Pedagogik GR (A), Specialpedagogik med inriktning mot digitaliseringens möjligheter, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.

Det går bra att skriva ut en kursplan direkt från webbsidan genom att använda kortkommandot ctrl+P. Det går då även att spara planen som en PDF.


Kursplan för:

Pedagogik GR (A), Specialpedagogik med inriktning mot digitaliseringens möjligheter, 7,5 hp

Education BA (A), Digitization Opportunities in Special Needs Education, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE193G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Namn (inriktning): Specialpedagogik med inriktning mot digitaliseringens möjligheter
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2022-11-17
  • Senast ändrad: 2022-11-17
  • Giltig fr.o.m: 2023-06-01

Syfte

Kursen syftar till att skapa förståelse för och kunskap om digitaliseringens möjligheter i undervisning och lärande med ett specialpedagogiskt perspektiv.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Problematisera specialpedagogik i ett historiskt och nutida perspektiv,
- Utifrån elevers behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar för att skapa en god digital lärandemiljö,
- Tillägna sig och tillämpa kunskaper om digitaliseringens möjligheter och utmaningar kopplat till ett specialpedagogiskt perspektiv.

Innehåll

Specialpedagogik i ett historiskt och nutida perspektiv.
Definitioner och problematisering av begreppet digitalisering och specialpedagogik.
Digitaliseringens möjligheter och utmaningar kopplat till ett specialpedagogiskt perspektiv.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och litteraturstudier.

Examination

2201: Individuella skriftliga uppgifter, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Då kursen är en breddkurs är den inte behörighetsgivande till nästa nivå av kurser i pedagogik.

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Fleischer, H. & Kvarnsell, H.
  • Titel: Digitalisering som lyfter skolan: teori möter praktik
  • Upplaga: 2015 (1:a uppl.)
  • Förlag: Gothia fortbildning
  • Författare/red: Nilholm, C.
  • Titel: Perspektiv på specialpedagogik
  • Upplaga: 2020 (3:e uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Titel: DATE lärmaterial
  • Webbadress: https://www.spsm.se/date-larmaterial/
  • Författare/red: Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Titel: Digitalt lärande – för att nå målen
  • Upplaga: 2020
  • Webbadress: https://webbutiken.spsm.se/digitalt-larande-for-att-na-malen/

Ytterligare litteratur kan tillkomma i samråd med kursansvarig lärare. Artiklar och avhandlingar tillkommer.

Sidan uppdaterades 2022-09-14