Kursplan
Kursplan för Folkhälsovetenskap GR (A), Våld i nära relationer, 7,5 hp
Public Health Science BA, Violence in intimate relationships, 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FH002G
- Ämne huvudområde: Folkhälsovetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Namn (inriktning): Våld i nära relationer
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig avdelning: Hälsovetenskap
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Inrättad: 2007-03-14
- Fastställd: 2007-03-30
- Senast ändrad: 2018-09-24
- Giltig fr.o.m: 2019-01-02
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om mäns våld mot kvinnor och barn och att belysa konsekvenser av mäns våld mot kvinnor och barn ur ett folkhälsoperspektiv.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- beskriva omfattningen av våld och olika former av våld
- beskriva och förstå konsekvenser av våld för individen och samhället
- förstå hur samhällsstrukturer, organisationer och individers beteende interagerar
och påverkar våldsnivån i ett samhälle
- reflektera över vilken betydelse olika förklaringsmodeller till våld har för
åtgärdsplanering på olika nivåer
- förstå hur bemötande av utsatta kvinnor och barn påverkas av strukturer på
organisations- och samhällsnivå
- beskriva metoder för hur man kan bemöta och stödja kvinnor och barn som
utsatts för våld
- tillämpa kunskaper om våld i en plan för ett förändringsarbete i en organisation.
Innehåll
Kursen består av två delmoment: ett där fokus är på primärprevention och ett med fokus på sekundärprevention.
Delmoment 1. 3,5 hp
Olika former av våld som kan drabba kvinnor och barn och dess konsekvenser ur ett folkhälsoperspektiv
Statistik om våld i nära relationer
Teoretiska modeller och kunskaper om strukturer på samhällsnivå för att förstå våldets bakomliggande orsaker
Teorier om konstruktioner av kön som medverkar till våld i nära relationer
Teoretiska modellers betydelse för hur handlingsplaner och program utformas för att kunna arbeta preventivt på strukturell nivå.
Delmoment 2. 4 hp
Sekundärpreventiva åtgärder för att arbeta med män som misshandlar
Hur kan man stödja kvinnor och barn som utsatts för våld
Olika teoretiska modeller och dess betydelse för hur handlingsplaner utformas när det gäller sekundärprevention
Att synliggöra motstånd på olika nivåer i samhället när det gäller preventivt arbete mot våld i nära relationer.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen ger en orientering om hur olika teorier om våld i nära relationer påverkar synen på förebyggande arbete samt strävar efter att ge ökade kunskaper om samhällsbaserad prevention och intervention.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen går på kvartsfart och är upplagd som distansutbildning. Arbetsformerna varierar, exempel på arbetsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, individuellt arbete och arbete i grupp. Obligatoriska avsnitt framgår av studiehandledningen.
Studierna bedrivs enskilt och i grupp via nätbaserad lärplattform med stöd av studiehandledning. Undervisningen utgår från ett forskande och undersökande arbetssätt. Studieformen förutsätter studentens aktiva deltagande i nätbaserade diskussioner och seminarier. Stor vikt läggs på att studenterna tillsammans utvecklar sina kunskaper genom studieuppgifter och diskussioner för att främja den enskildes lärande. Distansformen förutsätter att den studerande har tillgång till dator med Internetuppkoppling.
Undervisning bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Studenten examineras individuellt och i grupp i form av skriftliga inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i olika övningar.
Delmoment 1
Uppgift 1: Individuell skriftlig uppgift 1,5 hp. Betygsskala A-F
Uppgift 2: Individuell skriftlig uppgift 2,0 hp. Betygsskala A-F
Delmoment 2
Uppgift 3: Individuell skriftlig uppgift 1,5 hp. Betygsskala A-F
Uppgift 4: Skriftlig gruppuppgift 2,5 hp. Betygsskala G-U
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: (ansvarig Carin Götblad)
- Titel: Våld i nära relationer – en folkhälsofråga
- Förlag: Fritzes Offentliga Publikationer
- Upplaga: SOU 2014:49
- : http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2014/06/sou-201449/
- ISBN: ISBN: 92-893-0799-4.
- Författare/red: Heimer, G., Björck, A. & Kunosson, C. (red)
- Titel: Våldsutsatta kvinnor - samhällets ansvar
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: Senaste upplagan
- Författare/red: Holmberg, C. & Enander, V.
- Titel: Varför går hon? Om misshandlade kvinnors uppbrottsprocess
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: Senaste upplagan
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.