Ingela Wadbring

Save favourite Print

Publications

Articles in journals

Bergström, A. & Wadbring, I. (2015). Beneficial yet crappy : Journalists and audiences on obstacles and opportunities in reader comments. European Journal of Communication, vol. 30: 2, pp. 137-151.

Nilsson, M. & Wadbring, I. (2015). With or Without Them : Amateur Images in Print and Online Mainstream News Media. Journalism Practice, vol. 9: 4, pp. 484-501.

Nord, L. , Ots, M. , Wadbring, I. , Strömbäck, J. & Weibull, L. (2014). Stoppa ökande medieklyfta för vår demokratis skull. Dagens Nyheter, vol. DN Debatt: 2014-10-02

Wadbring, I. (2013). Journalists Care About Commercialization. Journalistica, : 1, pp. 96-113.

Jalakas, A. & Wadbring, I. (2012). Diversified research about magazines­—a map by databases of magazine research. Journal of Media Business Studies, vol. 9: 2, pp. 81-96.

Wadbring, I. (2012). Inflation eller deflation i mediekonsumtionen? : En analys av människors medieutgifter och syn på mediers prisvärdhet. Nordicom Information, vol. 34: 1, pp. 37-48.

Bergström, A. & Wadbring, I. (2012). Strong Support for News Media : Attitudes Towards News on Old and New Platforms. Media International Australia, : 144, pp. 118-126.

Bergström, A. & Wadbring, I. (2010). The Contribution of Free Dailies and News on the Web--Implications of Media Structural Changes on the Newspaper Readership Market. Northern Lights, vol. 8, pp. 139-155.

Reichenberg, M. & Wadbring, I. (2008). Have They Pinched It From Another Newspaper?! Questioning the Author in Newspaper Texts.. Designs for Learning, vol. 2, pp. 46-59.

Wadbring, I. (2007). The Role of Free Dailies in Segregated Societies. Nordicom Review, vol. 1, pp. 135-147.

Wadbring, I. (2007). Konsekvenser av dagliga gratistidningar på marknaden--svenska erfarenheter. Mediekultur, vol. 43, pp. 86-101.

Wadbring, I. (2003). Publicistiska bokslut. Nordicom Information,

Weibull, L. & Wadbring, I. (2000). Le Premiere Metro. Mediatiques. Récit et société., vol. 20, pp. 56-60.

Articles, book reviews

Wadbring, I. (2014). ’Book Review: Audience Research Methodologies. Between Innovation and Consolidation’. The Journal of Media Innovations, vol. 1: 2, pp. 126-128.

Wadbring, I. & Brink Lund, A. (2013). Et empirisk bidrag til förståelsen av kveldspressens markedsutvikling. Norsk Medietidsskrift, vol. 1, pp. 90-92.

Wadbring, I. & Brink Lund, A. (2013). Jens Barland: Et empirisk bidrag til forståelsen av kveldspressens markedsutvikling. Norsk Medietidsskrift, : 1

Articles, reviews/surveys

Weibull, L. , Jönsson, A. M. & Wadbring, I. (2010). Media landscape: Sweden. European Journalism Centre,

Weibull, L. & Wadbring, I. (2008). Scandinavian States: Media Systems.. The International Encyclopedia of Communication: Media Systems,

Books

Weibull, L. & Wadbring, I. (2014). Massmedier. Nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet. 11:e helt omarbetade upplagan. Stockholm : Ekerlids förlag

Wadbring, I. (2012). Journalistikens kommersialisering – mera myt än sanning? : Innehållets förändring i svensk dagspress 1960-2010. Stockholm : Institutet för mediestudier

Hadenius, S. , Weibull, L. & Wadbring, I. (2011). Massmedier. Press, radio och tv i den digitala tidsåldern. : 10 reviderade upplagan.. Stockholm : Ekerlids förlag

Wadbring, I. (2009). Gratis skräp eller demokratiskt tillskott? Dagliga gratistidningar i Sverige.. Stockholm : Stiftelsen Institutet för mediestudier

Hadenius, S. , Weibull, L. & Wadbring, I. (2008). Massmedier. Press, radio och tv i den digitala tidsåldern. : 9e reviderade upplagan. Stockholm : Ekerlids förlag

Nilsson, Å. , Severinsson, R. , Wadbring, I. & Weibull, L. (2001). Trender och traditioner i svensk morgonpress 1987-1999. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet

Chapters in books

Wadbring, I. & Nilsson, M. (2015). Människor tycker om bilder. In Fragment: SOM-undersökningen 2014 : SOM-rapport nr 63. Förlag Göteborgs Universitet. pp. 451-462.

