Hallå där Cathrine Berggren, BIB! Hur går det med projektet E-Campus (servicecenter & webb)?
Vad jobbar ni konkret med för närvarande?
– Vi har fått klartecken från rektors ledningsgrupp, RLG, den 13 maj att dela upp det fortsatta arbetet i två faser. Fas 1 är inriktad på det som skall vara klart inför HT-13 och fas 2 är det som skall göras på längre sikt. Så för närvarande formar vi en första gemensam ingång via webben vad gäller att svara på inkommande frågor vilka skall tas om hand av en grupp bestående av personer inom projektet Frontdesk plus personer från förvaltning och bibliotek. Gruppen är inte sammansatt än, men snart. Till hösten kommer gruppen att svara på inkommande frågor via e-post och telefon samt på sikt via chatt och vi kommer att använda ärendehanteringssystemet Nilex för att lätt kunna slussa frågor vidare och ha koll över att frågeställaren får svar. Vi bygger inte upp några nya webbsidor utan fokuserar på samordning av det vi redan har, så ”Kontaktsidan” kommer t.ex. att förändras. Ytterligare webbutveckling inför HT-13 är ”Studentsidan” som skall anpassas mer för våra befintliga studenter. Webbutvecklingen sker i samarbete med Kommunikationsavdelningen. Vi har en nära dialog med referensgruppen i projektet som gett oss mycket bra synpunkter och förslag.
Vad blir nästa steg i fas 2?
– I fas 2 kommer den fysiska Servicecentermiljön planeras i samband med ”Lokalisering 2016”. Servicecenter kommer att finnas vid både Campus Sundsvall och Campus Östersund. I fas 2 planeras en större integrering mellan studentportalen och ”Studentsidan” på MIUN:s webb – här finns många vinster att göra genom en större samordning. Följ gärna projektet på vår webbsida http://www.bib.miun.se/ombiblioteket/lrc/digitaltcampus !