Svenska som andraspråk GR (A), Kultur och migration A3, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.

Det går bra att skriva ut en kursplan direkt från webbsidan genom att använda kortkommandot ctrl+P. Det går då även att spara planen som en PDF.


Kursplan för:

Svenska som andraspråk GR (A), Kultur och migration A3, 7,5 hp

Swedish as a Second Language BA (A), Culture and Migration A3, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SS012G
  • Ämne huvudområde: Svenska som andraspråk
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Namn (inriktning): Kultur och migration A3
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2021-08-11
  • Senast ändrad: 2022-10-26
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-07

Syfte

Kursen har en huvudsaklig inriktning mot språksociologiska aspekter på flerspråkighet samt kultur och migration. Den ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser där de övriga delarna består av : A1 med inriktning på ämnet svenska som andraspråk i skolan och svenska språkets fonologi, A2 med inriktning mot det svenska språkets struktur ur ett andraspråksperspektiv och A4 med inriktning mot andraspråksinlärning och flerspråkighet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- identifiera, definiera och tillämpa språksociologiska grundbegrepp,
- redogöra för olika sidor av samband mellan språk och samhälle,
- redogöra för och diskutera samband mellan språk och identitet

Färdighet och förmåga
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna normer för akademiskt skrivande,
- muntligt redogöra för och reflektera över kunskapsstoffet på ett tydligt och begripligt sätt med hänsyn till syfte, mottagare och situation

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring innebörden i begreppen kultur och migration,
- diskutera och reflektera kring attityder till språkliga varieteter och hur de påverkar sistuationen i det flerspråkiga samhället.

Innehåll

Kursen har en huvudsaklig inriktning mot språksociologi med tonvikt på flerspråkighet och andraspråkstalares situation i ett nytt hemland. Begrepp som kultur, identitet och migration problematiseras under kursens gång. Invandringens historia i Sverige och svensk migrationspolitik belyses också.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatorisk närvaro vid examinerande seminarier.

Examination

M100: Språksociologi och flerspråkighet, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Examination sker genom examinerande skriftliga och muntliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier samt en skriftlig tentamen.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två (2) ytterligare prov inom loppet av ett (1) år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd ska vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som SS003G, Svenska som andraspråk GR (A), Kultur och migration A3, 7,5 hp

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Axelsson, Monika
  • Titel: Flerspråkighet och lärande
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle, s. 547 - 577.
  • Författare/red: Axelsson, Monika; Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.)
  • Titel: Flerspråkighet – en forskningsöversikt (Vetenskapsrådets rapportserie, 5: 2012.)
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Vetenskapsrådet
  • Kommentar: Enligt lärares anvisning. (Digital resurs)
  • Författare/red: Bakhtiari, Marjaneh
  • Titel: Kalla det vad fan du vill
  • Upplaga: 2006
  • Kommentar: Skönlitteratur.
  • Författare/red: Bijvoet, Ellen & Fraurud, Kari
  • Titel: ”Rinkebysvenska” och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle, s. 369 - 396.
  • Författare/red: Elmeroth, Elisabeth & Häge, Johan
  • Titel: Flyktens barn - medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Hylland Eriksen, Thomas
  • Titel: Etnicitet och nationalism
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Nya Doxa
  • Kommentar: Kommentar: kapitel 1, 2, 4, 6 och 7.
  • Författare/red: Håkansson, Gisela
  • Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Mahmood, Qaisar
  • Titel: Jakten på svenskheten
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: Finns som pocket
  • Författare/red: Sernhede, Ove
  • Titel: Ungdom och svart identifikation. I: Ahmadi, Nader (red.). Ungdom, kulturmöten, identitet.
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Statens institutionsstyrelse och Liber AB
  • Kommentar: S. 79-105.
  • Författare/red: Sjögren, Annick
  • Titel: Kulturens roll i identitetens byggande. I: Ahmadi Nader (red.), Ungdom, kulturmöten, identitet.
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Statens institutionsstyrelse och Liber AB
  • Kommentar: S. 17-48.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Greppa flerspråkigheten!
  • Kommentar: Finns på nätet
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
  • Kommentar: Finns på nätet
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan för svenska
  • Kommentar: Finns på nätet.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan för svenska som andraspråk
  • Kommentar: Finns på nätet.
  • Författare/red: Wedin, Åsa & Musk, Nigel
  • Titel: Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur

Aktuella artiklar tillkommer.

Sidan uppdaterades 2022-10-26