Kursplan
Kursplan för Pedagogik GR (A), Pedagogik, 30 hp
Education BA (A)
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE003G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Namn (inriktning): Pedagogik
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig avdelning: Utbildningsvetenskap
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Inrättad: 2006-09-26
- Fastställd: 2007-04-05
- Senast ändrad: 2014-11-25
- Giltig fr.o.m: 2015-01-19
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet kunskap om pedagogiks vetenskapliga grund, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för samt diskutera information, problem och lösningar.
Lärandemålen gäller områdena: Utbildning och ledarskap i arbetslivet; Fostran, undervisning och lärande; Pedagogik och samhälle samt Vuxenpedagogik.
Innehåll
Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Utbildning och ledarskap i arbetslivet, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika teoretiska perspektiv på organisation och ledarskap, samt några genusteoretiska perspektiv på lärande i arbetslivet. I momentet ingår även att behandla hur kompetens, kompetensutveckling och lärande kan gestaltas i arbetslivet.
Delmoment 2: Introduktion till pedagogikämnet - Fostran, undervisning och lärande, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika teoretiska perspektiv på fostran som process i relation till familj och samhälle. Därtill behandlas även teoretiska perspektiv på undervisning och lärande som individuella och kollektiva processer i familj och samhälle.
Delmoment 3: Pedagogik och samhälle, 7,5 hp
- I detta moment ingår hur relationen mellan utbildning och samhällsförändring i ett svenskt sammanhang kan förstås. Dessutom belyses hur relationer mellan å ena sidan utbildning och å den andra sidan klass, kön, etnicitet under de senaste århundradena uppstått, vidmakthålles och förändras.
Delmoment 4: Vuxenpedagogik, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika teoretiska perspektiv på vuxnas lärande och kompetensutveckling i olika delar av utbildningssystemet.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenten till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
- ISBN: 978-91-44-0783-9
- Kommentar: 166 s.
- Författare/red: Bie, Kristin
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
- Förlag: Gleerups
- Upplaga: 2014
- Kommentar: 119 s.
- Författare/red: Erikson, Martin G.
- Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2009
- ISBN: 978-91-44-04826-0
- Kommentar: 121 s.
- Författare/red: Helms Jörgensen, Christian
- Titel: Utbildningsplanering: Samspel mellan utbildning och arbete
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2006
- ISBN: 91-44-03975-1
- Kommentar: 341 s.
- Författare/red: Hällsten, Freddy, & Tengblad, Stefan (Red.)
- Titel: Medarbetarskap i praktiken
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2006
- ISBN: 91-44-03898-4
- Kommentar: Valda delar; ca. 150 s.
- Författare/red: Kock, Henrik (Red.)
- Titel: Arbetsplatslärande - att leda och organisera kompetensutveckling
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2010
- ISBN: 978-91-44-05846-7
- Kommentar: 208 s.
- Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
- Titel: Education, Globalization & Social Change
- Ort: Oxford
- Förlag: Oxford University Press
- Upplaga: 2006
- ISBN: 0-19-927253-0
- Kommentar: Totalt 60 s.; kapitel 16, 20 & 22
- Författare/red: Pommer-Nilsson, Peter
- Titel: En introduktion till Pedagogik i arbetslivet: Begrepp - Historik - Nutid
- Ort: Umeå
- Förlag: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet
- Upplaga: 2003
- : http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:153100
- Kommentar: Pedagogiska rapporter nr 72; 80 s.
- Författare/red: Schultz, Duane, & Schultz, Sydney Ellen
- Titel: Psychology and work today: Pearson new international edition
- Ort: Boston
- Förlag: Pearson
- Upplaga: 2013 (10:e uppl.)
- ISBN: 978-0-205-70587-0
- Kommentar: Totalt 57 s.; kapitel 8 & 9
- Författare/red: Wahl, Anna, Holgersson, Charlotte, Höök, Pia, & Linghag, Sophie
- Titel: Det ordnar sig: Teorier om organisation och kön
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2011 (2:a uppl.)
- ISBN: 91-44-01336-1
- Kommentar: 283 s.
Moment 2
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
- ISBN: 978-91-44-0783-9
- Kommentar: 166 s.
- Författare/red: Bie, Kristin
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
- Förlag: Gleerups
- Upplaga: 2014
- Kommentar: 119 s.
- Författare/red: Erikson, Martin G.
- Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2009
- ISBN: 978-91-44-04826-0
- Kommentar: 121 s.
- Författare/red: Kroksmark, Tomas
- Titel: Den tidlösa pedagogiken
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2011 (2:a uppl.)
