Kursplan
Kursplan för Psykologi GR (A), Introduktion till Beteendeterapi och kognitiv beteendeterapi (KBT), 7,5 hp
Psychology Ba (A) Introduction to Behaviour Therapy and Cognitive Behaviour Therapy (CBT), 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS062G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Namn (inriktning): Introduktion till Beteendeterapi och kognitiv beteendeterapi (KBT)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Medicin 40%
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Fastställd: 2009-10-31
- Senast ändrad: 2020-05-26
- Giltig fr.o.m: 2020-08-09
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall få en introduktion till Beteendeterapi (BT) och Kognitiv beteendeterapi (KBT) och hur dessa terapier tillämpas vid olika psykiska tillstånd/beteendeproblem.
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
• Redogöra för, förklara och visa förståelse för hur BT/KBT används för intervention vid olika beteendeproblem och psykiska störningar.
• Redogöra för, förklara och visa förståelse för idéer, begrepp, teorier, arbetssätt, analyssätt och interventioner, samt när dessa är relevanta och användas, inom BT/KBT.
• Redogöra för aspekter rörande evidens och det empiriska stödet för BT/KBT vid olika psykiska störningar/beteendeproblem.
Färdighet och förmåga
• Genomföra enklare analyser utifrån ett BT/KBT-perspektiv av mänskligt beteende i allmänhet och psykiska störningar i synnerhet.
Innehåll
Litteraturen och kompletterande inslag adresserar begrepp, teorier och idéer som gör sig gällande inom BT/KBT, samt olika psykiska störningar/beteendeproblem och hur de kan beskrivas, analyseras och interveneras inom BT/KBT.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ges på halvfart och på distans (dvs det är en sk nätkurs) vars upplägg syftar till att möjliggöra deltagande både för yrkesverksamma och för heltidsstuderande personer. Distansanpassad teknologi används. På Mittuniversitetets digitala lärplattform kan studenten bl.a. komma att få ta del av föreläsningar och psykoterapidemonstrationer samt kommunicera med andra studenter i lärande syfte.
Examination
2001: Grupparbete, Grupparbete, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2002: Tentamen, Tentamen, 6,0 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Kunskapsredovisningen sker individuellt i form av skriftlig tentamen via lärplattformen Moodle.
Betygskriterier se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett beslut från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Kåver, A.
- Titel: KBT i utveckling: en grundbok i kognitiv beteendeterapi.
- Förlag: Natur & Kultur.
- Upplaga: senaste upplagan
- Författare/red: Wadström, O.
- Titel: Att förstå och påverka beteendeproblem.
- Förlag: Psykologinsats.
- Upplaga: senaste upplagan
- Författare/red: Öst, L.-G. (Red)
- Titel: Kognitiv beteendeterapi inom psykiatrin.
- Förlag: Natur & Kultur.
- Upplaga: senaste upplagan
Kursen kan ingå i examen och tillgodoräknas inom vissa kombinationer av tillämpningsblock, förutsatt att kurserna Psykologi GR (A) Basblock 30 hp samt Forskningsmetodik I 7,5 hp är godkända.
Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess och dator.