Formatera din uppsats i Word
Gör uppsatsen klar för publicering
Innan du börjar med sidnumrering och innehållsförteckning, ska din uppsats vara sparad som ett dokument (inklusive titelblad och bilagor).
Sidnumrera i Word
Att sidnumrera ett dokument som inte ska ha sidnummer, exempelvis på de första sidorna eller i bilagorna, kräver att man delar in dokumentet i avsnitt.
Infoga sidnumrering
Formatera ditt dokument
Har du inte redan formaterat ditt dokument, gör du det nu. Har du inte formaterat korrekt kan du inte skapa en överenstämmande innehållsförteckning.- Öppna Format i övre menyn. Välj Formatmallar och formatering.
- Markera de delar i texten som ska ha olika format, alltså vilka ska ha rubrik 1, rubrik 2 etc.
- Teckensnitt för olika delar av texten kan väljas under Formatmallar och nytt format.
Skapa innehållsförteckning
Först måste du ha gjort en korrekt formatering, se ovan.- Klicka i dokumentet där du vill ha innehållsförteckningen.
- Öppna Infoga menyn.
- Peka på Referens.
- Klicka på Index och förteckningar.
- Gå till fliken Innehållsförteckning.
Hur du skapar en innehållsförteckning i Word
Skapa referenslista i Word
Ett lätt sätt att göra litteraturlistor är att använda funktionen Källhänvisningar och litteraturförteckningar.
Formatera ett dokument i Word till pdf
- Öppna Arkiv.
- Klicka på Skriv ut
- Välj skrivaralternativet: Cute PDF.
När du har ditt dokument i pdf kan du publicera uppsatsen i DiVA.