Kursplan
Kursplan för Folkhälsovetenskap AV, Strategiskt folkhälsoarbete, 7,5 hp
Public Health Science MA, Strategic Public Health Work, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FH016A
- Ämne huvudområde: Folkhälsovetenskap
- Nivå: Avancerad
- Namn (inriktning): Strategiskt folkhälsoarbete
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig avdelning: Hälsovetenskap
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Inrättad: 0001-01-01
- Fastställd: 2012-04-13
- Senast ändrad: 2013-06-17
- Giltig fr.o.m: 2013-08-15
Syfte
Kursen syftar till att den studerande fördjupar sina kunskaper om strategier, modeller och metoder för folkhälsoarbete samt ökar förståelsen för hur dessa kan tillämpas på olika nivåer i samhället.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- identifiera och analysera strategier, metoder och modeller för folkhälsoarbete
internationellt och nationellt i förhållande till hälsopolitiskt och vetenskapligt
underlag
- tillämpa en planerings- och utvärderingsmodell för analys och värdering av ett
nationellt strategiskt folkhälsoarbete
- självständigt presentera och argumentera val av strategi och metoder för
regionalt eller lokalt folkhälsoarbete i förhållande till behov och resurser
- motivera och diskutera etiska överväganden i planering och genomförande av
strategiskt folkhälsoarbete
- analysera och väcka frågeställningar om strategiskt folkhälsoarbete i förhållande
till hållbar utveckling av hälsa och samhälle.
Innehåll
- strategier, modeller och metoder i folkhälsoarbete, internationellt, nationellt,
regionalt och lokalt
- prioriterade områden för strategiskt folkhälsoarbete
- planerings- och utvärderingsmodeller
- etiska överväganden i folkhälsoarbete
- hållbar utveckling av hälsa och samhälle
- kunskapsbaserat folkhälsoarbete
Behörighet
Grundläggande behörighet Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp, inklusive examensarbete om minst 15 hp i folkhälsovetenskap, hälsovetenskapliga eller samhällsvetenskapliga ämnesområden eller motsvarande utländsk examen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen är helt nätbaserad via en lärplattform. Undervisningen utgår från ett forskande och undersökande arbetssätt. Studierna tar sin utgångspunkt i den studerandes erfarenhet och bygger på dennes ansvar samt ett aktivt kunskapssökande, reflektion och värdering. Arbetsformerna utgörs av handledda studieuppgifter enskilt och i grupp, som följs upp i gruppdiskussioner via lärplattformen. Stor vikt läggs på att studenterna tillsammans utvecklar sina kunskaper genom studieuppgifter och diskussioner för att främja den enskildes lärande. Obligatoriska avsnitt framgår av studiehandledningen. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Teknikkrav: Dator, internetuppkoppling (fast uppkoppling), headset (hörlurar med mikrofon).
Examination
Samlad bedömning 7,5 hp
Examination sker genom skriftligt redovisade tentamina samt genom kontinuerlig bedömning av studerandes studiepresentationer vid deltagande i gruppdiskussioner.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bayer, R.
- Titel: Ethics of Health Promotion and Disease Prevention. Module 6. In B. Jennings, J. Kahn, A. Mastroianni, L. S. Parker (Eds.). Ethics and Public Health: Model Curriculum [Online]
- Förlag: Available: Association of Schools of Public Health
- Upplaga: 2003
- : Tillgänglig: http://www.asph.org/UserFiles/Module6.pdf
- Kommentar: Titeln finns att tillgå i fulltext på Internet.
- Författare/red: CSDH
- Titel: Closing the gap in a generation: health equity through action on the social determinants of health. Final Report of the Commission on Social Determinants of Health
- Ort: Geneva
- Förlag: World Health Organization
- Upplaga: 2008
- : Tillgänglig: http://www.who.int/social_determinants/thecommission/finalreport/en/index.html
- Kommentar: Titeln finns att tillgå i fulltext på Internet.
- Författare/red: Nutbeam, D., Bauman, A.
- Titel: Evaluation in a Nutshell. A Practical Guide to the Evaluation of Health Promotion Programs
- Ort: North Ryde, N.S.W.
- Förlag: McGraw-Hill, cop.
- Upplaga: 2006
- ISBN: ISBN: 0074715534.
- Författare/red: Nutbeam, D., Harris, E. & Wise, M.
- Titel: Theory in a Nutshell: a practical guide to health promotion theories (3. ed.)
- Ort: North Ryde, N.S.W.
- Förlag: McGraw-Hill Australia
- Upplaga: 2010
- ISBN: ISBN: 978-0-07-027843-1.
- Författare/red: Statens folkhälsoinstitut
- Titel: Folkhälsopolitisk rapport. Framtidens folkhälsa – allas ansvar. R2010:16
- Upplaga: 2010
- : Tillgänglig: http://www.fhi.se/Publikationer/Sok-publikation/
- ISBN: ISBN: 978-91-7257-728-2
- Kommentar: Titeln finns att tillgå i fulltext på Internet.
- Författare/red: Tones, K. & Green, J.
- Titel: Health Promotion: planning and strategies
- Ort: London
- Förlag: SAGE Publications Ltd
- Upplaga: 2010
- ISBN: ISBN: 1847874894.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.