Wadbring, I. & Ödmark, S. (2014). Delad glädje är dubbel glädje?. In Mittfåra och marginal. Göteborg : SOM-institutet (SOM-rapport).

Wadbring, I. (2014). Tryckta tidningars transformation. In MedieSverige Statistik och analys. 2014. Göteborg : Nordicom.

Jalakas, A. & Wadbring, I. (2014). Ska man gråta om papperstidningen försvinner?. In Mittfåra och marginal. Göteborg : SOM-institutet. pp. 161-173.

Wadbring, I. (2014). Kommer vargen den här gången? : Om dagspressens utveckling och eventuella avveckling. In Thule : Kungl. Skytteanska samfundets årsbok. 2013. Umeå : Kungliga Skytteanska Samfundet (Thule).

Wadbring, I. & Wilberg, E. (2013). Modeller för omvärldsanalys. In På väg mot medievärlden 2020. Lund : Studentlitteratur.

Wadbring, I. (2013). Mätta morgontidningar. In Vägskäl. Göteborg : SOM-institutet. pp. 415-423.

Wadbring, I. (2013). Utmaning: Ett alltmer fragmenterat medielandskap?. In Framtidsutmaningar. Stockholm : 8tto.

Wadbring, I. (2013). Levels of Commercialization. In Media Structures and Media Performance. Wien : Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. pp. 119-134.

Wadbring, I. & Nygren, G. (2013). 13 år senare. In På väg mot medievärlden 2020. Lund : Studentlitteratur.

Wadbring, I. (2013). I snigeltakt eller raketfart : hur snabbt förändras journalistiken?. In På väg mot medievärlden 2020. Lund : Studentlitteratur.

Bergström, A. & Wadbring, I. (2012). Producenter och konsumenter : om läsarna som medskapare av medieinnehåll på nätet. In I framtidens skugga. Göteborg : SOM-institutet.

Shehata, A. & Wadbring, I. (2012). Allt fler står utanför nyhetsvärlden. In I framtidens skugga. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2012). Presstödet och tidningsläsningen. In I framtidens skugga. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2012). Medierna och den svårfångade publiken. In Medierna och demokratin. Lund : Studentlitteratur. pp. 291-316.

Bergström, A. & Wadbring, I. (2011). Nyheter i våra hjärtan. In Lycksalighetens ö. Göteborg : SOM-institutet (Bokserien / SOM-institutet).

Wadbring, I. & Hedman, U. (2011). Ökad polarisering i morgontidningsläsningen. In Lycksalighetens ö. Göteborg : SOM-institutet (Bokserien / SOM-institutet).

Sternvik, J. & Wadbring, I. (2010). Nyhetsvanor - en fråga om klass?. In En fråga om klass?. Stockholm : Liber.

Bergström, A. & Wadbring, I. (2010). Nya tidningsformer - konkurrenter eller komplement?. In Nordiskt ljus. Göteborg : SOM-institutet (Bokserien / SOM-institutet). pp. 381-392.

Wadbring, I. & Bergström, A. (2010). Mediers värde i olika generationer. In Nordiskt ljus. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2010). Satisfacory Content. Free Dailies Good Enough for a Specific Readership.. In Content, Channels and Audiences in the New Millennium: Interaction and Interrelation.. Moscow : Faculty of Journalism, Lomonosov MSU.

Bergström, A. , Sternvik, J. & Wadbring, I. (2010). Det skrivna ordet. Tidningar som plattformar och varumärken. In MedieSverige 2010. Statistik och analys.. Göteborg : Nordicom-Sverige.

Wadbring, I. (2008). Vad gör man när den dagliga kamraten vid frukostbordet försvinner?. In Medborgarna, regionen och flernivådemokratin. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2008). Många tidningar = fler läsare?. In Skilda världar. Göteborg : SOM-institutet.

Andersson, U. & Wadbring, I. (2008). Användningen av medier i förändringens tidevarv. In På väg mot medievärlden 2020. Journalistik, teknik, marknad.. Lund : Studentlitteratur.

Wadbring, I. (2007). Journalisterna och kommersialiseringen. In Den svenska journalistkåren. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.

Wadbring, I. (2007). När den dagliga gästen försvinner. In Arbetarpressen 100 år. Stockholm : Premiss Förlag.

Wadbring, I. (2007). Konsekvenser av tidningskrig - exemplet Stockholm. In Det nya Sverige. Göteborg : SOM-institutet.

