Kursplan
Kursplan för Pedagogik GR (A), Läs- och skrivutveckling; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, 15 hp
Education, (A), Learning reading and writing, part 2, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE160G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Namn (inriktning): Läs- och skrivutveckling; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Fastställd: 2015-10-26
- Senast ändrad: 2016-08-29
- Giltig fr.o.m: 2016-08-20
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs- och skrivutveckling ska utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
-förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem
-beredskap att möta förändringar i arbetslivet och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
-förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
-visa mycket goda kunskaper och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs- och skrivutveckling i pedagogiskt arbete med barn
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet läs- och skrivutveckling
- visa förmåga att redogöra för samt uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i läs- och skrivlärande för barn
- redovisa kunskap om förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund inom området läs- och skrivlärande hos barn
Innehåll
Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Läs- och skrivstrategier, nycklar till god läs- och skrivutveckling , 7,5 hp
Delmoment 2: Formativt bedömningsarbete inom läs- och skrivutveckling, 7,5 hp
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap A alt. Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, alternativt lärarexamen, samt godkänt resultat omfattande 15 hp Läs- och skrivinlärning, motsvarande Mittuniversitetets kurs PE050G.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier.
Examinerande redovisningar, muntliga seminarier och skriftliga uppgifter är obligatoriska.
Examination
M100: Läs- och skrivstrategier, nycklar till god läs- och skrivutv, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M200: Formativt bedömningsarbete inom läs- och skrivutveckling, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Studenten examineras genom redovisningar, muntliga seminarier och skriftliga uppgifter.
Examinationen sker löpande under kursens gång.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent, om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Upplaga: 2012
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-07583-9 168 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan.
- Förlag: Skolverket
- Upplaga: Reviderad 2010
- : http://www.skolverket.se
- Kommentar: ISBN: 978-91-38-32538-4 16 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Rev 2015)
- Förlag: Skolverket
- Upplaga: 2011
- : http://www.skolverket.se
- Kommentar: ISBN: 978-913832666-4 Kan laddas ner som pdf 279 s.
Moment 1
- Författare/red: Alatalo, Tarja (red.).
- Titel: Läsundervisningens grunder
- Förlag: Gleerups, Malmö,
- Upplaga: 2015
- Kommentar: ISBN: 9789140692092 272 s.
- Författare/red: Gear, Adrienne
- Titel: Att läsa faktatexter
- Förlag: Natur & Kultur, Stockholm
- Upplaga: 2015
- Kommentar: ISBN: 978-91-27-14035-6 208 s.
- Författare/red: Gear, Adrienne
- Titel: Att skriva faktatexter
- Förlag: Natur & Kultur, Stockholm
- Upplaga: 2016
- Kommentar: ISBN:978-91-27-14036-3 256 s.
- Författare/red: Gibbons, Pauline
- Titel: Lyft språket lyft tänkandet
- Förlag: Språk och lärande, Uppsala, Hallgren & Fallgren
- Upplaga: 2013
- Kommentar: ISBN: 9789173828680
Moment 2
- Författare/red: Johansson Britt, Sandell Ring Anniqa
- Titel: Låt språket bära
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Upplaga: 2015
- Kommentar: ISBN: 9789173828758 287 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk
- Förlag: Skolverket, Stockholm
- Upplaga: 2016
- : www.skolverket.se
- Författare/red: Westlund, Barbro
- Titel: Att bedöma elevers läsförståelse
- Förlag: Natur och Kultur, Stockholm
- Upplaga: 2013
- Kommentar: ISBN: 978-91-27-13758-5
- Författare/red: Wiliam Dylan, Leahy Siobhan
- Titel: Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
- Förlag: Natur och Kultur, Stockholm
- Upplaga: 2015
- Kommentar: ISBN: 9789127141957