Allmänt utbildningsområde
Kursplanen är nedlagd
Utbildningsplan för:
Allmänt utbildningsområde, 90 hp
General Educational Studies
Allmänna data om programmet
- Programkod: UALUG
- Tillträdesnivå: Grundnivå
- Diarienummer: MIUN 2006/1302
- Högskolepoäng: 90
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Giltig fr.o.m: 2007-09-01
Syfte
Utbildningen syftar till att den studerande, med tidigare avslutade ämnesstudier, genom teoretiska, vetenskapliga och erfarenhetsbaserade kunskaper skall tillägna de kunskaper och de färdigheter som behövs för att förverkliga målen som leder till lärarexamen.
Lärandemål
Utöver de allmänna målen i 1 kap 9§ i högskolelagen och högskoleförordningens mål för Lärarexamen gäller Mittuniversitetets mål enligt nedan. Dessa mål skall ligga till grund för lärarutbildningens kursplaner.
Mittuniversitetets lärarutbildning skall utbilda kritiskt reflekterande lärare med pedagogisk kompetens för samhällets behov. Utbildningen skall ge såväl teoretiska kunskaper som praktiska erfarenheter och utgöra grunden för det livslånga lärandet som professionell pedagog/lärare. Lärarutbildningen skall forskningsförankras och ge de studerande förutsättningar att både under den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda delen av utbildningen aktivt delta i forsknings- och utvecklingsarbete.
Utbildningen skall bedrivas i demokratiska arbetsformer och utveckla de studerandes förmåga och vilja att utöva inflytande på undervisningen och ta ansvar för sina studier.
Utbildningen skall vidare genomföras så att de studerande ges möjlighet att utvecklas till aktiva och självständiga lärare, väl förberedda att samarbeta med elever, kollegor och det omgivande samhället. Synen på lärande som en livslång process med ständig reflektion och förnyelse kommer på så sätt till uttryck inom lärarutbildningen. Utbildningen skall bygga på jämställdhet mellan könen och motverka alla former av kränkande behandling. Utbildningens uppgift är att förmedla och förankra de värden som vårt samhällsliv vilar på. Härigenom ska förståelse för att alla som ska arbeta i skolan alltid skall hävda de grundläggande värden som anges i tillämpliga internationella överenskommelser, i skollagen och i läroplanerna samt klart ta avstånd från det som strider mot dessa grundläggande värden. Ett sådant förhållningssätt syftar till att genomsyra den kommande pedagogiska gärningen.
Lärarutbildningen vid Mittuniversitetet integrerar skolning i modern informations- och kommunikationsteknik tidigt i utbildningen. Därigenom kommer lärare som utbildas vid Mittuniversitetet att ha en bra grund för kunskapsutveckling och arbete i nätverk med andra lärare och skolor såväl lokalt som globalt.
Ett internationellt perspektiv berikar utbildningen och är en självklarhet i en kreativ högskolemiljö. Mittuniversitetets internationella verksamhet för studerandeutbyte och lärarutbyte bidrar på ett positivt sätt till internationalisering av utbildningen. Vid val av kurslitteratur och vid planering och genomförande av kurser skall internationella jämförelser alltid eftersträvas och vara naturliga inslag. Vid val av kurslitteratur och vid planering och genomförande av kurser skall genusperspektivet beaktas och internationella jämförelser alltid eftersträvas och vara naturliga inslag.
Innehåll
Allmänt utbildningsområde 90 hp består av ett antal kurser förlagda till tre terminer.
Allmänt utbildningsområde är obligatoriskt för samtliga varianter av lärarexamen enligt examensbeskrivningen och utgörs av ett antal kurser omfattande 90 hp. Av dessa 90 hp utgör verksamhetsförlagd utbildning sammanlagt 15 hp.
