Kursplan
Kursplan för Svenska som andraspråk GR (A), Uttal och kommunikation A1, 7,5 hp
Swedish as a Second Language Ba (A), Pronounciation and Communication A1, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SS001G
- Ämne huvudområde: Svenska som andraspråk
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Namn (inriktning): Uttal och kommunikation A1
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig avdelning: Humaniora
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Inrättad: 2017-06-12
- Fastställd: 2018-05-15
- Senast ändrad: 2018-05-16
- Giltig fr.o.m: 2018-08-15
Syfte
Kursen har en huvudsaklig inriktning på ämnet svenska som andraspråk i skolan och svenska språkets fonologi. Den ingår i en serie 7,5-poängskurser där de övriga delarna består av: A2 med inriktning på grammatik, A3 med inriktning på språksociologi och flerspråkighet samt A4 med inriktning på andraspråksinlärning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
- redogöra för ämnet svenska som andraspråk i ett historiskt perspektiv,
- identifiera, definiera och tillämpa fonologiska grundbegrepp,
- redogöra för svenskans fonemsystem och prosodi i ett kontrastivt perspektiv
Färdighet och förmåga:
- beskriva och diskutera skillnader och likheter mellan styrdokumenten för skolämnena svenska och svenska som andraspråk,
- analysera inlärares muntliga produktion i en lärsituation,
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna normer för akademiskt skrivande,
- muntligt redogöra för och reflektera över kunskapsstoffet på ett tydligt och begripligt sätt med hänsyn till syfte, mottagare och situation
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- föreslå och reflektera över pedagogiska åtgärder som utvecklar andraspråksinlärarens muntliga kompetens.
Innehåll
Kursen omfattar två moment:
1. Svenska som andraspråk i skolan, 2,5 hp. Momentet behandlar skolämnet svenska som andraspråk i ett historiskt och nutida perspektiv. Likheter och skillnader i styrdokumenten för skolämnena svenska och svenska som andraspråk belyses och problematiseras.
2. Fonetik och fonologi, 5 hp. Momentet behandlar det svenska språkets fonologi i ett kontrastivt perspektiv och fokus ligger på strukturer som för andraspråksinlärare ofta medför svårigheter vid inlärningen. Uttalsundervisningens roll för den språkliga utvecklingen diskuteras och problematiseras.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursens huvudsakliga inriktning är på ämnet svenska som andraspråk i skolan och svenska språkets uttal och fonologi. Den ingår i en serie 7,5-poängskurser som riktar sig till dig som vill lära dig mer om ämnet eller bli behörig att undervisa i svenska som andraspråk.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Examinerande moment ingår i samtliga fyra träffar varför närvaro är obligatorisk.
Examination
Svenska som andraspråk i skolan, 2,5 hp:
Examination sker genom examinerande skriftliga och muntliga uppgifter samt aktivt deltagande vid seminarier.
Fonetik och fonologi, 5 hp:
Examination sker genom examinerande skriftliga och muntliga uppgifter samt aktivt deltagande vid seminarier.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Axelsson, Monica
- Titel: Flerspråkighet och lärande. I: Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2 uppl. 2013
- Kommentar: S. 547-577
- Författare/red: Damber, Ulla
- Titel: Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället. I: Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2 uppl. 2013
- Kommentar: S. 661-684
- Författare/red: Mayi, Nazif
- Titel: Kulturella olikheter i barnuppfostran och undervisning.
- Förlag: Kurdiska institutet
- Upplaga: 2009
- Kommentar: Beställs från Kurdiska institutet: kurdiskainstitutet@yahoo.se
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Få syn på språket – ett kommentarsmaterial om språk- och kunskapsutveckling i alla skolformer, verksamheter och ämnen.
- Förlag: Fritzes
- Upplaga: 2012
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Kommentar: Tillgängligt på nätet: http://www.skolverket.se
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
- Kommentar: Tillgängligt på nätet: http://www.skolverket.se
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Nya språket lyfter – diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk. Reviderad 2011
- Upplaga: 2011
- Kommentar: Tillgängligt på nätet: http://www.skolverket.se
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Utbildning i svenska för invandrare. Kursplan och kommentarer.
- Upplaga: 2012
- Kommentar: Tillgängligt på nätet: http://www.skolverket.se
- Författare/red: Tingbjörn, Gunnar
- Titel: Svenska som andraspråk i ett utbildningsperspektiv – en tillbakablick. I: Hyltenstam, K., Lindberg, I. (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle.
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 1 uppl. 2004
- Kommentar: S. 743–761.
Moment 2
- Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
- Titel: Språktypologi och språksläktskap
- Ort: Stockholm
- Förlag: Liber
- Upplaga: 2001
- Författare/red: Boyd, Sally & Bredänge, Gunlög
- Titel: Attityder till brytning – exemplet utländska lärare i svenska skolor. I: Hyltenstam, K., Lindberg, I. (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle.
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 2 uppl. 2013
- Kommentar: S. 437–457.
- Författare/red: Kjellin, Olle
- Titel: Uttalet, språket och hjärnan: teori och metodik för språkundervisningen
- Ort: Uppsala
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Upplaga: 2002
- Författare/red: Lundström-Holmberg, Eva & af Trampe, Peter
- Titel: Elementär fonetik. En kurs i artikulatorisk fonetik
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Upplaga: 1993
- Författare/red: Thorén, Bosse
- Titel: Svensk fonetik för andraspråksundervisningen
- Ort: Lund
- Förlag: Vulkan
- Upplaga: 2014