Studentrekryteringen går bra. Under de tolv ansökningsomgångarna 2008 – 2011 har Mittuniversitetet procentuellt ökat mer än genomsnittet. Efter en liten nedgång 2012 har vi återigen till de tre antagningsomgångarna 2013 ökat mycket kraftigt och långt över riksnittet. Trots att utbildningsutbudet minskat.
Kullar, arbetsmarknad är några orsaker. Men också det långsiktigt arbete som bedrivits under många år med att öka kännedomen och kunskaperna om Mittuniversitetet och våra utbildningar, samt de kortsiktiga aktiviteter som gjorts inför respektive ansökningsomgång.
Sökande och förstahandssökande till sommarterminen på Miun har ökat med 42 respektive 47 %. Det är i storstadslänen som en mycket kraftig ökning skett. En relativt stor annonskampanj gjordes i år med annonsering i internetmedia, radio och på digitala stortavlor på centralstationer. Största delen av budgeten lades på storstadsregionerna. Den del som lättast går att mäta är den digitala annonseringen och i år fick vi ett exceptionellt bra resultat. Kampanjen gav fler klick än samtliga kampanjer i fjol (utbud- och profilannonsering för sommar, höst och vår).
– Det är en enskild del i internetannonseringen som står för succén, en så kallad inläggsannons på Facebook med vår film där studentkören Gungner sjunger om sommarkurserna på en buss. Den står för merparten av klicken och gav också en jättebra viral spridning med många ”gillande”, delningar och kommentarer, säger Anna Ossung som ansvarat för marknadsföringen.
För ansökningsomgången till höstterminen ser man liknade positiva resultat. Antalet sökande till Mittuniversitetet ökade med 36 procent och förstahandssökande med 20 procent. Det är i Skåne, Västra Götaland och Stockholm som den största ökningen skett. I de regionerna ökade antalet förstahandssökande med 33 till 41 procent. Webben är naturligtvis en viktig del och i år fick miun.se en tillfälligt ansiktslyft i form av en kampanjsajt som ersatte vår ”normala” förstasida. Ett ovanligt grepp som Mittuniversitetet var ensamma om.