Omvårdnad GR (A), Peer learning - en strukturerad handledningsmodell för lärande, 4,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Peer learning - en strukturerad handledningsmodell för lärande, 4,5 hp
Nursing Science BA (A), Peer Learning - a Structured Model for Clinical Supervision, 4,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM100G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Namn (inriktning): Peer learning - en strukturerad handledningsmodell för lärande
- Högskolepoäng: 4,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Inrättad: 2021-03-01
- Fastställd: 2020-06-26
- Senast ändrad: 2021-12-14
- Giltig fr.o.m: 2022-01-10
Syfte
Kursens syfte är att ge ökad kunskap om hur peer learning som pedagogisk metod kan användas i verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvård.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna;
1. beskriva, analysera och reflektera över hur strukturerad peer learning kan utveckla studentens lärande
2. reflektera över studenters och handledares pedagogiska roller och ansvar i samband med peer learning
3. värdera styrkor och utmaningar i samband med peer learning, samt komma fram till hur peer learning kan implementeras för att uppnå god kvalitet i handledningsprocessen
Innehåll
Kursen innehåller teori om lärande, ansvar och roller vid peer learning, för- och nackdelar med peer learning, samt hur en peer learning-process kan planeras och verkställas.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen är helt digital och distansbaserad vilket kräver dator, god internetuppkoppling samt webkamera.
Examination
1000: Peer learning som pedagogisk modell, Grupparbete, 1,0 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2000: Implementering och användning av peer learning som pedagogisk modell, Grupparbete, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
3000: Studenters och handledares roller och ansvar vid peer learning, Inlämningsuppgift, 2,0 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Sandberg (red.)
- Titel: Pedagogik för sjuksköterskor
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Tveiten
- Titel: Yrkesmässig handledning- mer än bara ord
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur