Wayback Machine
maj JUNI OKT. »
Previous capture 15 Next capture
2019 2020 2021
3 captures
15 juni 20 - 29 okt. 20
Close Minimize Help

Undervisa på distans

Här hittar du information och tips om undervisning på distans för dig som lärare. I första hand ska du använda Zoom eller Moodle vid distansundervisning.

Frågor och svar för lärare

Examination

Hur får jag som ställföreträdande examinator behörighet till Ladok?

Regeringen har rekommenderat svenska lärosäten att gå över till digitala lösningar för undervisning och examination. Vad innebär det för mig?

Vad behöver jag som kursansvarig göra för att följa regelverket när vi går över till distans?

Vad är viktigt att tänka på för att säkerställa en rättssäker examination?

Har en student rätt att kräva extra tentatillfälle om hen inte kan eller väljer att inte delta i en examination?

Studenter som ska tentera visar symptom på förkylning/influensa, alternativt har varit i riskområden, men kommer ändå till tentasalen. Kan vi avvisa dem och utifrån vilka kriterier?

Om en student reser in till campus eller lärcentra och tentan inte genomförs utan har övergått till digitalt format – utgår ersättning för resa?

Hur hanterar vi anmälan om särskilt stöd?

Hur får studenterna tillbaka sina skrivna tentor?

Stöd till lärare

Var ringer jag om jag behöver hjälp akut?

Kan jag få hjälp med att filma undervisningen?

Vilka tekniska lösningar och support finns för att ställa om distributionsform från campus till digital lösning?

Vad är viktigt att tänka på kring upphovsrätt för mig som lärare?

Jag saknar utrustning som webbkamera och headset eller programvara?

Utbildningsrelaterade frågor

Kan jag som lärare använda lärosalarna?

Vad händer om en student inte följer universitets regler om att isolera sig hemma efter vistelse i riskområde?

Kan studenter använda grupprum och allmänna ytor på campus vid behov?

Distributionsformer kurs/kursmoment

Om vi vill ställa om distributionsformen för en kurs eller ett kursmoment, exempelvis ett moment i en distansutbildning som ska ske på plats på campus ska ställas om till ett digitalt alternativ – vad har vi möjlighet att göra?

Det moment vi vill tillgängliggöra via digitala alternativ har obligatorisk närvaro – vad har vi möjlighet att göra?

Schema

Vad behöver jag som lärare ändra i schemat när vi går över till distans?

Om medarbetare vill ställa om sina föreläsningar eller kursmoment till ett digitalt alternativ, exempelvis zoom, hur gör de då med schemat?