Kursplan

Spara favorit Skriv ut

Hämta kursplan
Kursplan för:

Samhällskunskap GR (C), Samhällskunskap 61-90, 30 hp

Civics Ba (C), 61-90 H E Credits


Allmänna data om kursen

Kurskod: SH010G
Ämne huvudområde: Samhällskunskap
Nivå: Grundnivå
Progression: (C)
Namn (inriktning): Samhällskunskap 61-90
Högskolepoäng: 30
Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
Ansvarig avdelning: Avdelningen för utbildningsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
Inrättad: 2007-09-25
Fastställd: 2007-12-07
Senast ändrad: 2016-03-16
Giltig fr.o.m: 2016-08-01

Syfte

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper inom några centrala delar av samhällskunskapens studiefält (socialisation samt demokrati och medborgarskap) och didaktiska verktyg för undervisning om dessa. Kursen syftar vidare till att ge fördjupad insikt om samhällskunskapens teoretiska och ämnesmässiga kärna i form av att de studerande skall författa ett självständigt arbete inom området samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik och försvara denna uppsats vid ett offentligt seminarium. Därigenom ges förmåga till självständiga och kritiska bedömningar samt till att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa förmåga att analysera relationen mellan demokrati och medborgarskap
- visa kunskap om medborgarskapets olika dimensioner
- visa kunskap om och förmåga att självständigt analysera demokratins möjligheter och problem
- visa färdighet att arbeta med demokratibegreppet i undervisning
- visa förmåga att kunna diskutera och problematisera begreppet socialisation
- visa förmåga att använda socialisationsteorier för att skapa en bred förståelse för normalitet och avvikelse
- visa förståelse för hur olika socialisationsagenter kan påverka mänskligt varande och handlande
- visa förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- visa förmåga att självständigt kunna identifiera och formulera frågeställningar samt kunna planera och med adekvata metoder genomföra forskningsuppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
- genomföra ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng inom området samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik
- visa förmåga att tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper inom området samhällskunskap.

Innehåll

Kursen består av tre delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Demokrati och medborgarskap, 7,5hp.
I momentet behandlas demokrati och medborgarskap i relation till skola och samhälle.

Delmoment 2: Socialisation, 7,5 hp.
I momentet behandlas och kritiskt granskas socialisation som empiriskt fenomen och teoretisk begrepp i samhället.

Delmoment 3: Uppsats, 15 hp.

Behörighet

Avklarade studier omfattande 30hp från Samhällskunskap GR(A) och minst 22,5hp från Samhällskunskap GR(B) eller motsvarande.
(OB 6)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Dessutom ingår fältstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium genom oppositionsförfarande.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur


Obligatorisk litteratur

Moment 1

Författare/red: Dahl, Robert
Titel: On Democracy
Upplaga: 2015
Förlag: Yale University Press
Kommentar: 272 s.

Författare/red: Faulks, Keith
Titel: Citizenship
Upplaga: 2013
Förlag: Routledge
Kommentar: 190 s. ( e-bok att ladda ner )

Författare/red: Jakobsson, Kerstin (red)
Titel: Känsla för det allmänna.
Upplaga: 2010
Förlag: Borea
Kommentar: Valda delar. 240 s.

Författare/red: Jonasson Ring, Emmy
Titel: Samhällskunskap i ett föränderligt samhälle. Medborgarkompetenser och didaktiska utmaningar.
Förlag: Karlstad University Studies
Kommentar: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:805838/FULLTEXT01.pdf

Moment 2

Författare/red: Hattie, John
Titel: Synligt lärande för lärare
Upplaga: 2012
Förlag: Natur och Kultur

Författare/red: Jenkins, Richard
Titel: Social identity
Upplaga: 2014
Förlag: Routledge
Kommentar: 246 s.

Författare/red: Johansson, Thomas
Titel: Den lärande människan: utveckling, lärande, socialisation
Upplaga: 2012
Förlag: Liber
Kommentar: 160 s.

Författare/red: Skolverket
Titel: Morgondagens medborgare
Upplaga: 2010
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?

Moment 3

Författare/red: Backman, Jarl
Titel: Rapporter och uppsatser
Upplaga: 2015
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Bryman, Alan
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber ekonomi

Författare/red: Dimenäs Jörgen (red)
Titel: Lära till lärare: Att utveckla läraryrket – vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Upplaga: 2007
Förlag: Liber
Kommentar: 261 s.

Övrig information

-