Svenska som andraspråk GR (B), Andraspråksutveckling B2, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Det går bra att skriva ut en kursplan direkt från webbsidan genom att använda kortkommandot ctrl+P. Det går då även att spara planen som en PDF.
Kursplan för:
Svenska som andraspråk GR (B), Andraspråksutveckling B2, 7,5 hp
Swedish as a Second Language BA (B), Second Language Development B2, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SS015G
- Ämne huvudområde: Svenska som andraspråk
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Namn (inriktning): Andraspråksutveckling B2
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2021-08-11
- Senast ändrad: 2021-08-11
- Giltig fr.o.m: 2022-08-15
Syfte
Kursens syfte är ge fördjupade kunskaper om flerspråkiga elevers andraspråksutveckling.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och resonera kring olika aspekter av flerspråkighet,
- redogöra för tal- och skriftspråkets olika funktioner,
- analysera olika typer av texter, både skrivna och talade, med hjälp av olika analysmetoder,
- redogöra för och resonera kring i kursen inhämtade kunskaper utifrån ett
ämnesdidaktiskt perspektiv,
- presentera sina kunskaper och resultat skriftligt och muntligt på ett språkligt korrekt sätt enligt gängse normer och regler för språkbruk och formalia i akademiska texter.
Innehåll
Kursen har en huvudsaklig inriktning på andraspråksutveckling och ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser.
Kursen innehåller:
- olika aspekter av flerspråkighet
- läs- och skrivutveckling på ett andraspråk i olika åldrar
- analys av andraspråksinlärares skrivna och talade texter
- sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs minst 22,5 hp från kurserna Svenska som andraspråk A1-A4.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Närvaro är obligatorisk på alla träffar.
Examination
M100: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier och skriftlig tentamen.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två (2) ytterligare prov inom loppet av ett 81) år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur. Studerande som underkänts minst två gånger på kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns särskilda skäl mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i samma examen som SS006G, Svenska som andraspråk GR (B), Andraspråksutveckling B2, 7,5 hp
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Abrahamsson, Niclas
- Titel: Andraspråksinlärning
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt lärares anvisningar.
- Författare/red: Abrahamsson, Tua, Bergman, Pirkko (red.)
- Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling
- Upplaga: 2005
- Förlag: Stockholms universitets förlag
- Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
- Författare/red: Hajer Maaike & Meestringa Theun
- Titel: Språkinriktad undervisning
- Upplaga: senaste upplagan
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Författare/red: Hyltenstam, Kenneth
- Titel: Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga. I: Ericson, B. (red) Utredning av läs- och skrivsvårigheter
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: S. 305-339.
- Författare/red: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.)
- Titel: Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt lärares anvisningar.
- Författare/red: Håkansson, Gisela, Flyman-Mattsson, Anna
- Titel: Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier.
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Svensson, Gudrun
- Titel: Transspråkande i praktik och teori
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
En avhandling och aktuella artiklar tillkommer.