Turismvetenskap GR (A), Turism och upplevelser, 7,5 hp | miun.se

Turismvetenskap GR (A), Turism och upplevelser, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel".


Kursplan för:

Turismvetenskap GR (A), Turism och upplevelser, 7,5 hp

Tourism Science GR (A), Tourism and Experiences, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: TR044G
  • Ämne huvudområde: Turismvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Namn (inriktning): Turism och upplevelser
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 80%, Naturvetenskap 20%
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Inrättad: 2012-08-01
  • Fastställd: 2012-10-08
  • Senast ändrad: 2020-09-25
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-10

Syfte

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om turistiska upplevelser ur både ett konsument- och ett producentperspektiv genom såväl teoretiska studier som praktisk kunskapsinhämtning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

• Redovisa efterfrågans drivkrafter som underlag för planering av upplevelsebaserade aktiviteter
• Analysera hur besöksnäringen kan arbeta strategiskt med upplevelser och anpassa sitt utbud till nya upplevelsemöjligheter.
• Diskutera upplevelserummets betydelse för attraktionskraften.
• Kunna redogöra för och diskutera hur turister/konsumenter värderar service och vilken roll positiva och negativa upplevelser spelar för den totala tillfredsställelsen.
• Redovisa och kommunicera egna observationer och erfarenheter från besöksnäringen ur ett upplevelseperspektiv.

Innehåll

Turismen utvecklas alltmer mot kommersiellt producerade och designade upplevelser. Kursen tar sin utgångspunkt i turistnäringens behov att gestalta och marknadsföra en sammanhållen turistisk upplevelse som motsvarar turisters/konsumenters förändrade konsumtionsmönster. Kursen fokuserar på upplevelsers dynamik och produktion och behandlar förutsättningar och möjligheter för besöksnäringen att kommunicera sina produkter på ett attraktivt och informativt sätt. I den processen är idag interaktion via digitala kanaler en nödvändig del. Kursen innehåller egna fältstudier.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs på halvfart på distans med utnyttjande av Mittuniversitetets webbaserade lärplattform. Deltagande i kursen förutsätter tillgång till dator. Kursen innehåller olika inlämnings- och diskussionsuppgifter samt egna fältstudier som redovisas löpande. Undervisning och återkoppling kan ske på engelska.

Examination

0013: Diskussion, 1,0 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0015: Presentation, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0016: Observation och intervju, 3,0 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

0017: Hemtentamen, 3,0 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Kursen examineras genom individuella fältstudier, inlämningsuppgifter samt hemtentamen. Om inte alla uppgifter (bedömda Fx eller ännu ej inlämnade) inlämnats senast vid uppsamlingstillfälle gäller inlämning av uppgift nästa gång kursen ges. Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.

Se ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Om studenten fått betyg F på hela kursen men önskar fullgöra den kontaktar studenten fakultetshandläggare inför nästa gång kursen ges för att anmäla att kompletteringar kommer att lämnas in.

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Björklund, Maria & Paulsson, Ulf
  • Titel: Seminarieboken - att skriva presentera och opponera
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Mossberg, Lena
  • Titel: Att skapa upplevelser - från OK till WOW
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Kumar Dixit, Saurabh
  • Titel: The Routledge Handbook of Tourism Experience Management and Marketing
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Routledge
  • Författare/red: Morgan, Michael,. Lugosi, Peter & Ritchie, J R Brent
  • Titel: The Tourism and Leisure Experience Consumer and Managerial Perspectives
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Channel View Publications
Ytterligare material kan tillkomma.

Sidan uppdaterades 2020-09-25