Telefoni och växelsystem

Spara favorit Skriv ut 15 mar mars 2016

På denna sida kan du som anställd läsa om vad som gäller i frågor om universitetets telefoni inkluderat växelsystemet Touch Point, Call Guide och Call Guide Agent, mobiltelefoner och mobila enheter, mobilabonnemang samt fast telefoni.

 

En väg in för alla telefoni- och växelärenden

Om du vill ha hjälp, ställa en fråga, felanmäla eller beställa en servicetjänst kopplat till telefonin eller växelsystemet kontaktar du Servicecenter, se kontaktuppgifter till höger. Vissa av frågorna/ärenden besvaras eller hanteras direkt av Servicecenter medan övriga frågor vidarebefordras till rätt kompetens i vårt ärendehanteringssystem.
Genom att använda en väg in för samtliga telefoni och växelärenden vill vi förenkla för dig som medarbetare och säkerställa att du får en bra återkoppling.

Instruktioner, manualer och FAQ

En del av de frågeställningar du som anställd kan tänkas ha gällande telefonin hittar du enkelt svar på i instruktioner och manualer placerade i den högra menyn. Här finns även en FAQ som listar de vanligaste frågor gällande telefonin.

Aktuella uppgifter

För att Servicecenter ska kunna koppla och hänvisa samtal/besök behöver du meddela och vid ändring uppdatera dina uppgifter. Använd dig av blanketten nedan som du sedan skickar till Servicecenter.

Blankett för att uppdatera uppgifter i växelsystemetLyssna

Lånetelefon

Servicecenter har mobiltelefoner för utlåning till tillfälligt anställd personal, praktikanter, studentarbeten och liknande. Den telefon som lånas ut är en NOKIA 310. Telefonen ingår inte i Telia Touchpoint och har ett billigt abonnemang från Telia som beställs av Servicecenter.
Följande rutiner gäller för utlåning av mobiltelefon:

  1. Telefon beställs av avdelningschef som meddelar Servicecenter via kontakt@miun.se eller via telefon 010-142 8000 val 4.
  2. Personen som ska använda telefonen ska ha med sig en påskriven rekvisition från avdelningschef när telefonen ska hämtas ut i Servicecenter.
  3. Servicecenter lämnar ut telefon och laddare och registrerar på lista vem som har lånat en telefon.
  4. Efter lånetidens slut ska telefon och laddare återlämnas till Servicecenter.

Blankett för rekvisition av lånetelefon

Skype för företag (Lync)

Skype för företag är ett enkelt kommunikationsverktyg du som anställd kan använda för att ringa och ta emot samtal, hålla chattkonversationer samt telefon- och videokonferenser. Verktyget är integrerat med din Outlook och Touchpoint där inställningen är att Outlook styr din närvarostatus. Det innebär att om du har ett möte inlagt i din Outlookkalender så visar såväl Skype och Touchpoint att du är upptagen. I menyn finns en guide hur du hanterar din närvarostatus i Outlook. 

Är du pc-användare finns Skype för företag automatiskt installerad i din dator. Du hittar den som en genväg på skrivbordet under förutsättning att datorn är ansluten till Mittuniversitetets nät vid eventuella problem kontakta IT-Helpdesk. Några av guider för hur du använder Skype för företag finns till höger på denna sida, fler guider hittar du under IT-hjälp och guider.

Är du Mac-användare måste du börja med att installera programmet. Se guider för installationshänvisningar till höger på denna sida.

Tillbehör såsom headset, kamera och eller speakerphone (högtalartelefon) till din dator för att kunna delta i möten via Skype för företag hämtar du i Servicecenter. Kostnad för tillbehör debiteras respektive avdelning.

Vid frågor eller problem med Skype för företag kontaktar du IT-Helpdesk

Telefonmöte via konferenstelefon

Med de konferenstelefoner som finns runtom på Mittuniversitetet i olika konferensrum kan du själv koppla upp ett telefonmöte till en annan konferenstelefon inom universitetet såväl som till fast telefon och mobiltelefon. Det är möjligt att själv koppla in upp till 3 nummer via konferenstelefonen. Om fler än fyra telefoner ska delta vid mötet så måste du beställa ett telefonmöte via Servicecenter på tel (010-142) 8000 val 4. Du får då en kod som deltagarna i mötet ska ringa in på, koderna återanvänds så du måste ”kvittera” ut en kod från Servicecenter för varje nytt telefonmöte.

Engelsk manual för konferenstelefonerna samt lathund på både svenska och engelska finns i rutan "Instruktioner, vägledning och telefonlistor". 

Det är numera också möjligt att använda Skype för företag som ett enkelt verktyg för telefonmöten. Läs mer om Skype.

Touchpoint

Touchpoint är namnet på universitetets växellösning. Till den finns en app (Telia Touchpoint Plus) som gör att vi enklare kan kommunicera internt med vår telefoni. Med hjälp av Touchpoint-appen kan man själv koppla samtal till annan användare och sätta närvarostatus för sitt 010-nummer (koda telefonen när man inte är anträffbar). Synkronisering finns från kalender i Outlook.

Här finns en kort instruktionsfilm om hur appen fungerar

Utlandssamtal

I Mittuniversitetets telefonin är alla telefoner som grundinställning stängda för utgående samtal till utlandet (se Regler för Mittuniversitetets arbetsredskap i högra menyn). Servicecenter kan tillfälligt öppna din telefon för utlandssamtal, med tillfälligt menas såväl enstaka samtal som ett kortvarigt behov under några dagar. Alla inkommande samtal kan du ta emot oberoende av vilket land de kommer ifrån.

Det är din avdelningschef/motsvarande som avgör om du som medarbetare har behov av en permanent utlandsöppen telefon och som i så fall ska meddela detta till Servicecenter via e-post till kontakt@miun.se.

När du är utomlands kommer du att kunna använda och ringa med telefonen. i Mittuniversitetets "flatrate-abonnemang" ingår utlandssamtal från länder i Norden och Baltikum, men övriga länder i världen ingår inte i abonnemanget. Det betyder att minuttaxa tillkommer för utlandssamtal från alla länder utom de i Norden och Baltikum. Tänk på att det även kan bli stora kostnader för datatrafik. Kostnaden för utlandssamtal och andra tilläggstjänster som kommer på separat faktura belastas avdelningen där användaren är anställd. Dessa fakturor kommer därmed att granskas och konteras av innehavaren av abonnemanget. 

Faxar

Det finns totalt tre stycken faxar på Mittuinversitetet, en på varje ort. Om det finns undantag betalas detta av avdelningen.

Nyheter

Under april månad erbjuds du som anställd en introduktion av Skype för företag. För mer information se Demonstration av Skype för företag.

Kontakt

Vid frågor om telefonin kontakta eller besök Servicecenter 

E-post: kontakt@miun.se
Telefon: 010-142 8000 val 4
Besök: mån-fre kl.08:00-16:00
Hus N på Campus Sundsvall
Hus G på Campus Östersund

Nyheter

Under april månad erbjuds du som medarbetar en introduktion i Skype för företag. För mer information vänligen se Demonstration av Skype för företag.

FAQ om telefonin. 
Se de vanligaste frågorna.