Kursplan

Spara favorit

Hämta kursplan
Kursplan för:

Pedagogik AV, Högskolepedagogik och flexibelt lärande, 15 hp

Education MA, Higher Education and Flexible Learning


Allmänna data om kursen

Kurskod: PE007A
Ämne huvudområde: Pedagogik
Nivå: Avancerad
Namn (inriktning): Högskolepedagogik och flexibelt lärande
Högskolepoäng: 15
Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Utbildningsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2006-09-26
Fastställd: 2007-06-11
Senast ändrad: 2019-03-21
Giltig fr.o.m: 2019-03-18

Syfte

Kursens syfte är att underbygga den grundläggande pedagogiska skicklighet som krävs för anställning som lärare i högskolan.

Lärandemål

Utöver de allmänna målen i 1 kap 9 § högskolelagen för avancerad nivå ska deltagare i kursen högskolepedagogik och flexibelt lärande efter avslutad utbildning,
- visa kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som grund för att arbeta professionellt som lärare inom högskolan inom sitt ämnesområde och för att medverka i högskoleutbildningens utveckling.
Deltagaren ska
- kunna diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högskolan,
- självständigt, och tillsammans med andra, kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination på vetenskaplig eller konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet,
- kunna använda och medverka till utveckling av fysiska och digitala lärandemiljöer för att främja gruppers och individers lärande,
- kunna möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktions-nedsättningar,
- kunna använda relevanta nationella och lokala regelverk samt diskutera samhällets mål med den högre utbildningen och det akademiska lärarskapet i relation till den egna praktiken och studenternas medverkan i utbildningen,
- visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet, relationen till studenterna, samt till den högre utbildningens värdegrund såsom demokrati, inter-nationalisering, jämställdhet, likabehandling och hållbarhet,
- kunna tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildningen och av den egna professionen.

Deltagarna ska ha påbörjat en pedagogisk meritportfölj samt ha redovisat ett självständigt arbete som behandlar utbildning och undervisning inom det egna ämnesområdet relaterat till relevant utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning.

Innehåll

Kursen är organiserad i två delmoment om 7,5 hp vardera. Varje delmoment innehåller tre teman, varav ett är övergripande för respektive delmoment.

Ramverk för högre utbildning (7,5hp/credits)
Tema 1: Förutsättningar för högre utbildning -samhällets mål och regelverk
Tema 2: Teorier och forskning om högre utbildning och studenters lärande
Tema 3 Akademin som institution, den akademiska lärarrollen och akademiska värden – Pedagogisk grundsyn

Undervisning i högre utbildning (7,5hp/credits)
Tema 4: Strategier, metoder och tekniker för undervisning, examination och utvärdering
Tema 5: Studentaktiverande metoder och flexibelt lärande
Tema 6: Självständigt utvecklingsarbete med inriktning på deltagarnas eget kunskapsområde i förhållande till vetenskapsbaserad kunskap och kollegialt erfarenhetsutbyte - Självständigt utvecklingsarbete

Behörighet

Kandidatexamen omfattande minst 180 hp varav minst 90 hp inom ett huvudområde samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Kursbeskrivning

Den här kursen kan beskrivas som en läskurs med inslag av färdighetsträning. Den består av fyra huvudaktiviteter:
- att läsa och noggrant bearbeta och reflektera de texter som ingår,
- att planera och genomföra uppgifter i studiegruppen där litteraturen bearbetas och diskuteras,
- att formulera och beskriva din pedagogiska grundsyn och utgångspunkter för den med tydlig förankring i styrdokumenten för högre utbildning
- att planera och eventuellt genomföra ett utvecklingsprojekt inom ram för en egen pedagogisk verksamhet.

Projektet redovisas i form av en skriftlig rapport samt muntlig presentation och försvar av arbetet. Vidare ingår opposition på en annan students utvecklingsarbete.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisning och studieformer syftar till att främja aktivt lärande och medansvar för att nå uppställda mål för kursen.
Under kursen förekommer följande studieformer:
- Individuellt studiearbete
- Seminarier
- Handledning, individuellt och i grupp
- Skriftlig och projektrapport

Utvecklingsprojektet i DM2 redovisas i form av en skriftlig rapport samt muntlig presentation och försvar av arbetet. Vidare ingår opposition på en annan students utvecklingsarbete.