Allmänt utbildningsområde omfattar den gemensamma kärnan av kunskaper för alla blivande lärare och består av centrala kunskapsområden och tvärvetenskapliga ämnesstudier. Utbildningsområdet innehåller studier i lärande, undervisning, specialpedagogik, socialisation, kulturfrågor, samhällsuppdrag, demokrati, värdegrund, miljö, kommunikationsformer samt betyg och bedömning.
Allmänt utbildningsområde inrymmer ett examensarbete om 15 hp. Examensarbetet är en viktig del i utvecklingen av den enskilde studerandes vetenskapliga förhållningssätt. I examensarbetet skall den studerande genomföra ett självständigt arbete i vilket han/hon visar förmåga att organisera och använda kunskap samt relatera denna till den kommande yrkesverksamheten.
Den verksamhetsförlagda utbildningen som ingår i allmänt utbildningsområde består av 15 hp fördelade över utbildningens tre terminer och genomförs i förskola, fritidshem, skola eller vuxenutbildning. De verksamhetsförlagda delarna av utbildningen bidrar till integration mellan teori och praktik samt till utveckling av yrkeskunskaperna. Målsättning, riktlinjer och föreskrifter beträffande verksamhetsförlagd utbildning framgår av särskilt dokument. Generellt gäller dock att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
För att erhålla en lärarexamen krävs dessutom ytterligare 15 hp som är relaterade till ämnesstudier/inriktning. De studerande som ej har genomfört verksamhetsförlagd utbildning i sina tidigare ämnesstudier skall dessutom genomföra en kompletterande kurs; Teori och praktik i läraryrket omfattande 15 hp i anslutning till Allmänt utbildningsområde 90 hp.
Behörighet
Förutom grundläggande behörighet krävs fullgjorda ämnesstudier om minst 180 högskolepoäng eller 120 poäng varav minst 90 högskolepoäng eller 60 poäng inom något av följande ämnen/ämnesområden svenska, svenska som andraspråk, engelska, samhällskunskap, historia, teknik, idrott, musik, bild, biologi, psykologi, matematik, naturvetenskap, geografi, fysik och kemi i enlighet med examenskraven.
Programbeskrivning
Inom denna korta lärarutbildning Allmänt utbildningsområde 90 hp, utbildas
lärare för grundskolans senare år och gymnasieskolan. Detta medför att ämnes-
studierna redan är avklarade när man antas till detta program.
Studerande antagen till lärarutbildning 90 hp läser alla ingående kurser under tre sammanhängande terminer. Studierna är förlagda som heltidsstudier. För studenter som saknar verksamhetsförlagd utbildning i sina tidigare ämnesstudier tillkommer kursen Teori och praktik i läraryrket 15 hp. Denna kurs kan läsas separat efter avslutade 90 hp eller parallellt.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Spärrar i utbildningen
För tillträde till Allmänt utbildningsområde 31-60 hp krävs att minst 15 hp
(En delkurs om 15 hp) ska vara avklarade från Allmänt utbildningsområde 1-30 hp.
För tillträde till Allmänt utbildningsområde 61-90 hp krävs att 30 hp skall vara avklarade från Allmänt utbildningsområde 1-30 hp och minst 15 hp (En delkurs om 15 hp) ska vara avklarade från Allmänt utbildningsområde 31-60 hp. Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
Undervisning och examination
Arbetssätt, arbetsformer och examinationsformer varierar under utbildningstiden.
Betyg ges på varje kurs. Som betyg används uttrycken Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
För mer detaljerad beskrivning hänvisas till respektive kursplan.
I examensbeviset anges vilka inriktningar och specialiseringar som tidigare ämnesstudier motsvarar. I examensbeviset skall också anges för vilken undervisning eller verksamhet utbildningen är avsedd.
