Editing in Word

Print

Gör uppsatsen klar för publicering

Innan du börjar med sidnumrering och innehållsförteckning, ska din uppsats vara sparad som ett dokument (inklusive titelblad och bilagor).

Sidnumrera i Word

Att sidnumrera ett dokument som inte ska ha sidnummer, exempelvis på de första sidorna eller i bilagorna, kräver att man delar in dokumentet i avsnitt.
Infoga sidnumrering
Sidnumreringen startar från en specifik sida
 

Formatera ditt dokument

Har du inte redan formaterat ditt dokument, gör du det nu. Har du inte formaterat korrekt kan du inte skapa en överenstämmande innehållsförteckning.
  1. Öppna Format i övre menyn. Välj Formatmallar och formatering.
  2. Markera de delar i texten som ska ha olika format, alltså vilka ska ha rubrik 1, rubrik 2 etc.
  3. Teckensnitt för olika delar av texten kan väljas under Formatmallar och nytt format.
     

Skapa innehållsförteckning

Först måste du ha gjort en korrekt formatering, se ovan.
  1. Klicka i dokumentet där du vill ha innehållsförteckningen.
  2. Öppna Infoga menyn.
  3. Peka på Referens.
  4. Klicka på Index och förteckningar.
  5. Gå till fliken Innehållsförteckning.
    Hur du skapar en innehållsförteckning i Word
     

Skapa referenslista i Word

Ett lätt sätt att göra litteraturlistor är att använda funktionen Källhänvisningar och litteraturförteckningar.
Referenshantering (3:07 min)
Litteraturförteckning (1:17 min)
Arbeta med referenserna på olika datorer (0:29 min)
Hantera referenser (11:17 min)

Formatera ett dokument i Word till pdf

Cute PDF är en fri programvara som är installerat på bibliotekets datorer. För omformatering gör så här:
  1. Öppna Arkiv.
  2. Klicka på Skriv ut
  3. Välj skrivaralternativet: Cute PDF.

När du har ditt dokument i pdf kan du publicera uppsatsen i DiVA.