Examination

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd krävs att kursens samtliga examinerande moment är godkända.
Examinationen på kursen är kontinuerlig; deltagande vid samtliga gruppseminarier och uppgifter som är kopplade till respektive tema samt redovisning av självständiga och individuella arbeten.

Den övergripande individuella uppgiften som hör till respektive delmoment presenteras både muntligt och skriftligt i särskilt seminarium.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur


Obligatorisk litteratur

Moment 1

Titel: Tips för ökad tillgänglighet i undervisningen
Upplaga: 2015
Förlag: Mittuniversitetet

Författare/red: Becher, Tony & Trowler, Paul R.
Titel: Academic Tribes and Territories: Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines
Upplaga: 2001, 2 revised edition
Förlag: Milton Keynes, UK, Open University Press
Kommentar: 256 s.

Författare/red: Berggren, Caroline
Titel: Entering Higher Education – Gender and Class Perspectives
Upplaga: 2006
Förlag: Acta Universitatis Gothoburgensis
Kommentar: Finns att beställa på https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/16857?locale=sv.

Författare/red: Hedin, Anna
Titel: Lärande på hög nivå.Idéer från studenter, lärare och pedagogisk forskning som stöd för utveckling av universitetsundervisning
Upplaga: 2006
Förlag: Uppsala universitet: Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande
Webbadress: http://www.uadm.uu.se/upi/arkiv/rapporter/Larandepahog%20niva.pdf
Kommentar: 528 s.

Författare/red: Hult, Agneta
Titel: Examination är kursen - en analys av examination i kurser över nätet.
Upplaga: 2007
Förlag: Myndighet för nätverk och samarbete inom högre utbildning
Webbadress: https://www.gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/17994/1/gupea_2077_17994_1.pdf

Författare/red: Härnsten, Gunilla & Wingård, Britta (red.)
Titel: Högskoleutbildning javisst, men med vem och för vad? Genusperspektiv i praktiknära forskning i högre utbildning
Upplaga: 2007
Förlag: Växjö University Press

Författare/red: Högskoleverket
Titel: Högskolelagen & Högskoleförordningen
Webbadress: http://www.uka.se/studentratttillsyn/lagarochreglersomstyrhogskolan.4.782a298813a88dd0dad800011224.html

Författare: Jaldemark, Jimmy
Artikeltitel: Om lärandets sammanhang och mobilitetens utmaningar
Tidskrift: Pedagogisk Forskning i Sverige
År/Volym/nr/sidor: 2013, 18(1-2), ss 102-118

Författare: Keller, Christina & Hrastinski, Stefan
Artikeltitel: Towards digitally literate university teachers
Tidskrift: Nordic Journal of Digital literacy
År/Volym/nr/sidor: 2009, 4(2), ss. 104-115
Webbadress: http://www.idunn.no/dk/2009/02/art10

Författare/red: Knowles, Malcolm Shephard, Holton III, Elwood F. & Swanson, Richard
Titel: The Adult Learner.
Upplaga: 2011
Förlag: Routledge
Kommentar: 288 s

Moment 2

Titel: Högskolelagen & Högskoleförordningen
Webbadress: http://www.uka.se/studentratttillsyn/lagarochreglersomstyrhogskolan.4.782a298813a88dd0dad800011224.html

Författare: Aldrin, Viktor
Artikeltitel: Kursguidernas roll i högre utbildning - En studie av kursguidebruk vid Göteborgs universitet
Tidskrift: högre utbildning
År/Volym/nr/sidor: 2013, 3(1), ss 37-51
Webbadress: www.hogreutbildning.se

Författare: Augustsson, Gunnar, & Jaldemark, Jimmy
Artikeltitel: Online supervision: a theory of supervisors strategic communicative influence on student dissertations
Tidskrift: Higher Education
År/Volym/nr/sidor: 2013, 67(1), ss 19-33
Webbadress: http://link.springer.com/article/10.1007/s10734-013-9638-4/fulltext.html

Författare: Borg, Markus, Kembro, Joakim, Notander, Jesper, Petersson Catarina, & Olsson, Lars
Artikeltitel: Conflict Management in Student Groups - a Teacher’s Perspective in Higher Education
Tidskrift: Högre utbildning
År/Volym/nr/sidor: 2011, 1(2), ss 111-124
Webbadress: www.hogreutbildning.se