- ISBN: 978-91-44-06847-3
- Kommentar: Totalt 355 s.; s. 115-230, 263-284, 329-388, 415-496, 587-676
- Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
- Titel: Education, Globalization & Social Change
- Ort: Oxford
- Förlag: Oxford University Press
- Upplaga: 2006
- ISBN: 0-19-927253-0
- Kommentar: Totalt 50 s.; s. 1-20 samt därefter kapitel 1-4
- Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
- Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur & Kultur
- Upplaga: 2014 (3:e uppl.)
- ISBN: 978-91-27-13370-9
- Kommentar: Totalt 82 s.; kapitel 6 & Liedmans onumrerade kapitel (s. 223-245)
- Författare/red: Svensson, Lennart
- Titel: Introduktion till pedagogik
- Ort: Stockholm
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2014 (2:a uppl.)
- ISBN: 978-91-7227-601-7
- Kommentar: 254 s.
Moment 3
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
- ISBN: 978-91-44-0783-9
- Kommentar: 166 s.
- Författare/red: Axelsson, Thom
- Titel: Rätt elev i rätt klass: Skola, begåvning och styrning 1910–1950
- Ort: Linköping
- Förlag: Linköping Studies in Education
- Upplaga: 2007
- : http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-7994
- ISBN: 91-85643-05-X
- Kommentar: 265 s.
- Författare/red: Bie, Kristin
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
- Förlag: Gleerups
- Upplaga: 2014
- Kommentar: 119 s.
- Författare/red: Erikson, Martin G.
- Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2009
- ISBN: 978-91-44-04826-0
- Kommentar: 121 s.
- Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
- Titel: Education, Globalization & Social Change
- Ort: Oxford
- Förlag: Oxford University Press
- Upplaga: 2006
- ISBN: 0-19-927253-0
- Kommentar: Totalt 65 s.; kapitel 5, 7, 11 & 42
- Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
- Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur & Kultur
- Upplaga: 2014 (3:e uppl.)
- ISBN: 978-91-27-13370-9
- Kommentar: Totalt 210 s.; kapitel 1-4, 10, 12-14 & 19
- Författare/red: Wernersson, Inga
- Titel: Från förskola till högskola: Vilka avtryck ger forskning om jämställdhet?
- Ort: Stockholm
- Förlag: Vetenskapsrådet
- Upplaga: 2007
- : https://publikationer.vr.se/produkt/fran-forskola-till-hogskola/
- Kommentar: Vetenskapsrådets rapportserie 12:2007; 92 s.
- Författare/red: Wikström, Hanna
- Titel: Etnicitet
- Ort: Malmö
- Förlag: Liber
- Upplaga: 2009
- ISBN: 9789147088980
- Kommentar: 128 s.
Moment 4
- Författare/red: Abrant Dahlgren, Madelene, & Carlsson, Irma (Red.)
- Titel: Lärande på vuxnas vis - vetenskap och beprövad erfarenhet
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2009
- ISBN: 978-91-44-04276-3
- Kommentar: 173 s.
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
- ISBN: 978-91-44-0783-9
- Kommentar: 166 s.
- Författare/red: Bie, Kristin
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
- Förlag: Gleerups
- Upplaga: 2014
- Kommentar: 119 s.
- Författare/red: Erikson, Martin G.
- Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2009
- ISBN: 978-91-44-04826-0
- Kommentar: 121 s.
- Författare: From, Jörgen, & Holmgren, Carina
- Artikeltitel: För EU i tiden: En betraktelse över svensk kommunal vuxenutbildning
- År/Volym/nr/sidor: 2005/10/2/139-146
- Tidskrift: Pedagogisk Forskning i Sverige
- : http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/issue/view/1061
- Författare/red: Knowles, Malcolm Shephard, Holton III Elwood F., & Swanson, Richard
- Titel: The Adult Learner
- Ort: Oxford
- Förlag: Routledge
- Upplaga: 2015 (8:e uppl.)
- ISBN: 0-7506-7837-2
- Kommentar: 288 s.
- Författare/red: Larson, Staffan, & Olsson, Lars-Erik (Red.)
- Titel: Om vuxnas studier
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2006
- ISBN: 91-44-02935-7
- Kommentar: 221 s.
- Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
- Titel: Education, Globalization & Social Change
- Ort: Oxford
- Förlag: Oxford University Press
- Upplaga: 2006
- ISBN: 0-19-927253-0
- Kommentar: Totalt 80 s.; kapitel 58-62, 64-65
- Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
- Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur & Kultur
- Upplaga: 2014 (3:e uppl.)
- ISBN: 978-91-27-13370-9
- Kommentar: Totalt 25 s.; kapitel 21
- Författare/red: Wenger, Etienne
- Titel: Communities of Practice: Learning, meaning and identity
- Ort: Cambridge
- Förlag: Cambridge University Press
- Upplaga: 1998
- ISBN: 978-0-521-66363-2
- Kommentar: 318 s.