Hämta kursplan
Kursplan för:
Folkhälsovetenskap AV, Hälsovetenskap, 7,5 hp
Public Health Science MA, Health Science, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
Kurskod: FH007A
Ämne huvudområde: Folkhälsovetenskap
Nivå: Avancerad
Namn (inriktning): Hälsovetenskap
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Vård 100%
Ansvarig avdelning: Hälsovetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2007-03-14
Fastställd: 2009-10-05
Senast ändrad: 2018-03-29
Giltig fr.o.m: 2018-08-08
Syfte
Kursens syfte är att skapa förutsättningar för fördjupade kunskaper om centrala begrepp inom forskningsområdet Hälsovetenskap. Syftet är även att anknyta till olika teorier som förklarar hälsa i ett holistiskt perspektiv samt relatera dessa till de forskningsinriktningar som hälsovetenskap inrymmer.
Lärandemål
Efter slutförd utbildning ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra och förklara innebörden av komponenterna i begreppen hälsa och ohälsa.
Färdighet och förmåga
- identifiera och analysera olika processer i samhället och dess betydelse för hälsan.
- utifrån en helhetssyn på människan beskriva de faktorer som kan påverka hälsa och ohälsa.
- redogöra för och problematisera kring olika metoder för hur hälsa och ohälsa kan mätas.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och bedöma principer för insatser för att främja, upprätthålla eller återerövra hälsa respektive insatser för att förebygga och lindra ohälsa.
Innehåll
Hälsovetenskap är ett mångvetenskapligt ämne med tvärvetenskapliga ambitioner som syftar till att öka kunskapen om vad hälsa innebär och hur hälsa kan främjas, upprätthållas och återerövras samt hur ohälsa kan förebyggas och lindras. Hälsovetenskaplig forskning kan bedrivas med perspektiv på individ- grupp-, och samhällsnivå.
- Hälsa- begrepp och definitioner
- Hälsa ur ett samhälls-, grupp- och individperspektiv
- Teorier som förklarar hälsa i ett holistiskt perspektiv
Behörighet
Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp, inklusive examensarbete om minst 15 hp i folkhälsovetenskap, hälsovetenskapliga eller samhällsvetenskapliga ämnesområden eller motsvarande utländsk examen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen är helt nätbaserad via en lärplattform. Undervisningen utgår från ett forskande och undersökande arbetssätt. Studierna har sin utgångspunkt i den studerandes erfarenheter och bygger på dennes ansvar samt den studerandes aktiva kunskapssökande, reflektion och värdering. Arbetsformerna utgörs av studieuppgifter enskilt och i grupp som följs upp i gruppdiskussioner via kursens läroplattform. Stor vikt läggs på att studenterna tillsammans utvecklar sina kunskaper genom studieuppgifter och diskussioner för att främja den enskildes lärande. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Moment 1 till 4 examineras genom skriftligt deltagande i webbaserade diskussionsforum på lärplattformen.
Moment 5 examineras genom fullgörandet av en skriftlig rapport.
Moment 1: 1,0 hp Betygsskala G-U
Moment 2: 1,0 hp Betygsskala G-U
Moment 3: 1,0 hp Betygsskala G-U
Moment 4: 1,0 hp Betygsskala G-U
Moment 5: 3,5 hp Betygsskala A-F
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Blaxter, M.
Titel: Health
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Polity Press
Författare/red: Bowling, A.
Titel: Measuring Health: a review of subjective health, well-being and quality of life measurement scales
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Open University Press
Författare: Krieger, N.
Artikeltitel: Methods for the scientific study of discrimination and health: an ecosocial approach
Tidskrift: American Journal of Public Health
År/Volym/nr/sidor: 2012, 102 (5): 936-44
Webbadress: doi: 10.2105/AJPH.2011.300544
Författare/red: Marmot, M.
Titel: The Health Gap: the challenge of an unequal world
Upplaga: 2015
Förlag: Bloomsbury Publishing
Författare/red: Tones, K. & Green, J.
Titel: Health promotion: planning and strategies. Kapitel 1-2 och 6
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: SAGE
Referenslitteratur
Kommentar: Referenslitteratur fungerar i huvudsak som uppslagsböcker. Beroende på studentens egen förkunskap till kursen så blir det därför svårt att föreslå lämplig litteratur. En lista över referenslitteratur publiceras i studiehandledningen. Följande kan dock rekommenderas att välja bland. (OBS! Ej rangordnade):
Författare/red: Backman, J.
Titel: Rapporter och uppsatser
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Faresjö, T. & Åkerlind, I.
Titel: Kan man vara sjuk och ändå ha hälsan? Frågor om liv, hälsa och etik i tvärvetenskaplig belysning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Medin, J. & Alexandersson, K.
Titel: Begreppen Hälsa och Hälsofrämjande – en litteraturstudie
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Nordenfelt, L.
Titel: Livskvalitet och hälsa: teori och kritik
Upplaga: 2004
Förlag: Linköpings universitet
Webbadress: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:17087/FULLTEXT04.pdf
Författare/red: Sen, G. & Östlin, P. (eds.)
Titel: Gender Equity in Health. The shifting frontiers of evidence and action
Upplaga: 2010
Förlag: Taylor and Francis Group (Routledge)
Vetenskapliga rapporter och artiklar tillkommer.
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.