Utredningsdirektivet fastställdes vid rektors beslutsmöte den 28 januari 2014.
Direktivet beskriver att det på ett övergripande plan är tre huvudsakliga typer av uppdrag som organiseras inom ramen för det som idag utgör universitetets förvaltning. Dessa tre områden ska ges egna uppdrag och kräver också olika typer av verksamhetsstyrning, ledning och uppföljning. Utredningen syfte är att tydligt formulera innehållet i de tre olika uppdragen och också definiera hur de bör avgränsas i förhållande till varandra samt hur styrning och uppföljning utformas inom ramen för de nya uppdragen. Utredningen är även fri att i övrigt inkludera frågeställningar som aktualiseras under arbetets gång och som är väsentliga för att genomföra avsedda förändringar.
De tre uppdragen är:
- Gemensam förvaltning – fokus på professionell sakkunskap och administrativa leveranser
- Service – fokus på studenters och medarbetares behov
- Samverkan och kommunikation – fokus på omvärld, ambitioner och kärnverksamhetens utveckling