Denna guide vänder sig till dig som vill marknadsföra den utbildning du undervisar inom. För att marknadsföra en specifik utbildning på Mittuniversitetet finns det olika kanaler och tillvägagångssätt. Först och främst ska du se till att programsidan är uppdaterad och målgruppsanpassad. Här följer några exempel på ytterligare kanaler och tillvägagångssätt om du vill nå potentiella studenter.
Innan du börjar
Börja med att ta reda på vilka digitala drivkrafter dina målgrupper har. Här i vår digitala handbok hittar du såväl information om målgrupperna som om vilka kanaler som lämpar sig bäst för att nå dem. Du kan alltid vända dig till kommunikationsavdelningen om du har frågor.
Blogg
Som medarbetare på Mittuniversitetet kan du använda bloggen som en kanal för att ge potentiella studenter en inblick i vad utbildningen handlar om. Eftersom läsarna även har möjlighet att kommentera bloggens innehåll medför det även tillfällen för frågor och funderingar.
En fördel med att marknadsföra en utbildning genom att blogga om den, är att läsarna kan bjudas på vardagsinformation och följa med i det dagliga arbetet på Mittuniversitetet. Via bloggen kan både information och bilder ge potentiella studenter en inblick i verksamheten och vad som händer inom den specifika utbildningen.
Nuvarande studenter som bloggar om sin utbildning via den befintliga plattformen är ett bra alternativ för att marknadsföra en specifik utbildning. De nuvarande studenterna kan blogga om studentlivet på Mittuniversitetet, föreläsningar, lärare och bjuda läsarna på information om utbildningen utifrån hur studenterna upplever den. Detta gör de bloggande studenterna till ambassadörer till den specifika utbildningen samt universitetet.
Läs mer om hur du startar en blogg på miun.se
Att marknadsföring en specifik utbildning med Facebook, kan göras på olika sätt. Du kan till exempel publicera inlägg med kort information om en specifik utbildning samt en länk till miun.se för mer information. Ett bra sätt att väcka ett intresse hos potentiella studenter är att inleda inlägget med en fråga. Till exempel; ”Skulle du vilja jobba som barnmorska i framtiden? Då är sjuksköterskeutbildningen på Mittuniversitetet någonting för dig! Besök www.miun.se för mer information om Sjuksköterskeutbildningen eller besök studentbloggen för att få en inblick hur livet som sjuksköterskestudent ser ut”.
Läs mer om hur du startar en grupp eller sida på Facebook