Författare: Eriksson, Sandra
Artikeltitel: Utveckling av muntlig examination med fokus på studenters rättssäkerhet - exempel från en ingenjörskurs
Tidskrift: Högre utbildning
År/Volym/nr/sidor: 2014, 4(1), ss 75-82
Webbadress: www.hogreutbildning.se

Författare/red: Hedin, Anna
Titel: Lärande på hög nivå. Idéer från studenter, lärare och pedagogisk forskning som stöd för utveckling av universitetsundervisning
Upplaga: 2006
Förlag: Uppsala universitet: Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande
Webbadress: http://www.uadm.uu.se/upi/arkiv/rapporter/Larandepahog%20niva.pdf
Kommentar: 528 s.

Författare: Kim, Min Kyu, Kim, SoMi, Khera, Otto & Getman, Joan
Artikeltitel: The experience of three flipped classrooms in an urban university: an exploration of design principles
Tidskrift: Internet and Higher Education
År/Volym/nr/sidor: 2014, 22, ss 37-50
Webbadress: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1096751614000219

Författare: Lundkvist, Emma, & Swartling, Maria
Artikeltitel: Införande av betygskriterier i undervisning och examination
Tidskrift: Högre utbildning
År/Volym/nr/sidor: 2011, 1(2), ss 111-124
Webbadress: www.hogreutbildning.se

Författare: Nikku, Nina
Artikeltitel: Uppsatsetik - om etisk problematik i studenters självständiga arbeten
Tidskrift: Högre utbildning
År/Volym/nr/sidor: 2013, 3(2), ss 103-116
Webbadress: www.hogreutbildning.se

Författare: Olofsson, Anders D., Lindberg J. Ola & Hauge, Trond Eiliv
Artikeltitel: Blogs and the design of reflective peer-to-peer technology enhanced learning and formative assessment
Tidskrift: Campus-Wide Information Systems
År/Volym/nr/sidor: 2011, 28(3), ss 183-194

Författare: Rutherfoord, Rebecca H., & Rutherfoord, James K.
Artikeltitel: Flipping the Classroom - Is It For You?
År/Volym/nr/sidor: 2013
Webbadress: http://dx.doi.org/10.1145/2512276.2512299
Kommentar: Konferenspaper SIGITE’ 13 (Florida, USA), ss 19-22

Författare/red: Salmon, Gilly
Titel: E-moderating: the key to teaching and learning online.
Upplaga: 2011
Förlag: Routledge
Kommentar: Finns som e-bok, 2012, Taylor and Francis

Författare: Shared Video Media and Blogging Online - Educational Technologies for Enhancing Formative E-Assessment?
Artikeltitel: Olofsson, Anders D, Lindberg J Ola & Stödberg, Ulf
Tidskrift: Campus-Wide Information Systems
År/Volym/nr/sidor: 2011, 28(1), ss 41-55

Författare: Tait, Alan
Artikeltitel: From Place to Virtual Place: reconfiguring student support for distance and e-learning in the digital age
Tidskrift: Open Praxis
År/Volym/nr/sidor: 2014, 6 (1), ss 5–16
Webbadress: http://www.openpraxis.org/index.php/OpenPraxis/article/view/102/74.

Författare/red: Tait, Alan
Titel: Student success in open, distance and e-learning
Upplaga: 2015
Förlag: The ICDE Reports Series
Webbadress: http://icde.org/admin/filestore/Resources/Studentsuccess.pdf
Kommentar: Rapport från ICDE (International Council for Open and Distance Education).

Referenslitteratur

Tidskrift: Högre utbildning
Webbadress: http://hogreutbildning.se/ (länk “Se tidigare nummer”)
Kommentar: Tidskriftserie om högre utbildning och högskolepedagogik. Relevanta artiklar väljs till utvecklingsarbetet (delmoment 2).

Titel: Styrdokument för utbildning på grund- och avancerad nivå
Kommentar: Se gällande styrdokument/förvaltningshandbok på lärosätets hemsida (gäller delmoment 1 och 2).

Förutom den angivna litteraturen kommer valbar litteratur att ingå i de individuella skrivuppgifterna.

Övrig information

För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med stabil Internetuppkoppling och headset (d.v.s. hörlurar med mikrofon). Viss datorvana krävs.
Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2007-03-30