Kursplan för Pedagogik GR (A), Läs- och skrivutveckling; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, 15 hp

Education, (A), Learning reading and writing, part 2, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE160G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Namn (inriktning): Läs- och skrivutveckling; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Fastställd: 2015-10-26
  • Senast ändrad: 2016-08-29
  • Giltig fr.o.m: 2016-08-20

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs- och skrivutveckling ska utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
-förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem
-beredskap att möta förändringar i arbetslivet och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
-förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:
-visa mycket goda kunskaper och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs- och skrivutveckling i pedagogiskt arbete med barn
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet läs- och skrivutveckling
- visa förmåga att redogöra för samt uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i läs- och skrivlärande för barn
- redovisa kunskap om förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund inom området läs- och skrivlärande hos barn

Innehåll

Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Läs- och skrivstrategier, nycklar till god läs- och skrivutveckling , 7,5 hp
Delmoment 2: Formativt bedömningsarbete inom läs- och skrivutveckling, 7,5 hp

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap A alt. Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, alternativt lärarexamen, samt godkänt resultat omfattande 15 hp Läs- och skrivinlärning, motsvarande Mittuniversitetets kurs PE050G.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier.
Examinerande redovisningar, muntliga seminarier och skriftliga uppgifter är obligatoriska.

Examination

M100: Läs- och skrivstrategier, nycklar till god läs- och skrivutv, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M200: Formativt bedömningsarbete inom läs- och skrivutveckling, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Studenten examineras genom redovisningar, muntliga seminarier och skriftliga uppgifter.
Examinationen sker löpande under kursens gång.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent, om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Upplaga: 2012
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-07583-9 168 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan.
  • Förlag: Skolverket
  • Upplaga: Reviderad 2010
  • : http://www.skolverket.se
  • Kommentar: ISBN: 978-91-38-32538-4 16 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Rev 2015)
  • Förlag: Skolverket
  • Upplaga: 2011
  • : http://www.skolverket.se
  • Kommentar: ISBN: 978-913832666-4 Kan laddas ner som pdf 279 s.
Moment 1
  • Författare/red: Alatalo, Tarja (red.).
  • Titel: Läsundervisningens grunder
  • Förlag: Gleerups, Malmö,
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: ISBN: 9789140692092 272 s.
  • Författare/red: Gear, Adrienne
  • Titel: Att läsa faktatexter
  • Förlag: Natur & Kultur, Stockholm
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: ISBN: 978-91-27-14035-6 208 s.
  • Författare/red: Gear, Adrienne
  • Titel: Att skriva faktatexter
  • Förlag: Natur & Kultur, Stockholm
  • Upplaga: 2016
  • Kommentar: ISBN:978-91-27-14036-3 256 s.
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Lyft språket lyft tänkandet
  • Förlag: Språk och lärande, Uppsala, Hallgren & Fallgren
  • Upplaga: 2013
  • Kommentar: ISBN: 9789173828680
Moment 2
  • Författare/red: Johansson Britt, Sandell Ring Anniqa
  • Titel: Låt språket bära
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: ISBN: 9789173828758 287 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Upplaga: 2016
  • : www.skolverket.se
  • Författare/red: Westlund, Barbro
  • Titel: Att bedöma elevers läsförståelse
  • Förlag: Natur och Kultur, Stockholm
  • Upplaga: 2013
  • Kommentar: ISBN: 978-91-27-13758-5
  • Författare/red: Wiliam Dylan, Leahy Siobhan
  • Titel: Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
  • Förlag: Natur och Kultur, Stockholm
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: ISBN: 9789127141957