För undervisning och annan pedagogisk verksamhet i grundskolans senare år
krävs minst 270 hp enligt följande:
- godkända studier i allmänt utbildningsområde 3x30 hp, i minst en inriktning och i minst en specialisering
- studierna skall innehålla en fördjupning om minst 90 hp i relevant ämne/ämnesområde. För undervisning i samhällskunskap och svenska krävs minst 90 hp i ämnesområden som är relevanta för dessa ämnen
För undervisning och annan pedagogisk verksamhet i grundskolans senare år samt i gymnasieskolan krävs minst 270 hp enligt följande:
- godkända studier i allmänt utbildningsområde 3x30 hp, i minst en inriktning och i minst en specialisering
- studierna skall innehålla två fördjupningar om vardera minst 90 hp i relevant ämne/ämnesområde. För undervisning i svenska och samhällskunskap krävs minst 120 hp i ämnesområden som är relevanta för dessa ämnen.
Examensbenämning
Lärarexamen
Examensbenämning
Den svenska examensbenämningen är Lärarexamen.
Examensbevis utfärdas för:
- Lärarexamen för undervisning och annan pedagogisk verksamhet i grundskolans senare år.
(Degree of Master of Education for the Compulsory School Later Stages)
- Lärarexamen för undervisning och annan pedagogisk verksamhet i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
(Degree of Master of Education for the Compulsory School Later Stages and the Upper Secondary School)
Av examensbeviset skall framgå vilka inriktningar och vilka specialiseringar som den studerande fullgjort.
Övrig information
EXAMENSKRAV
För lärarexamen mot grundskolans senare år
*Ämnesstudier omfattande minst 90 högskolepoäng i ett ämne/ämnesområde, samt 90 högskolepoäng i ytterligare ämnen avsedda för undervisning i grundskolans senare år, med minst 30 högskolepoäng i varje ämne.
- Studier i ämnesområdet svenska kombineras enligt följande: svenska språket 30/60 högskolepoäng och litteraturvetenskap 60/30 högskolepoäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 90 högskolepoäng alternativt kurser i statsvetenskap 60 högskolepoäng + sociologi 30 högskolepoäng, alt. statsvetenskap 30 högskolepoäng + sociologi 60 högskolepoäng, alt. statsvetenskap 30 högskolepoäng + sociologi 30 högskolepoäng + nationalekonomi 30 högskolepoäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- Inom naturvetenskaplig fördjupning krävs kurser omfattande 90 högskolepoäng i ämnena biologi, fysik och kemi med ämnesfördjupning till minst 15 högskolepoäng i vardera ämnet.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 90 högskolepoäng i ämnet med progression motsvarande 45 högskolepoäng på GR (B) och GR(C).
- Övriga ämnen kräver 90 högskolepoäng i ämnet med progression motsvarande GR(A), GR(B), GR(C) alternativt 1-30 högskolepoäng, 31-60 högskolepoäng samt 61-90 högskolepoäng.
*Förtydligande
Alternativ 1: 90 högskolepoäng + 60 högskolepoäng + 30 högskolepoäng.
Alternativ 2: 90 högskolepoäng + 30 högskolepoäng + 30 högskolepoäng + 30 högskolepoäng.
Alternativ 3: 90 högskolepoäng + 90 högskolepoäng.
Alternativ 4: 120 högskolepoäng + 60 högskolepoäng.
Alternativ 5: 120 högskolepoäng + 30 högskolepoäng + 30 högskolepoäng.
eller
För lärarexamen mot grundskolans senare år
*Ämnesstudier omfattande minst 60 poäng i ett ämne/ämnesområde, samt 60 poäng i ytterligare ämnen avsedda för undervisning i grundskolans senare år, med minst 20 poäng i varje ämne.
- Studier i ämnesområdet svenska kombineras enligt följande: svenska språket 20/40 poäng och litteraturvetenskap 40/20 poäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 60 poäng alternativt kurser i statsvetenskap 40 poäng + sociologi 20 poäng, alt. statsvetenskap 20 poäng + sociologi 40 poäng, alt. statsvetenskap 20 poäng + sociologi 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- Inom naturvetenskaplig fördjupning krävs kurser omfattande 60 poäng i ämnena biologi, fysik och kemi med ämnesfördjupning till minst 10 poäng i vardera ämne.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 60 poäng i ämnet med progression motsvarande 30 poäng på B- och C-nivå.
