Ledarskap

Skriv ut 8 maj maj 2014

Att ha rätt chefer och ledare inom Mittuniversitetet är en avgörande faktor för att vi, såväl på kort som lång sikt, ska lyckas uppnå de verksamhetsmål som vi fått från våra uppdragsgivare, och samtidigt skapa ett attraktivt universitet för både medarbetare och studenter. 

Vårt ledarskap skall utgå från följande:

  • Chefer och ledare ska präglas av en stor förmåga att skapa resultat i verksamheten och att skapa goda utvecklingsmöjligheter och en god arbetsmiljö för medarbetarna. Det kräver både en professionalism i utförandet och ett engagemang för uppgiften.
  •  Chefs- och ledarroller innebär ett förtroende och ett ansvar både för verksamhet och personal där man ska vara ett föredöme både inom och utom organisationen.
  •  Chefer och ledare ska skapa delaktighet genom att i dialog med medarbetarna ställa krav, sätta mål, skapa förutsättningar för utveckling samt följa upp och återkoppla utförda prestationer.
  • Chefen skall uppmuntra medarbetarna att komma med förslag till egen utveckling i linje med verksamhetens utmaningar och krav

Introduktionsutbildning för chefer 2013

Som chef vid Mittuniversitetet har du i uppdrag att leda och utveckla utbildning, forskning och samverkan tillsammans med dina medarbetare utifrån ett studentfokus. 

Introduktionsutbildningen ger deltagarna kunskap om det ansvar, skyldigheter och befogenheter som chefsrollen innebär. Lagar, avtal, riktlinjer och interna regler tas upp och varvas med övningar i grupp och egna reflektioner. Under dagarna ges även möjligheter till erfarenhetsutbyte inom chefskollegiet.

Deltagande i chefsintroduktion är obligatoriskt och ingår som en del i ledningsuppdraget.

Del 1

Arbetsrätt och arbetsgivarrollen

Arbetsmiljö och Lika villkor

Datum: 10-11 juni 2013 Internat

 Del 2

Förvaltningsrätt

Ekonomi

Kommunikation

Inköp/Upphandling

Datum: 19-20 september 2013 Internat

Del 3

”Leda i förändring”  

Första delen kommer att vara ett 2-dagars seminarium med fokus på bl. a. ledarroll, uppdrag och utvecklande ledarskap.

Det genomförs under hösten vid två tillfällen som internat i Östanskär.

Måndag  11/11 – Tisdag  12/11

Torsdag  5/12 – Fredag 6/12

 

Anmälan senast 31/8 till Monica Nyman ( obs förlängt datum)

 ---------------------------------------------------------------------------------

Därefter följs detta av tre endagsseminarier som består av utbildning och handledning.

 

Må 17/2 Grupp 1
Ti 18/2 Grupp 2

Ti 1/4 Grupp 1
On 2/4Grupp 2

Ti 13/5 Grupp 1
On 14/5 Grupp 2

Gruppindelning VT 2014Lyssna

Vid frågor kontakta Helene Nyman 

Ledarutveckling Mittuniversitetet

Utvecklingen av ledarskapet ska riktas mot och anpassas till de olika ledarroller som existerar inom universitetet och gälla såväl befintliga som presumtiva ledare.

Vi har valt att strukturera vår ledarutveckling på följande sätt

6. SUHF Högre chefsutbildning

5. Inspiration o ledarförsörjning
4. Individuella behov
3. Riktad ledarutveckling
2. Generell ledarskapsutbildning
1. Ledaren o arbetsgivarrollen

 

1. Ledaren och arbetsgivarrollen

Den här delen fokuserar på att säkerställa att man som ledare har tillräckliga kunskaper inom framförallt ett antal områden där ansvar och skyldigheter regleras i lag, förordning eller kollektivavtal. Det gäller bl. a.
• Arbetsmiljö
• Arbetsrätt
• Arbetsgivarrollen
• Ekonomi
• Förvaltningskunskap
• Facklig samverkan
• Lika villkor 

2. Generell ledarskapsutbildning

Inom detta område behandlar vi ledarskapet med tonvikt på det som rör relationerna ledare/arbetsgrupp/medarbetare. Vårt mål är att skapa såväl en teoretisk insikt som ökade individuella färdigheter.  Det här är en basutbildning som ska täcka in exv.
• Chefsrollen
• Kommunikation
• Eget och andras beteende
• Sätta mål och följa upp
• Teambuilding
• Coaching 

3. Riktad ledarutveckling

Vi måste också löpande kunna täcka utvecklingsbehov inom diverse områden som uppkommer som en följd av alltifrån övergripande beslut eller satsningar till det som rör en enskild avdelning eller kategori av ledare. Områden som kan vara aktuella är exempelvis
• Extern kommunikation/medieträning
• Svåra samtal
• Intervjuteknik
• Förhandlingsteknik
• Att leda genom vision och värderingar

4. Individuella behov

Det här är en verktygslåda av diverse utvecklingsmetoder och aktiviteter som kan bli aktuella utifrån enskilda ledares behov och önskemål. Medarbetarsamtalet är ett viktigt instrument för att fånga upp och kanalisera den här typen av behov. 

5. Inspiration och ledarförsörjning

En viktig del i en ständigt pågående process att utveckla universitetets ledarskap är att skapa ett intresse för ledarskapsfrågor och olika typer av ledarroller. Här är målgruppen inte bara befintliga medarbetare som idag har olika typer av ledaruppdrag utan i lika hög grad de som är våra framtida ledare. Här kommer vi att jobba med både inspirationsaktiviteter till en bredare publik och riktade insatser för de som har intresset att gå in i en framtida ledarroll.  

6. SUHF Program för högre chefer

Svenska Universitetets och högskoleförbundet (SUHF) anordnar olika utvecklingsaktiviteter och -program riktade till den högsta ledningen på våra lärosäten. Mittuniversitetet ser det som en viktig del av vår utveckling av ledarskapet bl. a. mot bakgrund av en alltmer internationaliserad och konkurrensutsatt utbildningssektor.

Kursbeskrivning:

Arbetsrätt och arbetsgivarrollen
LyssnaArbetsmiljö och Lika villkorLyssna

FörvaltningsrättLyssna

Ledarskap för chefer och ledare på MIUNLyssna

Ledarutveckling ur ett genusperspektivLyssna

 

Övrigt: