Examination på distans
Det är speciella utmaningar med examination på distans jämfört med examination på campus. Målet är att studenterna ska få möjlighet att visa sina kunskaper på bästa möjliga sätt. Samtidigt vill vi förhindra otillåtet samarbete med mera.
Situationen kan vara ovan för både studenter som lärare och det finns risk för problem med IT-tekniken, både vid utvecklingen av examinationen och vid genomförandet. Dessutom måste vi just nu förändra examinationen under tidspress. Det finns inget generellt bästa sätt att genomföra en examination utan man behöver skapa en form som både är anpassad till lärarlagets förutsättningar och studenternas behov. Det är en fördel att utnyttja examinationsformer och standarverktyg som studenterna redan känner till.
Individuell examination
Ett snabbt sätt att flytta ut en traditionell skriftlig tentamen till distans är att använda Zoom för att kontrollera otillåtet samarbete. Studenterna tenterar i ett Zoom-rum med påslagen kamera och mikrofon så att läraren kan övervaka examinationen. Moodles funktion för inlämning av uppgifter kan användas för att samla in tentorna och om de inte är handskrivna kan plagiatkontroll genomföras med Urkund.
Moodle har ett kraftfullt system för webbaserade tentor där olika typer av frågor kan formuleras från enkla flervalsfrågor och animeringar till beräkningar och essäer. Det är möjligt att göra tentorna självrättande så att studenterna får besked direkt efter examinationen. Det tar rätt mycket tid att skapa bra frågebanker och en del av funktionerna, till exempel beräknade frågor, är lite krångliga att använda i början. Det är en fördel om studenterna får möjlighet att genomföra övningstentor innan examinationen så att de känner till hur tentasituationen fungerar.
Det finns system för att göra varje students tenta unik. Om tentan har en gemensam startpunkt, är unik och om den genomförs under rimlig tidspress minskar risken för otillåtet samarbete. Det går att ordna så att studenterna sänder in inskannade papper eller foton i Moodle för att visa att de genomfört uppgifter på egen hand.
Inspera är en plattform som du kan använda vid examinationer eller kunskapsavstämningar. Här finns möjlighet att variera frågorna med till exempel flervalsfrågor och essäfrågor. Bedömningen blir smidig då du kan använda olika självrättande frågor som spar tid. Plattformen ger också automatiskt förslag på betyg baserat på dina valda betygssystem och nivåer. Med Inspera kan man hålla tentor antingen i en vanlig eller nedlåst webbläsare som då gör att studenten till exempel inte kan surfa, komma åt filer lokalt eller starta program på datorn. Läs mer om Inspera här.
Zoom kan användas för muntlig examination. Inspelningsfunktionen ger möjlighet att dokumentera examinationen och säkerställa rättssäkerheten. Det är möjligt att låta studenten använda Zooms whiteboard för att visa hur uppgifter ska lösas i realtid men det kan vara svårt för studenter att använda det verktyget utan träning.
Moodles funktion för inlämningsuppgifter kan användas för att lämna in uppsatser och hemtentor. Betygssättning och återkoppling till studenterna sker då i samma system.
En fördel med att använda Moodle vid examination är att insändningen dokumenteras och går till ett system, inte en enskild lärare. Detta underlättar för ett lärarlag att ta gemensamt ansvar för examinationen och minskar risken för problem vid sjukskrivningar.
Gruppexamination och seminarier
Zoom har flera funktioner som kan användas i gruppexaminationer och seminarier. Generellt är det svårare att få en allmän diskussion mellan studenter vid videokonferens. Om man använder Zooms funktion med grupprum skapar man förutsättningar för ett mer aktivt deltagande i seminariet med diskussioner i mindre grupper. Det finns en funktion för att skapa enkla frågor i Zoom som kan användas för kontrollfrågor och återkoppling.
Det är viktigt att känna sig trygg med att använda funktionerna i Zoom innan examinationen. Träna på att använda verktyget i förväg med några kollegor. Börja gärna med några minuters sound-check innan seminariet börjar så att man är säker på att tekniken fungerar för alla deltagare.
Jämför Inspera och Moodle
Om du vill jämföra plattformarna Inspera och Moodle så finns en sammanställning där du kan se vilka olika funktioner som finns i systemen. Se jämförelsen här.
Anpassade examinationsformer
Här finns rekommendationer till dig som behöver anpassa examinationer på grund av covid-19. Råden är utarbetade av representanter från Mittuniversitetet. Läs mer om anpassade examinationsformer här.
För mer information:
Digital tentamen - Inspera
MIUN:s Moodlemanual
MIUN:s introduktion till tester i Moodle
MIUN:s introduktion om inlämningsuppgift i Moodle
MIUN:s introduktion till Zoom
Moodles officiella dokumentation om tester/quizzar
Zooms supportsida om grupprum
Zooms supportida om quizzar/polls
Zooms instruktionsfilmer på YouTube
Examination
Vad gäller för salstentamen hösten 2020?
Rektor beslutade den 18 mars 2020 att Mittuniversitetet från samma datum skulle övergå till att undervisa och examinera på distans. Undantag från digital examination under höstterminen 2020 beslutas av prefekt.
Varje institution behöver prioritera vilka examinationer som ska ges förtur till salstentamen. En förutsättning är att tentamenssamordningen har möjlighet att ordna tentamensvakter samt att lämpliga lokaler finns tillgängliga. Kan inte detta tillgodoses behöver tentamen genomföras i annan form.
Hur får jag som ställföreträdande examinator behörighet till Ladok?
För att en person ska få behörighet till Ladok ska chef/prefekt eller fakultetshandläggare/fakultetsadministratör skicka in Ansvarsförbindelse för Ladokanvändare till ladok@miun.se
Om utskrift av pappersblankett ej är möjlig:
- Fyll i blanketten Ansvarsförbindelse för Ladokanvändare och maila till ladok@miun.se.
- Ange i mailet om aktivering av behörighet ska ske vid ett senare tillfälle eller på en gång.
- När det är aktuellt att aktivera behörighet där blankett finns inskickad, meddelas detta till ladok@miun.se av prefekt eller fakultetshandläggare/fakultetsadministratör.
Ladok sparar blanketterna för underskrift av chef/prefekt vid senare tillfälle.
Vad behöver jag som kursansvarig göra för att följa regelverket när vi undervisar digitalt?
Det är viktigt att du dokumenterar de förändringar som görs i kurs- och utbildningsplanen när du ändrar exempelvis examinationsform, information om kurs, kursmoment eller delexaminationer osv.
Det kan också finnas behov av att dokumentera ändrat eller uteblivet datum för examinationstillfälle.
Enligt Rektorsbeslut tillåts avsteg från kurs- och utbildningsplaner vad gäller formerna för bedömning av studenternas prestationer och för undervisning för att möjliggöra genomförande på distans, i de fall det är möjligt med bibehållande av utbildningens kvalitet. Beslut om avsteg fattas av dekanen. Beslut kan delegeras längst till prefekt.
På vilka sätt kan man examinera digitalt?
Läs mer om olika sätt att examinera här.
Vad är viktigt att tänka på för att säkerställa en rättssäker examination?
Läs mer om anpassade examinationsformer, rättsliga frågor här.
Har en student rätt att kräva extra tentatillfälle om hen inte kan eller väljer att inte delta i en examination?
Nej, om en student inte kan, eller väljer att inte, delta vid ett examinationstillfälle så gäller i första hand nästa omtentamenstillfälle och senare uppsamlingstentamen. Beslutet om ändrad examinationsform öppnar inte för ersättningstillfällen för enskild student eller grupp.
Beslutet öppnar för att vi som lärosäte kan välja att införa ett allmänt uppsamlingstillfälle likt det vi normalt har i augusti men den punkten innebär inte att enskilt tillfälle skall skapas för en enskild student eller studentgrupp.
Studenter som ska tentera visar symptom på förkylning/influensa, men kommer ändå till tentasalen. Kan vi avvisa dem och utifrån vilka kriterier?
Här kan vi använda de regler som UHR föreslagit för högskoleprov. Det innebär att vi via rektorsbeslut kan utfärda en ordningsregel som träder i kraft vid den här typen av situation, dvs. där vi har en aktiv samhällsfarlig smitta. Tentanderna ska då få information om att de som är sjuka inte ska komma till tentamen. För de fall där de ändå gör det kan vi använda disciplinnämnden för att utfärda en avstängning i efterhand.
Hur hanterar vi anmälan om särskilt stöd?
Om ni har anmälan till tentamen i Ladok, så kan studenterna som har rätt till särskilt stöd anmäla sitt behov av stöd. När anmälan stängt behöver ni lärare bara kontakta Tentamenssamordningen för att kolla om någon anmält stöd (som i detta läge bara gäller förlängd tid, 40% av ordinarie skrivtid). Använder ni inte Ladok behöver ni informera studenterna om att de måste visa sina intyg på stöd till er.
Kontaktuppgifter till Tentamenssamordningen finns längst ner på sidan här.
Hur får studenterna tillbaka sina papperstentor?
Nedanstående process gäller inte när examination och rättning genomförs digitalt i tex Inspera eller Moodle.
Under rådande pandemi kan tentamensfunktionen genomföra expediering och lagring av rättade papperstentor enligt följande process:
1. Studenterna behöver vara anmälda i Ladok för att skanningen ska kunna genomföras. Detta kan göras i efterhand om tentan redan är skriven, institutionens administratör/handläggare lägger upp ett låst anmälningstillfälle och anmäler på de studenter som skrivit. OBS! Detta måste göras innan resultatet rapporteras in i Ladok! Fortsättningsvis rekommenderas att tentamensanmälan alltid görs i Ladok, inte minst för att studenter som har rätt till särskilt stöd ska kunna anmäla det på det sätt de är instruerade att göra.
2. För att en rättad tentamen ska kunna skannas av STUA behöver institutionerna, till Tentamensfunktionen, leverera en oskriven papperstenta i orginal, vilken visar tentamensfrågor, datum och kurskod. Tillsammans med originaltentamen bifogas studenternas skrivna tentamina där det framgår vilken student som tenterat (t ex utskriven från mail eller annat system).
3. I de fall (t ex då svar redan har skickats till student) enbart tentamensfrågor ska skannas för arkivering skickas de till tentasamordningen. I de fall anmälningstillfälle saknas i Ladok läggs ett stängt anmälningstillfälle upp av handläggare/administratör då tentamen skickas.
4. Ingen kopia, varken digital eller på papper, lagras hos lärare efter att de har skannats, de ska raderas eller gallras.