- Övriga ämnen kräver 60 poäng i ämnet med progression motsvarande A-,B-,C- nivå alternativt 1-20 poäng, 21-40 poäng samt 41-60 poäng.
*Förtydligande
Alternativ 1: 60 poäng + 40 poäng + 20 poäng.
Alternativ 2: 60 poäng + 20 poäng + 20 poäng + 20 poäng.
Alternativ 3: 60 poäng + 60 poäng.
Alternativ 4: 80 poäng + 40 poäng.
Alternativ 5: 80 poäng + 20 poäng + 20 poäng.
För lärarexamen mot grundskolans senare år och gymnasieskolan
* Ämnesstudier omfattande minst 90 högskolepoäng i vardera av två ämnen/ämnesområden i gymnasieskolan.
- Studier i ämnesområdet svenska skall omfatta 120 högskolepoäng och kombineras enligt följande: svenska språket 30/60/90 högskolepoäng och litteraturvetenskap 90/60/30 högskolepoäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 120 högskolepoäng alternativt kurser i statsvetenskap 60 högskolepoäng + sociologi 30 högskolepoäng + nationalekonomi 30 högskolepoäng eller kulturgeografi 30 högskolepoäng, alt. Sociologi 60 högskolepoäng + statsvetenskap 30 högskolepoäng + nationalekonomi 30 högskolepoäng eller kulturgeografi 30 högskolepoäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- För undervisning i naturkunskap krävs kurser omfattande 90 högskolepoäng innehållande kurser i ämnena biologi minst 45 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng i två av följande ämnen fysik, kemi, miljövetenskap, naturgeografi eller geovetenskap.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 90 högskolepoäng i ämnet med progression motsvarande 45 högskolepoäng på GR(B) och GR(C).
- Övriga ämnen kräver 90 högskolepoäng i ämnet med progression motsvarande GR(A), GR(B), GR(C) alternativt 1-30 högskolepoäng, 31-60 högskolepoäng samt 61-90 högskolepoäng.
Detta innebär att det krävs minst 120 högskolepoäng i samhällskunskap och svenska samt 90 högskolepoäng i ett annat ämne.
*Förtydligande
Alternativ 1: 90 högskolepoäng + 90 högskolepoäng.
Alternativ 2: 120 högskolepoäng + 90 högskolepoäng.
Alternativ 3: 120 högskolepoäng + 120 högskolepoäng.
eller
För lärarexamen mot grundskolans senare år och gymnasieskolan
* Ämnesstudier omfattande minst 60 poäng i vardera av två ämnen/ämnesområden i gymnasieskolan.
- Studier i ämnesområdet svenska skall omfatta 80 poäng och kombineras enligt följande: svenska språket 20/40/60 poäng och litteraturvetenskap 60/40/20 poäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 80 poäng alternativt kurser i statsvetenskap 40 poäng + sociologi 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng eller kulturgeografi 20 poäng, alt. Sociologi 40 poäng + statsvetenskap 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng eller kulturgeografi 20 poäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- För undervisning i naturkunskap krävs kurser omfattande 60 poäng innehållande kurser i ämnena biologi minst 30 poäng samt minst 10 poäng i två av följande ämnen fysik, kemi, miljövetenskap, naturgeografi eller geovetenskap.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 60 poäng i ämnet med progression motsvarande 30 poäng på B- och C-nivå.
- Övriga ämnen kräver 60 poäng i ämnet med progression motsvarande A-,B-,C- nivå alternativt 1-20 poäng, 21-40 poäng samt 41-60 poäng.
Detta innebär att det krävs 80 poäng i samhällskunskap och svenska samt 60 poäng i ett annat ämne.
*Förtydligande
Alternativ 1: 60 poäng + 60 poäng.
Alternativ 2: 80 poäng + 60 poäng.
Alternativ 3: 80 poäng + 80 poäng.