuniversitetet i stort. De studerande kommer också att introduceras i användandet av den informationsteknologi som kommer att användas inom programmet. Tillgång till dator med Internetuppkoppling är nödvändig för att kunna följa utbildningen.
Undervisningen bedrivs på heltid i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, fältstudier och projektarbeten. Fältstudierna är viktiga inslag under utbildningen och ger tillsammans med uppsatsarbeten tillfälle att fördjupa sig inom aktuella och relevanta problemområden. Fältstudierna syftar till att utgöra en brygga mellan teori och praktisk verksamhet.
Examination sker genom skriftliga prov, examinerande seminarier, inlämningsuppgifter och uppsatsarbeten.
På samtliga kurser ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt. För mer detaljerad beskrivning hänvisas till varje kursplan.
Examensbenämnning
Kandidatexamen
Filosofie kandidatexamen med huvudområdet pedagogik
översatt till
Degree of Bachelor of Science with a major in Eduation
Övrig information
Utbildningen ges vid Avdelningen för utbildningsvetenskap i samarbete med andra avdelningar vid Mittuniversitetet.