Bakker, P. & Wadbring, I. (2006). Free Dailies--A Success the Machiavellian Way?. In Leadership in the Media Industry, Changing Contexts, Emerging Challenges.. Jönköping : Jönköping International Business School, Jönköping University.

Wadbring, I. (2006). Metro goes national. In Du stora nya värld. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2006). Från lokalt hantverk till världsvid industri. In Dagspressens ekonomi Jubileumsskrift 30 år.. Stockholm : Presstödsnämnden.

Wadbring, I. (2005). Strukturer och kulturer. In Nypressat. Ett kvartssekel med svenska dagstidningsläsare.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.

Bergström, A. & Wadbring, I. (2005). Introduktion till en 25-åring. In Nypressat. Ett kvartssekel med svenska dagstidningsläsare.. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. & Weibull, L. (2005). Dagstidingen i ett 50-årsperspektiv. In Nypressat. Ett kvartssekel med svenska dagstidningsläsare.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.

Wadbring, I. & Weibull, L. (2005). Medieförtroende - en framgångsfaktor?. In Lyckan kommer, lyckan går. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2005). Tidningar i brevlådor, på bussar och i ställ.. In Lyckan kommer, lyckan går. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2004). Folklighet i olika skepnader. 131 års skillnader mellan Dagens Nyheter och Metro. In Presshistorisk årsbok 2004. Stockholm : Presshistoriska föreningen.

Wadbring, I. (2004). Gratistidningskamp på Stockholms gatar - igen. In Ju mer vi är tillsammans. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2004). Användning och värdering av medier i Västra Götaland. In Svensk samhällsorganisation i förändring. Göteborg : SOM-institutet.

Reichenberg, M. & Wadbring, I. (2004). Lätt och svårt i tidningsspråk. In Ju mer vi är tillsammans. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2003). En ny tidning för nya läsare?. In Fåfängans marknad. Göteborg : SOM-institutet.

Bergström, A. & Wadbring, I. (2002). Nyheter i lurar, på papper och skärmar.. In Flernivådemokrati i förändring.. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2002). Arbetets prenumeranter efter Arbetet. In Efter Arbetet. Synen på nedläggningen och dess konsekvenser.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.

Wadbring, I. & Weibull, L. (2002). En tidning dör aldrig i tysthet. In Efter Arbetet. Synen på nedläggninen och dess konsekvenser.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.

Bergström, A. & Wadbring, I. (2002). Det skånska medielandskapet 2001. In Efter Arbetet. Synen på nedläggningen och dess konsekvenser. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.

Bergström, A. , Wadbring, I. & Weibull, L. (2002). Ett år senare.. In Efter Arbetet. Synen på nedläggningen och dess konskvenser.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.

Wadbring, I. & Gidsäter, K. (2002). Den saknade Arbetet.. In Efter Arbetet. Synen på nedläggningen och dess konsekvenser.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.

Wadbring, I. (2001). I döda tidningars sällskap. In Land, du välsignade?. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. & Weibull, L. (2001). Dagspressen står pall.. In Land, du välsignade?. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2000). Om gratistidningar i allmänhet och Metro i synnerhet. In Tryckt. 20 kapitel om dagstidningar i början av 2000-talet. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.

Wadbring, I. (2000). Göteborgs-Postens moderna omgörning. In Konkurrens och förnyelse. Göteborg : Nordicom.

Weibull, L. & Wadbring, I. (2000). Att studera dagspressen i Sverige - utgångspunkter. In Tryckt. 20 kapitel om dagspressen i början av 2000-talet. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.

Wadbring, I. (2000). Skilda världar? Mäns och kvinnors mediekonsumtion. In Kvinnor och medier.. Stockholm : Stiftelsen Institutet för mediestudier.

Wadbring, I. , Weibull, L. & Sjögren, J. (2000). Samhällsförtroendet bland svenskar och invandrare. In Göteborgsbranden 1998. Stockholm : Styrelsen för psykologiskt försvar.

Wadbring, I. (2000). Tidningsläsare i storstadsområdena. In Det nya samhället. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (2000). Etermediernas betydelse. In Tryckt. 20 kapitel om dagstidningar i början av 2000-talet. Göteborg : SOM-institutet.

Bergström, A. & Wadbring, I. (1999). Internet i Mediesverige. In MedieSverige 1999. Göteborg : Nordicom-Sverige.

