Kursplan
Kursplan för Psykologi GR (A), Ledarskap och coaching, 7,5 hp
Psychology Ba (A), Leadership and Coaching, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS108G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Namn (inriktning): Ledarskap och coaching
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Medicin 40%
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Inrättad: 2016-09-07
- Fastställd: 2017-05-05
- Senast ändrad: 2020-05-26
- Giltig fr.o.m: 2020-08-15
Syfte
Kursen syftar till att deltagarna ska få insikt i ledarskapets betydelse, vad ledarskap innebär och hur det kan beskrivas och förstås utifrån olika teorier. Vidare syftar kursen till att studenterna skall få kunskap i arbetslivsinriktad coaching, vilket kan handla om att motivera, ge stöd och att hjälpa den coachade att formulera och nå uppsatta mål. Coaching kan riktas till medarbetare såväl som ledare.
Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva etablerade teoribildningar för ledarskap.
- Beskriva metoder för coaching med avseende på människosyn, tillämpning och forskningsstöd.
Färdigheter och förmåga
- Planera insatser utifrån teori och metoder med fokus på individer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt granska samt resonera kring ledarskap med hänsyn till genus, etik och mångfald.
- Beskriva styrkor och svagheter i olika ledarskapsteorier och coachingmetoder, samt värdera dess användbarhet vid behov av förändring eller hantering av problem.
Innehåll
Kursen behandlar ledarens olika centrala roller, ledarens personlighet, karaktäristika och beteende samt ledarskapets betydelse för medarbetarnas arbetstillfredsställelse och organisationens utveckling. Vidare behandlar kursen området coaching, vilket kan användas generellt i ledarskapets tillämpning och vid speciella problem eller förändringsbehov.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
En viktig del av kursen är föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
2004: Moment 1, Ledarskapsteorier, Muntlig och skriftlig presentation, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2005: Moment 2, Fördjupning inom ledarskap och coaching, Skriftlig redovisning, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2006: Webbtentamen, Webbtentamen, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Betygskriterier se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier
En del av bedömningsgrunden för inlämnade uppgifter är att de utförs inom givna tidsramar. Reducerad betygsskala (E/F) används vid försenad inlämning. Student som önskar tillgång till fullständig betygsskala efter deadline för ordinarie tillfälle, hänvisas till omexamination/uppsamlingstillfälle.
Om en student har ett beslut från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Northouse, P.G.
- Titel: Leadership.
- Förlag: Sage Publications Ltd, USA.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Författare/red: Palmer, S., & Whybrow, A.
- Titel: Handbook of Coaching Psychology: A Guide for Practitioners.
- Förlag: Routledge.
- Upplaga: Senaste upplagan
Kursen ges via distansöverbryggande teknik och tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera krävs.