Jansson, A. & Wadbring, I. (1997). Tv-tittande - mer än bara tv. In Nya landskap. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. & Weibull, L. (1996). Räckvidd och läsvana 1986-1995. En nivåjämförelse mellan två tidningsmått.. In Rapport från 1996 Mediebarometerseminarium. Göteborg : Nordicom-Sverige.

Wadbring, I. (1996). Från teater till datorer - unga i medieåldern. In Ungdomars opinioner. Göteborg : SOM-institutet.

Wadbring, I. (1995). Våra morgonmedievanor. In Västsvensk horisont. Göteborg : SOM-institutet.

Collections (editor)

Wadbring, I. (ed.) & Nygren, G. (ed.) (2013). På väg mot medievärlden 2020 : Journalistik, teknik, marknad. Lund : Studentlitteratur

Conference papers

Wadbring, I. (2014). Gendered Photojournalism? : A Gender Analysis from a Tabloidization Perspective. .

Wadbring, I. & Bergström, A. (2014). A print crisis or a local crisis? Local news use over 27 years.. .

Wadbring, I. & Andersson, U. (2013). Public Interest or Self-Interest? : How Professional Journalism Attracts Future Journalists. .

Wadbring, I. & Bergström, A. (2012). Media habits—a Matter of Age or Generation? : A 25 years perspective of use of television, newspapers and the Internet. .

Bergström, A. & Wadbring, I. (2012). Journalists and Audiences as Obstacles and Opportunities for Reader Comments. .

Jalakas, A. & Wadbring, I. (2011). Research About Magazines: Is There Anybody Out There?. .

Wadbring, I. (2011). What's New Under the Sun? Commercialized News from 1960 to 2000.. .

Wadbring, I. (2010). The Journalist's View on Commercialization. .

Wadbring, I. (2010). Satisfactory Content. Free Dailies Good Enough for a Specific Readership.. .

Wadbring, I. (2009). Satisfactory Content? Free Dailies Compared with Traditional Newspapers.. .

Reichenberg, M. & Wadbring, I. (2008). Have They Pinched It From Another Newspaper? Young Readers Question the Authority of Newspaper Texts and Teachers Change Questions Schedule.. .

Bergström, A. & Wadbring, I. (2008). The Contribution of Free Dailies and News on the Web--Is Readership Strictly Decreasing among Young People?. .

Nygren, G. & Wadbring, I. (2007). Gamla teorier och nya tidningsmarknader. En prövning av hur olika slags tidningar förhåller sig till varandra. .

Bakker, P. & Wadbring, I. (2005). Free Dailies--A Success the Machiavellian Way?. .

Wadbring, I. (2005). Kommersialisering här och där, då och nu.. .

Wadbring, I. (2003). Nyhetsjournalistikens ekonomiska villkor. .

Wadbring, I. (1999). Metro på spåren. .

Conference proceedings (editor)

Bergström, A. (ed.) , Wadbring, I. (ed.) & Weibull, L. (ed.) (2005). Nypressat. Ett kvartssekel med svenska dagstidningsläsare.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet

Wadbring, I. (ed.) , Weibull, L. (ed.) & Bergström, A. (ed.) (2002). Efter Arbetet. Synen på nedläggningen och dess konsekvenser.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet

Wadbring, I. (ed.) & Weibull, L. (ed.) (2000). Tryckt. 20 kapitel om dagstidningar i början av 2000-talet.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet

Doctoral theses, monographs

Wadbring, I. (2003). En tidning i tiden? Metro och den svenska dagstidningsmarknaden.. Dis. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet, 2003

Other

Nord, L. (2015). "Vi kan inte lita på maskinernas statistik"

Reports

Wadbring, I. & Ödmark, S. (2014). Delad glädje är dubbel glädje : En studie om nyhetsdelning i sociala medier. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM rapport 20)

Lozanovski, J. & Wadbring, I. (2013). Unga Nyheter : Unga reflekterar kring nyheter och nyhetsvanor. (DEMICOM rapport 12)

Wadbring, I. (2007). Från annonsblad till tidning? Decenniers utveckling av lokala gratistidningar.. Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet

Andersson, U. & Wadbring, I. (2005). I gratistidningsland.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet

Wadbring, I. (2003). 2002 års publicistiska bokslut. Om läsares och medarbetares syn på tidningar.. Göteborg : Inst för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet

Bergström, A. & Wadbring, I. (2001). Medierna i vardagslivet - en uppsats om hur det är möjligt att använda dagböckerna som insamlingsmetod i medieforskningen..

Weibull, L. & Wadbring, I. (1999). De nya svenskarna möter svenska massmedier..